Etsy to serwis pozwalający rzemieślnikom i producentom sprzedawać swoje produkty bezpośrednio. Etsy stało się też barometrem trendów w modzie i designie – dzięki kreatywności twórców zanim trendy staną się popularne, najpierw pojawiają się właśnie na Etsy.
Serwis opublikował raport prognozujący najważniejsze trendy w modzie i designie w 2023 roku. Według autorów raportu przed nami rok, w którym powrócimy do szlachetnych materiałów, a także odcieni i form, które będą pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie.
Świat w odcieniach miodu i indygo
Instytut Pantone ogłosił niedawno swój kolor roku 2023 — to soczysta, buraczkowa Viva Magenta. Analitycy Etsy mają własną prognozę na temat tego, jakimi kolorami będziemy chcieli otaczać się w tym roku. W swoim raporcie ujawniają zainteresowania użytkowników platformy w kwestii mody i designu.
Autorzy raportu nie mają wątpliwości, że jeden wiodący kolor to dla nas stanowczo za mało. Wyróżnili więc dwa kolory, po które — ich zdaniem — będziemy sięgać szczególnie chętnie. W poprzednich latach zresztą również Instytut Pantone wielokrotnie ogłaszał nie jeden, ale dwa kolory mające zdominować nasze wnętrza i garderoby w najbliższych miesiącach.
Czytaj więcej
Jako najmodniejsze kolory na 2023 rok Etsy określiło dwa kontrastujące ze sobą, a zarazem świetnie uzupełniające się barwy. Co ciekawe, na palecie znajdują się w zupełnie innych miejscach, niż wspomniana Viva Magenta. Mowa o ciepłym odcieniu miodu i głębokim indygo.
Dualizm to w opinii autorów raportu nadrzędny trend, który wyznaczy nasze wybory w kwestii kolorów. W końcu ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujemy, jest ograniczanie się — zwłaszcza w sferze ubioru czy aranżacji wnętrz.
Zarówno miodowy, jak i indygo niosą ze sobą nieco inną energię — w zależności od tego, jak w danym momencie zapragniemy się nastroić. Ten pierwszy rozświetla wnętrza, dodaje stylizacjom ciepła i zbliża do natury. Z kolei indygo, czyli nasycony błękit z kroplą fioletu, dodaje głębi i nieco futurystycznego sznytu, sprzyjając refleksji, a także kreatywności.
Najmodniejsze trendy w designie: płynne formy i luksus marmuru
W obszarze wystroju wnętrz autorzy raportu przewidują dalszy wzrost znaczenia organicznych, płynnych form w aranżacjach. Już zresztą od miesięcy projektanci mebli i sztuki użytkowej pełnymi garściami czerpią z abstrakcyjnej estetyki 60. i 70., reinterpretując ją na nowo.
Nowy trend stoi w bardzo wyraźnym kontraście z tym, co było modne przez kilka ostatnich dekad. Zamiast kanciastych, geometrycznych projektów, ludzie chętniej sięgają teraz po nieregularne kształty mebli, wyrobów ze szkła i ceramiki, a także innych przedmiotów — na przykład świeczek czy luster, które wyglądają jakby były nadmuchane lub miały za chwilę całkowicie się rozpłynąć.
Potwierdzają to sami użytkownicy Etsy, a konkretnie to, czego szukają na tej platformie. Między sierpniem a październikiem 2022 roku fraza „roztopione przedmioty” („molten items”) zaliczyły ośmioprocentowy wzrost zainteresowania w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Analitycy Etsy spodziewają się, że w kolejnych miesiącach ta tendencja będzie rosła.
Projektowanie przedmiotów o abstrakcyjnych, nieregularnych kształtach to domena nie tylko niezależnych projektantów czy marek premium, ale również gigantów na rynku mody i designu. Przykład? Kilka miesięcy temu marka H&M wypuściła swoją pierwszą limitowaną kolekcję mebli i akcesoriów, którą zdominowały organiczne, zaokrąglone formy.
Na rok 2023 analitycy Etsy wróżą również wielki powrót marmuru jako naturalnego i luksusowego materiału, którego ponadczasowe piękno prawdopodobnie nigdy się nie zestarzeje. Według autorów raportu ludzie będą chcieli zdobić swoje wnętrza takimi przedmiotami z marmuru lub jego imitacji jak świeczniki, miski, podpórki do książek czy stoliki, ale nie tylko.
W badanym okresie liczba wyszukań marmurowych zlewów wzrosła na Etsy aż o 183 procent, zaś marmurowych podkładek pod kubek — o 117 procent. Zdaniem analityków platformy w 2023 roku szczególnie modny będzie motyw marmuru w wyrazistych odcieniach zieleni i bordo.