Debata: W jaki sposób miasta UE dostosowują się, aby były bardziej zrównoważone i dostępne?

0
106

Aby uczcić zakończenie Europejskiego Tygodnia Mobilności, Euronews zorganizowało debatę, aby omówić, w jaki sposób europejskie miasta dążą do zmniejszenia liczby samochodów i zachęcania do bardziej zrównoważonych form transportu.

Transport drogowy odpowiada za około jedną czwartą całkowitych emisji w UE i jest czynnikiem odpowiedzialnym za zanieczyszczenie powietrza w wielu miastach, a także w dużym stopniu przyczynia się do zmian klimatycznych.

Jednak eksperci i politycy, którzy pracują nad tym, aby transport w miastach był bardziej zrównoważony, a jednocześnie bardziej dostępny dla wszystkich, stoją przed wieloma wyzwaniami.

W naszej debacie My Europe na Twitterze rozmawialiśmy z kilkoma gośćmi pracującymi w różnych krajach europejskich o podejmowanych działaniach na rzecz przekształcenia transportu publicznego, zmniejszenia liczby samochodów i uczynienia miast bardziej przyjaznymi dla pieszych.

Ale dyskutowaliśmy również o tym, jak te wysiłki można dostosować, aby nie pominąć rodzin i osób, które mogą mieć trudniejsze podróżowanie w czasie.

Posłuchaj naszej debaty o My Europe w odtwarzaczu wideo powyżej. Zobacz poniżej niektóre z najważniejszych wydarzeń z naszej debaty.

Jakie wysiłki podejmuje się w całej Europie, aby miasta były bardziej zrównoważone pod względem transportu?

W Hiszpanii „wszystkie miasta liczące ponad 50 000 mieszkańców muszą ustanowić strefy niskiej emisji przed 2023 rokiem. Tak więc teraz jest to mandat. Jest to określone w ustawie o zmianie klimatu”, Carmen Duce, hiszpańska koordynatorka Clean Kampania Miast, wyjaśniono.

Duce powiedział, że to, wraz z finansowaniem z unijnego funduszu naprawczego ukierunkowanym na zrównoważony rozwój, jest „dużą szansą” w Hiszpanii.

„Zła wiadomość jest taka, że ​​miasta są dość powolne i jest wiele wyzwań”.

Powiedziała, że ​​podczas gdy hiszpańskie miasta mogą pozbyć się samochodów, istnieje „hegemonia kulturowa” posiadania samochodu, która to utrudnia.

Jednym z ostatnich środków, które weszły w życie w Lyonie we Francji, było rozszerzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h (lub niższej) z 36% powierzchni miasta do 84% miasta.

Jak dotąd samochody zwalniają, a wkrótce nastąpi przegląd wpływu środka na zanieczyszczenie, hałas i wypadki, wyjaśnił podczas debaty Valentin Lungenstrass, zastępca burmistrza Lyonu odpowiedzialny za mobilność.

Niektóre z innych działań podejmowanych w miastach europejskich obejmują inwestycje w ścieżki rowerowe i transport publiczny, a także strefy dla pieszych w miastach, a także tworzenie stref niskiej emisji, w których samochody o wysokim stopniu zanieczyszczenia są ograniczone.

Jakie jest wyzwanie, aby transport był bardziej dostępny?

Posłanka do Parlamentu Europejskiego Katrin Langensiepen z Niemiec dołączyła do debaty z pociągu i powiedziała, że ​​osoby niepełnosprawne, w tym ona sama, często korzystają z samochodu, ponieważ jest on bardziej dostępny.

„Dlaczego ludzie korzystają z samochodu? Ponieważ jest to bezpieczna przestrzeń. Kiedy podróżuję, nie jeżdżę pociągiem w Belgii, ponieważ jest on niedostępny. Kiedy mówimy o zrównoważonej mobilności, musi to być mobilność dla wszystkich. Dostępność jest więc tworzona przez prawo” – powiedział Langensiepen.

„Kiedy mówimy o zrównoważonym rozwoju. Chciałabym usłyszeć, jak kobieta, osoby starsze i osoby niepełnosprawne są postrzegane jako klienci i klienci” – dodała.

„Mogę podsumować, że nie jesteśmy postrzegani jako klienci i klienci, i nad tym naprawdę musimy popracować”.

Vincent Liegey, autor książki Rozrost i współzałożycielem Cargonomiaspółdzielnia rowerowa w Budapeszcie na Węgrzech, stwierdziła, że ​​rowery mogą być przystosowane do różnych zastosowań lub rowery tandemowe mogą być używane do niektórych.

