Apple wstrzymuje sprzedaż w Rosji — i zajmuje rzadkie stanowisko

0
270

We wtorek Apple poinformował, że w odpowiedzi na inwazję rosyjskiego prezydenta Władimira Putina na Ukrainę wstrzymuje sprzedaż wszystkich produktów i ogranicza funkcjonalność niektórych swoich usług w Rosji. iPhone’y i inne produkty Apple nie są obecnie sprzedawane w sklepach Apple Store w Rosji, a Apple Pay i inne usługi są ograniczone.

Firma usunęła również rosyjskie aplikacje informacyjne – w tym aplikację dla wspieranych przez Kreml serwisów informacyjnych Russia Today i Sputnik – ze swoich sklepów z aplikacjami w krajach poza Rosją i poinformowała, że ​​wyłączyła wzorce ruchu i raporty o incydentach na żywo w Mapach Apple na Ukrainie w w celu powstrzymania śledzenia ruchów Ukraińców.

Apple jest najnowszą firmą technologiczną, która zajęła wyraźne stanowisko przeciwko inwazji na Ukrainę – która do tej pory doprowadziła do śmierci ponad 130 cywilów i setek rannych – poprzez odcięcie lub poważne ograniczenie dostępu do swoich produktów. Podczas gdy Apple skupił się na Rosji, inne firmy technologiczne dławiły niektóre usługi w innych krajach europejskich. Firma Microsoft usunęła rosyjskie aplikacje informacyjne ze swojego globalnego sklepu z aplikacjami firmy Microsoft, planuje usunąć priorytety wyników wyszukiwania w tych samych serwisach informacyjnych w serwisie Bing i zabroni rosyjskich reklam sponsorowanych przez państwo. Google zablokowało kanały YouTube dla RT i Sputnika w Europie, blokuje edycję Map Google w strefie konfliktu i usuwa rosyjskich wydawców finansowanych przez państwo z Google News. A firma macierzysta Facebooka Meta powiedziała, że ​​tak: ograniczyć dostęp do RT i Sputnika w Europie.

Jednak ruch Apple jest szczególnie zauważalny, biorąc pod uwagę wysoką widoczność jego produktów i ogromny wpływ, jaki ma jako lider branży technologicznej. „Apple ma dużą moc. A konsumenci są bardzo uzależnieni od swoich produktów” – mówi Neeru Paharia, profesor nadzwyczajny w McDonough School of Business na Georgetown University, który bada zachowania konsumentów, psychologię moralną i sygnalizację marki. „A więc odcięcie tych produktów ma sens”.

Działania Apple są szczególnie istotne, biorąc pod uwagę krytykę, z jaką firma spotkała się ostatnio za ustępstwa wobec zagranicznych rządów. W zeszłym roku Apple poluzowało niektóre ze swoich polityk prywatności w Chinach, aby uspokoić władze w tym kraju.

Tyson Barker, szef programu ds. technologii i polityki zagranicznej w Niemieckiej Radzie Stosunków Zagranicznych, mówi, że ponieważ firma w niedawnej przeszłości dobrze radziła sobie z rosyjskimi władzami, godne uwagi jest posunięcie Apple, aby odciąć dostęp do swoich produktów w Rosji.

„Apple ucierpiało z powodu niektórych nacisków, które zostały na nią nałożone przed tym bardzo ostrym konfliktem”, mówi Barker, zauważając, że w zeszłym roku zarówno Apple, jak i Google usunęły aplikację do głosowania uwięzionego krytyka Kremla Aleksieja Nawalnego ze swoich sklepów z aplikacjami. W zeszłym roku Apple zgodził się również pokazać dodatkowy krok podczas procesu konfiguracji na iPhone’ach sprzedawanych w Rosji, który skłaniał użytkowników do pobierania aplikacji państwowych.

W ten sposób Apple został skompromitowany w stosunku do swoich „podstawowych wartości firmy”, mówi Barker. „Środowisko geopolityczne stawało się już niezwykle wrogie. A teraz ta jeszcze bardziej kinetyczna nakładka geopolityczna sprawiła, że ​​było to nie do zniesienia”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj