Coca-Cola świętuje jubileusz 50 lat obecności w Polsce. Na początku był browar

0
82

50 lat temu rozpoczęła się historia obecności marki Coca-Cola w Polsce. Pierwsze butelki tego napoju w 1972 roku napełniono w ówczesnych Warszawskich Zakładach Piwowarskich, na terenie dzisiejszych Browarów Warszawskich.

Zainteresowanie klientów było ogromne – w ciagu godziny w Supersamie, najnowocześniejszym wówczas sklepie samoobsługowym w stolicy, sprzedano aż 5760 butelek. Od tamtej pory zapotrzebowanie na Coca-Colę nie maleje, za to w ciągu półwiecza zmieniła się i Polska, i świat.

Coca-Cola od 50 lat w Polsce

O niewielu produktach można powiedzieć, że stały się ikoną popkultury. Coca-Cola zalicza się do tego wąskiego grona. To napój, który gasi pragnienie, ale jednocześnie butelka Coca-Coli stała się gwiazdą designu, a produkt zyskał miano „symbolu Ameryki”.

Pałac Kultury i Nauki – tu mieściło się pierwsze biuro Coca-Coli w Polsce.

Materiały prasowe

W Polsce Coca-Cola po raz pierwszy pojawiła się w 1957 roku, podczas Targów Poznańskich. Wówczas zaprezentowano ją na stoisku amerykańskim, ale mogła jej spróbować zaledwie garstka osób. Oficjalny debiut Coca-Coli w Polsce miał miejsce dokładnie 50 lat temu. Pierwsza butelka napoju opuściła linię produkcyjną w Warszawskich Zakładach Piwowarskich 19 lipca 1972 roku.

Coca-Cola trafiła do polskich sklepów – i do popkultury. Już w 1974 roku Halina Frąckowiak nagrała swój słynny przebój pod tytułem „Bądź gotowy dziś do drogi”, w którym wspominała o dwóch butelkach Coca-Coli. Tworzeniem haseł promujących napój zajmowały się tak znane osoby jak poetka Agnieszka Osiecka (w 1982 roku) czy językoznawca Jerzy Bralczyk (w roku 2000).


Materiały prasowe

Z marką współpracowali znani artyści oraz osoby publiczne – między innymi Kasia Kowalska, Margaret czy Sara James. W 2017 puszkę Coca-Coli zaprojektował Jerzy Owsiak, a marka stała się partnerem festiwalu „Przystanek Woodstock”, była także sponsorem tytularnym letniego festiwalu muzycznego Coke Live Music Festival w Krakowie.


Autopromocja


Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści „Rzeczpospolitej” za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ


Coca-Cola – łyk historii

Na początku lat 90. biuro firmy mieściło się w warszawskim Pałacu Kultury. Dzisiaj to system firm i zakładów rozsianych po Polsce, zatrudniających blisko 1800 osób. Tylko w ostatniej dekadzie inwestycje Coca-Coli w Polsce wyniosły ponad miliard złotych. 

Pół wieku obecności na rynku to długi okres, w tym czasie zmieniło się bardzo dużo. Przede wszystkim zmieniliśmy się my, a wraz z nami nasze potrzeby jako konsumentów i ludzi. Widać to, jeśli spojrzeć na to, jakie zmiany przeszła Coca-Cola w ciągu 50 lat obecności w Polsce.

Dzisiaj 100 procent opakowań, w których sprzedawana jest Coca-Cola, nadaje się do recyklingu. O ponad 45 procent obniżona została waga plastikowych opakowań, co przekłada się na niższe emisje w czasie transportu. I wreszcie – ponad 1/3 produktów w ofercie to napoje o obniżonej lub zerowej kaloryczności. To jednak nie koniec zmian. Do 2030 roku ma zostać zamknięty obieg opakowań konsumenckich – firma zbierze i podda recyklingowi tyle samo opakowań, ile wprowadzi ich na rynek.

Wystawa w Browarach Warszawskich pozwala wybrać się w podróż w czasie wspólnie z Coca-Colą.

Wystawa w Browarach Warszawskich pozwala wybrać się w podróż w czasie wspólnie z Coca-Colą.

Materiały prasowe

Z okazji jubileuszu półwiecza obecności Coca-Coli na polskim rynku w Browarach Warszawskich przygotowano wystawę, która zabierze zwiedzających w przeszłość wspólnie z Coca-Colą i pozwoli bliżej poznać historię obecności tej marki na polskim rynku. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj