Komisja Europejska popełniła kilka błędów przy zatwierdzaniu środka, zgodnie z wyrokiem.
Sąd Unii Europejskiej orzekł w środę, że Komisja Europejska niesłusznie zatwierdziła pakiet pomocy finansowej w wysokości 6 miliardów euro, przyznany przez niemiecki rząd podczas pandemii narodowemu przewoźnikowi Lufthansie.
Sprawa sądowa została wszczęta przez konkurenta Lufthansy, tanie linie lotnicze Ryanair.
6 miliardów euro z Niemiec
W czerwcu 2020 r. Berlin powiadomił władzę wykonawczą UE, że udzieli 6 mld euro pomocy państwa w formie dokapitalizowania koncernu Deutsche Lufthansa AG.
Komisja ma za zadanie oceniać pakiety pomocy państwa rozdawane przez państwa członkowskie, aby upewnić się, że nie osłabiają one równych szans na jednolitym rynku.
Pakiet finansowy był częścią szerszego pakietu działań wspierających grupę linii lotniczych, które miały zrównoważyć wyjątkową utratę przychodów spowodowaną pandemią COVID-19, która mocno wpłynęła na ruch lotniczy.
Środek składał się z trzech różnych elementów: udziału kapitałowego w wysokości około 300 mln EUR, tak zwanego „cichego udziału”, niezamiennego na akcje, w wysokości około 4,7 mld EUR oraz innego „cichego udziału” w wysokości 1 mld EUR, z cechy zamiennego instrumentu dłużnego.
„Kilka błędów Komisji”
Zgodnie z wyrokiem Sądu organ wykonawczy UE popełnił kilka błędów w ocenie pomocy państwa.
W rzeczywistości Komisja sklasyfikowała środek jako pomoc państwa zgodną z rynkiem wewnętrznym i tymczasowymi ramami pomocy państwa, wydanymi w marcu 2020 r. w celu złagodzenia przepisów UE w tej sprawie, aby umożliwić państwom członkowskim wspieranie przedsiębiorstw, które zostały poważnie dotknięte nakazami blokady i podażą problemy z łańcuchem spowodowane światowym kryzysem zdrowotnym.
Trybunał stwierdził jednak naruszenie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram, który stanowi, że aby kwalifikować się do środka polegającego na dokapitalizowaniu, „beneficjent musi nie być w stanie uzyskać finansowania na rynkach na przystępnych warunkach”.
Komisja uznała ten warunek za spełniony, ponieważ grupa Lufthansa nie miałaby wystarczającego zabezpieczenia, aby uzyskać finansowanie na rynkach dla całej kwoty pomocy, podczas gdy luksemburscy sędziowie zakwestionowali tę decyzję, zasadniczo twierdząc, że Komisja nie oceniła możliwej dostępności zabezpieczenia.
Ponieważ Komisja nie oceniła, czy Lufthansa Group mogła pozyskać znaczną część niezbędnego finansowania na rynkach, Sąd uznał naruszenie i uwzględnił skargę Ryanaira.
Reakcje Lufthansy
W oświadczeniu dla Euronews Deutsche Lufthansa AG mówi, że „przeanalizuje orzeczenie, a następnie zdecyduje o dalszych działaniach”, twierdząc, że „spłaciła już w całości środki stabilizacyjne, które zostały zatwierdzone przez Komisję Europejską, a także około 92 mln euro” w stopach procentowych”.
W oświadczeniu stwierdzono również, że dwa „ciche udziały” Funduszu Stabilizacji Gospodarczej (EFS) zostały spłacone w październiku i listopadzie 2021 r.
„W ostatnim roku 2022 ESF sprzedał swoje udziały w Deutsche Lufthansa AG nabyte w ramach stabilizacji”, która została już w pełni rozwiązana przed dzisiejszym wyrokiem sądu” – dodano.