Bruksela wzywa do przeglądu egzaminów na prawo jazdy w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach UE

0
82

Komisja Europejska ogłosiła plany poprawy bezpieczeństwa na drogach w całej UE, w tym przekształcenie systemów egzaminów na prawo jazdy.

Nowe propozycje zakładałyby ustalenie wieku uprawniającego do przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy na 17 lat, a świeżo upieczonych posiadaczy prawa jazdy mieliby dwuletni okres próbny, podczas którego nie byliby w stanie samodzielnie prowadzić pojazdu oraz całkowity zakaz spożywania alkoholu podczas prowadzenia pojazdu też by obowiązywał.

Adina Vălean, europejska komisarz ds. transportu, mówi, że parametry testu również zostaną poddane przeglądowi.

„Chcemy również zaktualizować, co kierowcy muszą zrobić, aby uzyskać licencję” – powiedziała dziennikarzom w środę. „Proponujemy, aby testy na prawo jazdy koncentrowały się bardziej na czynnikach ryzyka i postrzeganiu zagrożeń”.

W ubiegłym roku ponad 20 000 osób zginęło w wypadkach drogowych w UE, a 40% śmiertelnych wypadków dotyczyło kierowców w wieku poniżej 30 lat.

Bruksela mówi, że to musi się zmienić. Chce, aby do 2050 roku liczba śmiertelnych wypadków drogowych spadła do zera.

Dla Martina Filzena, urzędnika ds. polityki w stowarzyszeniu Europejskich Klubów Samochodowych, ten ambitny cel jest mile widzianym krokiem naprzód.

„Na przykład w Austrii przeprowadza się wieloetapowy egzamin na prawo jazdy dla początkujących kierowców i widzimy w liczbach, że coraz więcej osób nie zdaje prawa jazdy” – powiedział Filzen w rozmowie z Euronews.

„Cieszymy się, że inne państwa członkowskie przyjęły to wieloetapowe szkolenie z Austrii, abyśmy mogli zwiększyć bezpieczeństwo drogowe dla początkujących kierowców, ponieważ nowi kierowcy to kierowcy przyszłości”.

Inną kluczową częścią pakietu jest promowanie ogólnounijnej współpracy w zakresie ścigania wykroczeń drogowych popełnianych przez zagranicznych kierowców.

Według Komisji Europejskiej miliony naruszeń dotyczących samochodów zarejestrowanych za granicą pozostają bezkarne z powodu braku identyfikacji lub egzekwowania prawa.

Vălean dodał w środę, że chciałby wprowadzić ogólnounijny zakaz prowadzenia pojazdów dla tych, którzy zagrażają innym na drogach, na przykład przekraczając ograniczenia prędkości o więcej niż 50 km/h.

W obecnej sytuacji zakazy prowadzenia pojazdów są egzekwowane na szczeblu krajowym.

„Jeśli ktoś jeździ tak niebezpiecznie, że państwo członkowskie UE uzna za stosowne odebranie mu prawa jazdy, to taka osoba nie powinna mieć prawa jazdy w innym kraju UE” – powiedziała komisarz ds. transportu.

Komisja Europejska chciałaby też wprowadzić wspólne, cyfrowe prawo jazdy dla bloku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj