Według szefa organizacji, który rozmawiał z Euronews, agencja Unii Europejskiej odpowiedzialna za bezpieczeństwo kolei ostrzegała greckie władze wielokrotnie w ciągu ostatnich kilku lat po wypadku, w którym zginęło 57 osób.
Josef Doppelbauer, dyrektor wykonawczy Agencji Kolejowej UE, powiedział, że Grecja nie zareagowała na czas, aby zabezpieczyć swój system kolejowy, pomimo ostrzeżeń. Nawet jej najnowszy raport z 2022 roku ukazał ponury obraz.
„W ciągu ostatnich kilku lat zawsze widzieliśmy, że Grecja zalicza się do„ złych uczniów ”- wyjaśnił.
„Tak więc przy dość niskich wynikach w zakresie bezpieczeństwa — bezpieczeństwo (jest) mierzone liczbą wypadków śmiertelnych w porównaniu do długości sieci i liczby pasażerokilometrów.
„Znaleźliśmy również problem z krajowym organem dochodzeniowym, ponieważ nigdy nie otrzymaliśmy żadnego raportu z dochodzenia”.
Od 2014 r. Komisja Europejska przekazała Grecji 700 mln euro na modernizację systemu kolejowego i planuje sfinansować ją kolejnymi 130 mln euro z unijnego Funduszu Odbudowy i Odporności, będącego częścią planu odbudowy po pandemii.
Jednocześnie Grecja miała mieć od 2020 r. europejski system sterowania pociągiem (ETCS) w części sieci, w której doszło do wypadku, ale Doppelbauer twierdzi, że tak się nie stało.
„Z pewnością problematyczne jest to, że pieniądze nie zostały wydane zgodnie z planem, problematyczne jest również to, że uruchomienie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) zostało przesunięte teraz na 2023 r.” – powiedział szef kolei UE.
Grecki rząd wszczął dochodzenie, podczas gdy 59-letni zawiadowca stacji Larisa został aresztowany kilka godzin po wypadku i oskarżony o nieumyślne spowodowanie śmierci.
Doppelbauer dodał, że „błędu ludzkiego” można było uniknąć, gdyby automatyczny system został wprowadzony zgodnie z pierwotnym planem.
„Nie wiemy, jaka była prawdziwa przyczyna wypadku, ale takie systemy istnieją po to, aby zmniejszyć ryzyko błędu ludzkiego, a takie systemy radykalnie zmniejszają ryzyko błędu ludzkiego” – powiedział.
„Tak więc, gdyby system istniał, możliwość błędu ludzkiego zostałaby drastycznie zmniejszona”.
Doppelbauer wraz z innymi ekspertami Komisji Europejskiej odwiedzi Grecję w środę, aby udzielić temu krajowi dalszego wsparcia w modernizacji systemu kolejowego i poprawie bezpieczeństwa.