Te 2-dniowe targi – w dniach 11-12 września – odbędą się w wystawowo-konferencyjnych przestrzeniach prestiżowej hali Olympia London zlokalizowanej w centrum Londynu. Złożą się na nie liczne prezentacje i degustacje produktów, pokazy kulinarne, różnorodne płaszczyzny wymiany wiedzy eksperckiej i pomysłów biznesowych oraz wręczenie nagród branżowych. Speciality & Fine Food Fair 2023 będzie 26. wydaniem tej ważnej imprezy. Wydarzenie jest rekomendowane m.in. przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), przez którą zostało określone jako „jedna z największych wystaw produktów spożywczych na świecie, zapewniająca polskim producentom możliwości dotarcia do nowych klientów i zbudowania nowych relacji biznesowych na brytyjskim rynku, a także w innych regionach świata z uwagi na licznych przedsiębiorców z innych krajów”.
Eksport do Wielkiej Brytanii rośnie
W opublikowanym 18 sierpnia rządowym brytyjskim zestawieniu bieżących podstawowych danych dotyczących handlu i inwestycji znalazły się ujęte w liczby informacje na temat relacji gospodarczych między Wielką Brytanią a Polską w czterech kwartałach licząc od początku kwietnia 2022 roku do końca marca 2023 roku. Czytamy tam, że całkowita wzajemna wymiana handlowa w tym okresie osiągnęła wartość 28,1 mld funtów, w czym nastąpił wzrost o 31,3 proc. (tj. o 6,7 mld funtów) w cenach bieżących w stosunku do czterech poprzednich kwartałów. Przy tym aż ok. 2/3 ww. zbiorczej kwoty przypadło na eksport z Polski do Wielkiej Brytanii.
Wyspy Brytyjskie od kuchni (po polsku)
Polskie firmy gastronomiczne dobrze radzą sobie na Wyspach Brytyjskich. We wielu dużych miastach oraz licznych mniejszych miejscowościach Wielkiej Brytanii pracują polscy szefowie kuchni czy niżsi rangą członkowie ekip kuchennych.
Duże znaczenie ma fakt, że państwo to jest w czołówce odbiorców produktów rolno-spożywczych z naszego kraju. Poza tym działają w nim setki polskich sklepów z jedzeniem i piciem oraz restauracji prowadzonych przez Polaków.
Polskie MŚP wychodzą za granicę
Na przełomie lipca i sierpnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała najnowszą, już 26. edycję „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, przygotowaną na podstawie danych statystycznych udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz danych publicznie dostępnych, a także wyników badań własnych PARP. Z raportu wynika m.in., że w ostatnich latach jest obserwowana dynamiczna ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne. Relacja eksportu wyrobów i usług do Produktu Krajowego Brutto (PKB) systematycznie rośnie (np. w latach 2012–2021 zwiększyła się z 44,3 do 60,7 proc.), a polskie przedsiębiorstwa coraz sprawniej i skuteczniej zaspokajają popyt konsumentów zagranicznych. Olbrzymia większość firm w Polsce zalicza się do sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) – do tej grupy przynależy aż 99,8 proc. firm obecnych na rynku, z czego niecałe 3 proc. stanowią firmy średnie i małe, a cała reszta to mikroprzedsiębiorstwa, w liczbie daleko przekraczającej 2 mln. Krajowe MŚP funkcjonują głównie w usługach i handlu (ok. 75 proc. z nich), budownictwie (ponad 15 proc.) i przemyśle (niemal 10 proc.), a ich sumaryczny udział w generowaniu PKB zawiera się w przedziale 40-50 proc. i wykazuje potencjał wzrostowy.