Większość hamulców rowerowych jest aktywowana za pomocą zestawu linek przymocowanych do dźwigni hamulca, a większość problemów z hamulcami można rozwiązać, regulując napięcie tych linek. Będą również wymagać okresowych regulacji, aby działały prawidłowo.
Aby sprawdzić napięcie linek hamulca, ściśnij dźwignie hamulca. Jeśli dotkną uchwytów kierownicy lub zbliżą się na tyle, że zmiażdżą palec wsunięty pod spód, musisz zwiększyć naprężenie linki. Z drugiej strony, jeśli tylko najmniejszy nacisk na dźwignie powoduje zaciskanie się hamulców — lub jeśli klocki hamulcowe ocierają się, gdy kręcisz kołem roweru bez naciskania dźwigni hamulca — musisz zmniejszyć napięcie linki. Zwykle napięcie linki można zmienić, obracając regulator baryłkowy znajdujący się w miejscu, w którym linka styka się z dźwignią ręczną. Istnieje mnóstwo łatwych do naśladowania filmów na YouTube, które pokazują, jak wyregulować linki hamulcowe.
Istnieje kilka rodzajów hamulców, ale najprawdopodobniej masz hamulce szczękowe lub hamulce tarczowe. Najpopularniejsze hamulce szczękowe — hamulce V-brake lub hamulce szczękowe — zaciskają obie strony obręczy koła od góry koła. Hamulce tarczowe w ogóle nie dotykają obręczy, a zamiast tego używają małych zacisków do zaciskania tarcz wielkości CD zamontowanych pośrodku każdego koła. Hamulce tarczowe zapewniają doskonałą skuteczność hamowania, ale ich konserwacja może być kłopotliwa.
Bardziej wyszukane hamulce tarczowe wykorzystują mechanizmy hydrauliczne do zaciskania tarcz. Chociaż hamulce hydrauliczne nie są niemożliwe do utrzymania w domu, są one nieco większe niż większość ludzi chce sobie z tym poradzić. Pamiętaj, aby okresowo sprawdzać przewody i uzupełniać je świeżym płynem w lokalnym sklepie rowerowym. A jeśli zbiornik płynu hamulcowego na kierownicy wygląda na niski, jak najszybciej zanieś go do sklepu rowerowego.
Mniej powszechne są hamulce nożne, które nie używają dźwigni i zamiast tego są aktywowane przez pedałowanie do tyłu. Są one trudne do samodzielnego wyregulowania i są niebezpieczne, gdy nie są odpowiednio wyregulowane, więc oddaj hamulec nożny do profesjonalisty.
Klocki hamulcowe zużywają się stopniowo podczas użytkowania roweru i można je łatwo wymienić. Musisz tylko wiedzieć, jaki rozmiar lub typ klocka hamulcowego kupić. Napis na zużytych klockach powinien dać ci wskazówkę, co kupić. Klocki hamulcowe są w dużej mierze uniwersalne, chociaż ich systemy mocowania są różne. Początek tego filmu wyjaśnia różnice.
Wymiana zużytych klocków hamulcowych typu V-brake na nowe zajmuje nie więcej niż kilka minut, a wszystko, czego zwykle potrzebujesz, to odpowiedni rozmiar klucza imbusowego. Polecamy klucz sześciokątny Park Tool (14 USD) z trzema najczęściej używanymi rozmiarami kluczy. Wymiana klocków hamulcowych zajmie trochę więcej czasu, ponieważ hamulce są mniejsze i bardziej skomplikowane; ten film przedstawia kilka sposobów podejścia do wymiany klocków. W obu przypadkach należy ponownie wyregulować napięcie linki po założeniu nowych podkładek.
Będziesz także musiał okresowo czyścić te klocki hamulcowe. Użyj starej szczoteczki do zębów lub ręcznika sklepowego (3 USD), aby dostać się do szczeliny między hamulcem a obręczą lub tarczą, i użyj środka do czyszczenia hamulców (10 USD), aby usunąć wszelkie nagromadzenia.