Włochy i Polska sprzeciwiają się umowie w sprawie e-paliw zawartej przez Brukselę i Berlin

0
74

Włochy i Polska sprzeciwiły się porozumieniu zawartemu w weekend między Brukselą a Berlinem, które zwolniłoby pojazdy napędzane wyłącznie e-paliwami z zakazu silników spalinowych od 2035 roku.

Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu podczas dyskusji na szczeblu ambasadorów w poniedziałek rano, według pięciu urzędników z różnych krajów, którzy rozmawiali z Euronews pod warunkiem zachowania anonimowości.

Jednak ich wspólny opór nie wystarcza do uzyskania niezbędnej liczby głosów, aby wstrzymać zatwierdzenie legislacyjne, które powszechnie oczekuje się, że zakończy się we wtorek.

Umowa Bruksela-Berlin dotyczy uzgodnionego rozporządzenia, które ma nałożyć 100-procentową redukcję emisji CO2 w nowej sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych w całej Unii Europejskiej od 2035 roku.

Ustawa została zaprojektowana przez Komisję Europejską jako „neutralna technologicznie”, ale biorąc pod uwagę, że emisje CO2 będą mierzone na rurociągu wydechowym, skutecznie zakaże sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi po dacie granicznej.

Na początku tego miesiąca Niemcy, kraj, w którym znajduje się światowej klasy przemysł motoryzacyjny, zorganizowały zaskakującą kampanię sprzeciwu i zablokowały ostateczne zielone światło dla rozporządzenia, które zostało skrupulatnie wynegocjowane między państwami członkowskimi a Parlamentem Europejskim.

Niemieckie wstrzymanie się zaszokowało urzędników i dyplomatów, którzy uznali to za zdradę obowiązującego od dawna regulaminu. Wielu posłów do PE i kilka państw członkowskich, takich jak Francja, Hiszpania i Holandia, stwierdziło, że tekst został zamknięty i nie zostanie ponownie otwarty.

Impas spowodował rzadką interwencję przez przewodniczącą Parlamentu Europejskiego Robertę Metsolę, wzywając do poszanowania „prawodawczej przewidywalności”.

„Nie możemy wycofać się z umów, ponieważ ostatecznie chodzi o zaufanie między współprawodawcami i wiarygodność procesu legislacyjnego” – powiedział Metsola w zeszłym tygodniu.

Chcąc przełamać impas, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Frans Timmermans, odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład, podjął bezpośrednie rozmowy z Volkerem Wissingiem, federalnym ministrem ds. cyfryzacji i transportu Niemiec.

Wissing, liberalny polityk z probiznesowej partii FDP, osobiście naciskał na indywidualne zwolnienie dla e-paliw, wschodząca technologia który łączy wodór i dwutlenek węgla w celu wytworzenia paliw syntetycznych.

E-paliwa można wlewać do istniejących samochodów, zapewniając w ten sposób przetrwanie silnika spalinowego po terminie 2035 r. Chociaż teoretycznie mogą być neutralne dla klimatu, krytycy twierdzą, że e-paliwa są nieefektywne energetycznie i mają ograniczoną opłacalność komercyjną.

Intensywne negocjacje między Brukselą a Berlinem zaowocowały w weekend, kiedy obie strony znalazły kompromis.

Transakcja nie została jeszcze upubliczniona.

„Europa pozostaje neutralna technologicznie. Pojazdy z silnikami spalinowymi mogą być również nowo rejestrowane po 2035 r., jeśli będą wykorzystywać wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2” – napisał Wissing na Twitterze w sobotę, świętując tę ​​wiadomość.

Rozporządzenie, wraz ze zwolnieniem dla e-paliw, było omawiane przez ambasadorów w poniedziałek rano z zamiarem włączenia go do porządku obrad wtorkowego spotkania ministrów energii.

To podczas tej wymiany poglądów Włochy i Polska zgłosiły zastrzeżenia, przy czym ta pierwsza skupiła się na kwestiach proceduralnych, a druga na przejrzystości, powiedzieli dyplomaci.

Bułgaria i Rumunia wyraziły opinie interpretowane jako wstrzymanie się od głosu.

Z Niemcami na pokładzie pozostałe niechętne kraje nie były w stanie utworzyć mniejszości blokującej, torując drogę do formalnego głosowania i prawdopodobnie przyjęcia rozporządzenia we wtorek.

Oczekuje się, że po zatwierdzeniu ustawy Komisja Europejska ujawni więcej szczegółów umowy i przedstawi kolejne kroki legislacyjne w celu wdrożenia zwolnienia z e-paliw.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj