Stany Zjednoczone Federalna Administracja Lotnictwa wstrzymała dziś loty startujące w całym kraju, które rozpoczęły się wcześnie rano i trwały do 9 rano czasu wschodniego. Przerwa – pierwsza tego rodzaju w Stanach Zjednoczonych od ataków z 11 września 2001 r. – opóźniła tysiące lotów i spowodowała kaskadę dalszych opóźnień i odwołań w ciągu dnia. Osoby zaznajomione z systemami FAA twierdzą, że awaria jest bezprecedensowa, ale ogranicza lata frustracji, podczas gdy agencja pracuje nad przeniesieniem swoich złożonych procesów do chmury.
Sytuacja została spowodowana bezprecedensową awarią krytycznego systemu, którego FAA używa do dystrybucji danych w czasie rzeczywistym i ostrzeżeń dla pilotów. Znany jako alerty NOTAM lub zawiadomienie o misji lotniczej, system jest niezbędny do wymiany informacji i koordynacji wielu podstawowych logistyki bezpiecznego latania.
Według FAA przerwa w locie weszła w życie „aby umożliwić agencji sprawdzenie integralności informacji dotyczących lotu i bezpieczeństwa”. Agencja stwierdziła, że nie jest od razu jasne, co spowodowało awarię NOTAM. Biały Dom powiedział tego ranka, że nie ma dowodów na to, że awaria systemu była spowodowana cyberatakiem, ale polecił Departamentowi Transportu przeprowadzenie dokładnego dochodzenia w celu ustalenia przyczyny incydentu.
„To dzisiejsze wydarzenie jest bardziej znaczące niż huragan, który dotarł na ląd w USA, bardziej znaczące niż zamieć śnieżna zamykająca lotnisko” – powiedział dziennikarzom na konferencji prasowej Michael McCormick, adiunkt w College of Aviation na Uniwersytecie Embry-Riddle po incydencie. „Miało to wpływ na cały system w całym kraju”.
NAV Canada, organizacja non-profit, która służy jako kanadyjski odpowiednik FAA, powiedziała dzisiaj, że również doświadczyła krótkiej awarii systemu NOTAM. Brian Boudreau, rzecznik firmy, mówi, że firma badała „główną przyczynę awarii”, ale nie wierzy, że problem był związany z wcześniejszymi problemami FAA.
System NOTAM ma dziesięciolecia i jest szeroko krytykowany przez pilotów za to, że jest nieporęczny i nieefektywny. Alerty NOTAM mogą mieć dziesiątki, a nawet setki stron i są pisane w swego rodzaju zakodowanym języku równoległym, który ewoluował przez wiele lat i z wielu technologii, w tym alfabetu Morse’a, telegramów i systemu nawigacji radiowej Loran-C.
NOTAM często zawierają ten sam alert powtórzony wiele razy, a także nieistotne szczegóły, które są automatycznie wypełniane w systemie przez tygodnie lub miesiące. Federalne dochodzenie wykazało, że trudny do odczytania NOTAM był prawdopodobnie odpowiedzialny za incydent z 2017 r., w którym samolot Air Canada prawie zderzył się z czterema różnymi samolotami podczas lądowania na pasie startowym w San Francisco.
„Sposób, w jaki są zapisywane w dziwnym, trudnym do odczytania kodzie, zdecydowanie można poprawić” — mówi pilot dużej komercyjnej linii lotniczej, który poprosił o zachowanie anonimowości, ponieważ nie jest upoważniony do rozmawiania z prasą. „A jeśli spojrzysz na swoje zwolnienie, czasami jest około 80 NOTAM i musisz uważnie przyjrzeć się datom i godzinom, aby upewnić się, że nadal obowiązują”.