„To wybór sposobu, w jaki rozwijamy miasta, jest to wybór twojej urbanistyki i… o tym, jak przeprojektować, jak przemyśleć stare sposoby życia” – powiedział.

Langensiepen dodał, że „w sektorze mobilności my i Parlament walczyliśmy o więcej praw i elastyczność, jeśli chodzi o prawa pasażerów”.

Powiedziała jednak, że często osoby niepełnosprawne muszą wcześniej ubiegać się o pomoc na przykład w dostępie do pociągów.

Lungenstrass powiedział, że istnieją wyjątki w strefach niskiej emisji dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, które mogą potrzebować samochodu i powiedział, że ważne jest również, aby windy działały na stacjach metra i na dostępnych platformach w autobusach.

Duce dodał, że wiele rodzin poszukuje czystego powietrza wokół szkół, aby środowisko było bezpieczniejsze dla dzieci.

„W Hiszpanii 30 lat temu dzieci chodziły do ​​szkoły w grupach bez rodziców” – zauważyła, dodając, że samochody nie były tak obecne i były znacznie mniejsze. Ale z większymi samochodami na ulicach nie byłoby to bezpieczne.

Lungenstrass powiedział, że projekty dotyczące pieszych wokół szkół są popularne wśród nauczycieli i rodziców.

A co z ludźmi pochodzącymi z obszarów wiejskich?

„Bardzo ważne jest zapewnienie transportu publicznego i różnych środków, na przykład małych autobusów” – powiedział Duce podczas kampanii Clean Cities.

„W bardzo małej wiosce w środku Hiszpanii, na bardzo wiejskich obszarach, ludzie są teraz zorganizowani w systemie współdzielonej mobilności, współdzielonego samochodu, czasem samochodów elektrycznych” – dodała.

„Ale jest też wyzwanie, ponieważ infrastruktura ładowania nie jest teraz tak dobrze rozwinięta, ale w przypadku samochodów współdzielonych istnieją pewne rozwiązania”.

Liegey powiedział, że chociaż korzystanie z roweru jest „łatwe” w centrach miast, „można całkowicie zaprojektować społeczeństwo zorganizowane wokół transportu publicznego, w szczególności z bardzo dobrą siecią kolejową, naszymi lokalnymi autobusami i mobilnością rowerową”.

Przekonywał, że istnieją rozwiązania o niskiej technologii umożliwiające tworzenie rowerów, które mogą przewozić dzieci lub osoby, które nie są w stanie samodzielnie jeździć na rowerze, nawet na obszarach bardziej wiejskich. Powiedział, że reklamy firm samochodowych powinny być ograniczone.

Czy istnieje polityczna i indywidualna wola adaptacji?

Kampania Czystych Miast opublikowała niedawną ankietę, która wykazała, że ponad 60% badanych Byłby za jednym dniem bez samochodu w tygodniu w miastach, powiedział Duce.

„Ale teraz widzimy, że zmiana jest zbyt powolna i że nie mamy czasu” – dodała.

W związku ze zbliżającymi się w przyszłym roku wyborami lokalnymi w Hiszpanii, Duce powiedział, że działacze na rzecz mobilności w miastach obawiają się, że miasta nie wdrożą nowych środków.

„Nasza debata ma teraz na celu przekonanie kandydatów i burmistrzów, że jest to coś, co… ludność poprze” – powiedziała.

„Jest wola, ale może brakować ambicji i musimy się z tym zmierzyć”.

Liegey powiedział, że ostatnio zaobserwował zmianę paradygmatu, ale nadal należy podjąć wysiłek, aby przejść w kierunku zrównoważonego rozwoju.

„Myślę, że lato, z którym wszyscy mieliśmy do czynienia w Europie, przeraziło wielu z nas i otworzyło wiele debat, wiele dyskusji i sposób myślenia wielu ludzi” – powiedział, dodając, że kryzys energetyczny prawdopodobnie zrobi to samo .

Lungenstrass powiedział, że towarzyszenie ludziom w zmianie ich życia oraz przeciwdziałanie zmianom klimatycznym i zanieczyszczeniu powietrza to ogromne wyzwania.

Ale pomimo, że ludzie są zaniepokojeni zmianami klimatycznymi, powiedział, „zauważamy, że ten związek między tym globalnym problemem a samymi działaniami, które są potrzebne, nie zawsze jest bezpośrednio realizowany” – powiedział.

„Musimy więc być bardzo przejrzyści, że wyzwanie jest ogromne i musimy dokonać naprawdę głębokich zmian” – powiedział.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj