To nie spadek popytu na pracowników, lecz ich deficyt jest głównym problemem agencji pracy tymczasowej. Co to oznacza?
Polska bije rekordy pod względem liczby pośredników pracy: na koniec 2023 r. do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia było wpisanych ponad 8,7 tys. podmiotów – podaje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ponad 5 tysięcy z nich to agencje pracy tymczasowej. Tylko w ubiegłym roku dzięki nim pracę znalazło prawie 400 tys. osób, w tym po- nad 150 tys. za granicą, głównie w Niemczech. Pracownicy tymczasowi zwykle wykonują proste zadania na produkcji, są magazynierami, opera- torami maszyn. Ale w wielu krajach, np. Holandii i Japonii, pracują także w sektorze publicznym. Ten model zatrudnienia staje się też popularny wśród wykształconych specjalistów, którym często bardziej opłaca się działać przy różnych projektach niż w jednej firmie.
Zyski mają też przedsiębiorstwa korzystające z pracowników tymczasowych, to m.in. obniżenie kosztów związanych z zatrudnianiem personelu i dostęp do wykwalifikowanych pracowników. Choć z tym ostatnim bywa różnie. Jak podaje Polskie Forum HR, wyzwaniem są trudności z pozyskaniem kandydatów – w 2024 r. liczba pracowników tymczasowych kwartał do kwartału spadła o 15 proc. Stałym problemem są też okresy przestoju – w grudniu i maju skłonność do pracy tymczasowej wiążącej się z wyjazdem poza dom spada do zera.
Od lat powraca też temat standardów na rynku agencji pracy. Te rozpoczynające działalność często nie są do tego odpowiednio przygotowane (stąd wysoki odsetek wykreśleń z rejestru, jako konsekwencja zaległości w płatnościach) i nie dbają o swoich pracowników. Dojrzałe, sprawdzone agencje otaczają ich opieką od początku – zapewniają transport do miejsca docelowego, zakwaterowanie w pobliżu zakładu i wsparcie koordynatora, do którego mogą zwrócić się w razie problemów.
Jakich? Czasem jest to postawa pracodawcy, który traktuje pracę tymczasową jako podstawienie „na zakład” kilku ludzi i traktuje ich gorzej niż swoich etatowych. Jak podkreślają przedstawiciele renomowanych agencji, praca tymczasowa to oczywiście elastyczna forma zatrudnienia, natomiast nie może być powodem do gorszego traktowania pracownika. W świetle przepisów są to pełnoprawni pracownicy, tyle że zatrudnieni przez zewnętrze źródło. Wcale nie gorsze.
Wyzwania agencji pracy tymczasowej
Sławomir Kazimierczuk, Operations Director, IDEAL Work
Agencje pracy tymczasowej stoją przed wyzwaniami związanymi z postępującą automatyzacją magazynów i rosnącą popularnością outsourcingu procesów logistycznych. Wiele osób zatrudnionych wcześniej na stanowiskach manualnych nie posiada wymaganych kwalifikacji, dlatego nasza agencja kładzie nacisk na szkolenia i rozwój kompetencji. Koncentrujemy się na precyzyjnym dopasowywaniu kandydatów do specyficznych potrzeb pracodawców. Wyzwaniem jest też konieczność ciągłej adaptacji do zmian technologicznych i organizacyjnych. Monitorujemy trendy rynkowe oraz elastycznie dostosowujemy ofertę do potrzeb klientów. Kładziemy nacisk na rozwój kadry menedżerskiej średniego i wyższego szczebla, aby jeszcze lepiej sprostać wyzwaniom.