Rok 2022 w modzie: suknia w sprayu, „revenge dress” księżnej Diany – i skandale

0
35

Podsumowanie najważniejszych trendów i wydarzeń ze świata mody przygotowali analitycy platformy zakupowej Lyst. W raporcie nie zabrakło najbardziej innowacyjnych, zachwycających i kontrowersyjnych zjawisk, jakie mogliśmy obserwować na wybiegach i czerwonych dywanach.

Najważniejsze momenty w modzie 2022 roku

Wrześniowy pokaz kolekcji francuskiej marki Coperni na wiosnę-lato 2023 – a raczej jego zwieńczenie – w opinii wielu obserwatorów urósł do rangi artystycznego performansu. Jego centralną postacią była modelka Bella Hadid, którą magazyn „GQ” ogłosił niedawno najlepiej ubraną osobą na świecie. W trakcie pokazu na jej nagie ciało naniesiono specjalną miksturę łączącą syntetyczne włókna tkaniny z polimerami. Formułę mikstury opracował hiszpański projektant-naukowiec, Manel Torres.

Kiedy substancja wyschła i zastygła na ciele Hadid tak, aby można było modyfikować jej kształt, oczom widzów ukazała się lekka, minimalistyczna i perfekcyjnie dopasowana sukienka, którą Coperni zaprojektowało we współpracy z założoną przez Torresa firmą Fabrican. Efekt? Coperni stała się jedną z najczęściej wyszukiwanych marek w internecie.

Czytaj więcej

W 2022 roku nie brakowało też kontrowersji – autorką jednej z nich była Kim Kardashian. Na tegorocznej Met Gali celebrytka pojawiła w zabytkowej sukni projektu Boba Mackiego, którą Marylin Monroe miała na sobie w maju 1962 roku, kiedy zaśpiewała prezydentowi Johnowi F. Kennedy’emu „Happy Birthday”.

Spowodowało to błyskawiczny skok wyszukań nazwiska projektanta w internecie – aż o ponad 450 procent. Jednocześnie wydarzenie zmroziło krew w żyłach konserwatorom dzieł sztuki na całym świecie – sukienka jest niezwykle delikatna i podatna na wszelkie rozdarcia.

Medialny szum wzbudził też sposób, w jaki Kardashian przygotowała się do wystąpienia w kreacji. Otwarcie pochwaliła się tym, że aby się w nią zmieścić, zrobiła sobie szybką i drakońska dietę, co wywołało krytykę dietetyków i psychologów.

W 2022 roku publika przypomniała sobie również ikoniczną „małą czarną” księżnej Diany, którą zaprojektowała grecka projektantka Christina Strambolian. Słynną „revenge dress” przywołała w piątym sezonie serialu „The Crown” wcielająca się w rolę księżnej Elizabeth Debicki.

W efekcie na TikToku filmiki z hasztagiem #revengedress obejrzano ponad sto milionów razy. Z kolei dzień po publikacji fotosów z Elizabeth Debicki platforma Lyst zanotowała skok zainteresowania czarną sukienką z charakterystycznym dekoltem o ponad sto procent.

Co nas zelektryzowało: pokaz Balenciagi i odważna decyzja szefa Patagonii

Jeżeli cokolwiek ma sygnaturę „Balenciaga”, natychmiast przykuwa uwagę mediów i internautów. Zwłaszcza że na lipcowym pokazie kolekcji haute couture hiszpańskiego domu mody wśród modelek znalazły się Nicole Kidman, Bella Hadid, Dua Lipa, Naomi Campbell – i oczywiście Kim Kardashian.

Spektakularna srebrna drapowana suknia Kidman i gigantyczna czarna kreacja Campbell, przerysowane szpilki i gwiazdorska obsada na wybiegu zrobiły furorę w internecie. W niecałą dobę po pokazie liczba wyszukań hasła „Balenciaga Couture” wzrosła o 525 procent.

W niejakim kontraście do wszystkich tych wydarzeń stoi jeszcze jeden głośny fakt, który nie uszedł uwadze analitykom Lysta. Chodzi o decyzję założyciela marki Patagonia, Ivona Chouinarda, który we wrześniu przekazał własność wartej około trzech miliardów dolarów firmy w ręce fundacji Patagonia Purpose Trust.

Dzięki temu dochody Patagonii będą trafiały prosto na konto organizacji walczącej z efektami zmian klimatu. Są spore szanse, że owe dochody utrzymają się na satysfakcjonującym poziomie – po ogłoszeniu decyzji Chouinarda na platformie Lysk produktami Patagonii zainteresowało się ponad 40 procent użytkowników więcej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj