Dążenie UE do samochodów elektrycznych ma przed sobą trudną drogę

0
24

Zdaniem ekspertów decyzja UE o sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych po 2035 r. może napotkać trudności, z licznymi problemami infrastrukturalnymi.

Niewystarczająca liczba stacji ładowania, niepewne dostawy energii elektrycznej i niestabilna sieć elektryczna to tylko niektóre z problemów, przed którymi stoi blok.

Ale jednocześnie producenci pracują nad wydajniejszymi pojazdami o zasięgu ponad 600 kilometrów, aby spróbować rozwiązać problemy z ładowaniem.

Dla Sigrid De Vries, dyrektor generalnej Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, możliwości samochodów nie są największym zmartwieniem.

„Pojazdy nie będą największym problemem. Technologia istnieje, pojazdy można zbudować. Problemy dotyczą innych wymiarów tej transformacji” – powiedział Euronews De Vries.

„Infrastruktura do ładowania, dostęp do surowców, utrzymanie przystępnej cenowo i dostępnej mobilności dla małych firm, kierowców, obywateli takich jak ty i ja oraz przeprowadzenie tej transformacji, w tym także zielonej energii”.

Obecnie połowa stacji ładowania w UE znajduje się w dwóch krajach, Niemczech i Holandii.

Ryzyko polega na tym, że konsumenci będą wahać się przed zakupem samochodu elektrycznego, dopóki nie będzie dostępna odpowiednia infrastruktura do ładowania – podczas gdy inwestycje w infrastrukturę wymagają większej pewności co do poziomów samochodów elektrycznych.

Następnie pojawia się wyzwanie dla dostawców energii elektrycznej. Według szacunków ogromna flota potencjalnie setek milionów nowych samochodów elektrycznych oznaczałaby dodatkowe setki miliardów kilowatogodzin produkcji energii elektrycznej.

„Musimy zwiększyć produkcję energii elektrycznej, ale właśnie to planujemy. Musimy rozszerzyć energetykę odnawialną” – powiedział Euronews Michael Bloss, niemiecki eurodeputowany z grupy Zielonych.

„W Niemczech już planowaliśmy zwiększyć udział energii odnawialnej w całej energii elektrycznej do 80% do 2030 r. To już obejmuje założenie, że będziemy zasilać wszystkie te samochody elektryczne, ale nie tylko samochody elektryczne, ale także ogrzewanie”.

Wreszcie jest sieć energetyczna. Niektórzy twierdzą, że pojazdy elektryczne powodują niestabilność sieci, co wymagałoby ogromnych inwestycji w modernizację istniejącej infrastruktury, aby wytrzymać masowy pobór energii elektrycznej.

Komisja Europejska szacuje, że na modernizację sieci energetycznej w Europie w tej dekadzie potrzebne będzie ponad pół biliona euro.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj