Działająca od 1967 roku firma Chick-fil-A, jedna z najpopularniejszych amerykańskich sieci fastfood, w najbliższych latach chce zacząć międzynarodową ekspansję – informuje dziennik „Wall Street Journal”. To dla Chick-fil-A pierwsza próba wyjścia poza rynek amerykański. Jak informuje „WSJ”, na ekspansję szefowie firmy chcą przeznaczyć miliard dolarów.
Sieć fastfood Chick-fil-A pojawi się w Europie
Mająca siedzibę w Atlancie sieć Chick-fil-A, w najbliższych latach chce stawiać na Azję i Europę. Na tych dwóch kontynentach restauracje Chick-fil-A mają pojawić się do 2026 roku. Szefostwo liczy na to, że restauracje, które funkcjonować będą poza USA przyniosą zyski porównywalne do 2700 restauracji działających w Stanach Zjednoczonych. Mimo, że amerykańskie lokale należące do firmy zamknięte są w niedziele, ich średnią sprzedaż za 2021 rok szacuje się na około 6,3 miliona dolarów. To cztery razy więcej niż średnia krajowa dla konkurentów sieci – KFC czy Popeyes.
– Czujemy, że nadszedł czas, aby sprawdzić, jak będziemy sobie radzić na rynkach międzynarodowych, tak abyśmy mogli wyciągnąć z tego naukę – podkreślił w rozmowie z „The Wall Street Journal” Andrew Cathy, dyrektor generalny firmy. – Chick-fil-A ma mnóstwo przestrzeni do rozwoju w USA, ale międzynarodowa obecność jest konieczna, planujemy teraz naszą przyszłość – dodał.
Czytaj więcej
Chick-fil-A: wielki rywal KFC
Flagowy produkt sieci Chick-fil-A – kanapka z piersią z kurczaka, marynowanym ogórkiem i pikantnym sosem – jest przedmiotem trwającej od lat bitwy pomiędzy amerykańskimi sieciówkami typu fastfood. Bo choć podobne produkty ten można znaleźć w McDonald’s, Popeyes Louisiana Kitchen czy KFC, to wyniki sprzedaży pokazują, że właśnie kanapkę z Chick-fil-A najbardziej lubią Amerykanie.
Jest się o co bić – z danych firmy badawczej Circana Group wynika bowiem, że w ostatnich 12 miesiącach obywatele USA kupili 2,8 miliarda kanapek z kurczakiem w panierce. Wynik – w którym swoją drogą odnotowano wzrost o 21 proc. w porównaniu do roku poprzedniego – jest więc naprawdę imponujący.
Sprzedaż Chick-fil-A od lat jest lepsza niż u konkurencji. Stosunkowo proste menu skupiające się właśnie na daniach z kurczakiem pomogło marce stać się trzecią największą siecią fastfood w USA pod względem sprzedaży, tuż za McDonald’s i Starbucks. W ciągu ostatniej dekady sprzedaż jaką odnotowała sieć w USA wzrosła czterokrotnie.
Czytaj więcej
Sieć Popeyes w Polsce: Wrocław, Warszawa i Szczecin
Kierownictwo Chick-fil-A wciąż wciąż rozważa, ile restauracji powstanie poza USA i gdzie się znajdą. Szefowie firmy podkreślają jednak, że „szukają lokalizacji w krajach o stabilnej gospodarce, dużej liczbie mieszkańców i lubiących kurczaki”. Pojawienie się tak dużego gracza na europejskim rynku z pewnością zaostrzy konkurencję wśród sieci obecnych już na europejskim rynku.
Chick-fil-A nie jest jedyną amerykańską siecią typu fastfood, która chce sprzedawać swoje produkty w Europie. W grudniu 2022 roku o wejściu do Europy, w tym do Polski, poinformowała sieć Popeyes, w kuchni z południa USA. Amerykańska sieć postanowiła, że pierwszymi przyczółkami jego ekspansji w Polsce Warszawa, Wrocław i Szczecin. We Wrocławiu znajduje się też polska i czeska siedziba marki.
Choć lista miast, do których wkracza Popeyes wygląda na razie skromnie, to ocenia się, że sieć może zrobić w Polsce furorę. To jednak nadal jedynie czubek góry lodowej. W USA działa bardzo wiele sieci fast food. Oprócz lokalnych i regionalnych, są to tak znane na amerykańskim rynku marki jak burgerowe In-N-Out Burger, Wendy’s (która kilka lat temu sondowała rynek polski tworząc lokal typu pop-up w Warszawie) i Jack in The Box, a także meksykańskie Taco Bell i Chipotle.