Ekologiczna skóra z ananasów: Zara wprowadza innowacje do swoich sklepów

0
59

Należąca do hiszpańskiego giganta odzieżowego, koncernu Inditex marka Zara nawiązała niedawno współpracę z firmą specjalizującą się w produkcji wegańskiej skóry na bazie liści ananasów. Wytwarzanie produktów na bazie tego materiału przez długi czas znajdowało się w niszy, a wyjście z niej stanowiło spory problem, głównie natury ekonomicznej.

Zara zacznie produkować buty i torebki z ananasów

Na tę kolekcję z pewnością czekało wielu miłośników zrównoważonej mody. Wyniku współpracy Zary i produkującej wegańską skórę firmy Ananas Anam, powstanie kolekcja sneakersów, sandałów i akcesoriów dla kobiet, mężczyzn i dzieci – wszystkie na bazie materiału o nazwie Piñatex, powstającego na bazie liści ananasa.

Piñatex to przypominający skórę materiał, który stworzyła doktor Carmen Hijosa z Royal College of Art i zarazem założycielka brytyjskiego startupu Ananas Anam. Hijosa przez wiele lat pracowała w branży skórzanej jako konsultantka, jednak wpływ, jaki ma ten sektor na środowisko naturalne, skłonił ją do poszukiwań bardziej zrównoważonej alternatywy.

Czytaj więcej

Metodą prób i błędów udało się stworzyć solidny i estetyczny materiał z liści ananasa – odpadu ze zbiorów owoców, który normalnie trafiłby na śmietnik. Liście ananasa pozyskuje się na Filipinach. Fabryka Piñatexu znajduje się w Hiszpanii.

Liście ananasa stanowią 80 procent Piñatexu. Reszta to polilaktyd – bioplastik, który wytwarza się na bazie skrobi kukurydzianej. Materiału można używać zarówno w branży modowej, jak i wnętrzarskiej i samochodowej, na przykład do produkcji tapicerki. Jednym z klientów Ananas Aman jest na przykład hotel Hilton w Bankside w Wielkiej Brytanii, który wykorzystał skórę z liści ananasa do produkcji swoich mebli.

W tym czasie firma zwróciła uwagę szeregu lokalnych firm odzieżowych, poszukujących zrównoważonych ekologicznie alternatyw dla skór zwierzęcych, a które jednocześnie wpisywałyby się w filozofię „cruelty free”. Jedną z nich była polska marka Sofix, która w 2020 reaktywowała kultowe sneakersy.

Przez szereg lat Piñatex był dość niszowym produktem, jednak jego popularność ustawicznie rosła – w portfolio firma ma ponad 1000 klientów. Skórę z ananasów w swoich kolekcjach wykorzystały między innymi takie duże marki jak H&M, Nike, Puma czy Hugo Boss. Współpraca z Zarą to kolejny krok w stronę masowej produkcji wyrobów na bazie Piñatexu.

Ananas – surowiec przyszłości w branży mody

Jak widać, skóra z ananasa jest jednym z materiałów, które nareszcie wychodzą z cienia. W osiągnięciu komercyjnego sukcesu z pewnością pomógł szereg certyfikatów, między innymi stowarzyszenia The Vegan Society czy organizacji B Corporation, która w honorowaniu poszczególnych marek kieruje się wyjątkowo restrykcyjnymi kryteriami. Piñatex ma też akceptację organizacji PETA.


Autopromocja


Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc

WYBIERAM

Wszystkie te informacje są niezwykle istotne zwłaszcza dla tych klientów, którzy starają się podejmować etyczne i odpowiedzialne ekologicznie decyzje zakupowe. Ananas jest też o tyle wdzięcznym owocem, że posiadanie butów czy torebki na jego bazie stało się po prostu fajne.

Rozwój moda na buty i akcesoria z ananasa była więc kwestią czasu. Nic dziwnego, że Inditex, najpotężniejszy koncern odzieżowy na świecie, w końcu zareagował na ten trend i nawiązał współpracę ze startupem Carmen Hijosy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj