ChatGPT otworzył nową erę w wyszukiwaniu. Microsoft może to zrujnować

0
87

Ecosia, która wykorzystuje wyniki Bing i inwestuje swoje zyski w projekty środowiskowe, rozważa potencjalnych partnerów do opracowania własnego chatbota. Jej liderzy byliby chętni do licencjonowania technologii chatbotów Bing, gdyby Microsoft był skłonny się nimi podzielić. „Ważne jest, aby upewnić się, że nie jest to kolejne narzędzie dla tych firm do dalszego umacniania dominacji” — mówi dyrektor generalny Christian Kroll.

Mały gracz w wyszukiwarce unika podwyżek cen Bing, ponieważ jest partnerem konsorcjalnym Bing, co oznacza, że ​​przepakowuje zarówno reklamy, jak i wyniki wyszukiwania od Microsoftu i otrzymuje część sprzedaży reklam. Jednak Kroll twierdzi, że wielokrotny skok opłat dla klientów Bing API to „pilna czerwona flaga” sygnalizująca rynek z dużą nierównowagą sił, który Komisja Europejska powinna uregulować na mocy ustawy o rynkach cyfrowych, ustawy uchwalonej w zeszłym roku, aby zapewnić małym firmom możliwość konkurować z Big Tech na równych warunkach. KE nie odpowiedziała na prośbę o komentarz.

Bing obsługuje mniej niż 3 procent wyszukiwań na całym świecie, szacuje serwis analityczny StatCounter, daleko w tyle za Google, który zajmuje 93 procent. Ale udział Binga wynosi ponad 8 procent na komputerach stacjonarnych, gdzie Windows jest dominującym systemem operacyjnym, a Microsoft ma własne preferencje dotyczące wyszukiwarek.

Reklamy w wynikach wyszukiwania Bing stanowią kluczową część 18 miliardów dolarów rocznych przychodów firmy Microsoft z reklam. Każdy 1 punkt procentowy wzrostu udziału w rynku może przełożyć się na 2 miliardy dolarów dodatkowej sprzedaży reklam, powiedział analitykom Philippe Ockenden, dyrektor finansowy Microsoftu w zeszłym miesiącu podczas uruchamiania chatbota. Microsoft nie rozbija sprzedaży Bing API.

Wyścig chatbotów po raz pierwszy od lat wzbudził emocje związane z rywalizacją między Bing, Google i wszystkimi innymi. Socher z You.com mówi, że użytkownicy do ostatnich kilku miesięcy wzdragali się przed nieznanymi im funkcjami. „Ludzie mogliby powiedzieć:„ Jestem po prostu przyzwyczajony do Google. Nie chcę, żeby było za bardzo inaczej” — mówi. Teraz użytkownicy wydają się być otwarci na nowe doświadczenia. „To po prostu inny, nowy świat” — mówi.

Sivakumar, który buduje usługę wyszukiwania zakupów Tonita, mówi, że Microsoft mógłby odnieść większy sukces ze swoim chatbotem, gdyby udostępnił go innym firmom do licencjonowania na rozsądnych warunkach, zdobywając szersze wykorzystanie i odwracając więcej konsumentów od Google. Obsługa istniejących interfejsów API przez Microsoft nie napawa optymizmem. Zdecydował się nie używać interfejsów API Bing, ponieważ ich wieloletnie warunki świadczenia usług nie pozwalają klientom modyfikować, przechowywać ani przetwarzać wyników wyszukiwania, co ogranicza potencjalne zastosowanie danych.

Ta sama technologia, która umożliwiła Microsoftowi renesans wyszukiwania, ułatwia również firmom wyobrażenie sobie działania bez Bing. Po zbudowaniu start-upu wyszukiwania Neeva na interfejsie API Bing, dyrektor generalny Sridhar Ramaswamy mówi, że raporty o błędach użytkowników dotyczące błędnie interpretowanych zapytań, nieaktualnych wyników i innych problemów z jakością przekonały go do zmiany kursu pod koniec 2019 roku.

Neeva wykorzystała fundusze w wysokości 80 milionów dolarów na opracowanie własnego systemu służącego do uzyskiwania wyników, chociaż nadal polega na Bing do wyszukiwania obrazów i filmów. Startup skorzystał na zatrudnieniu najlepszych byłych pracowników Google, tańszej pamięci do serwerów i pojawieniu się LLM, które ułatwiły oprogramowaniu zrozumienie błędów ortograficznych i synonimów, pomimo ograniczonej liczby danych użytkowników do analizy. Ramaswamy mówi, że projekt „więcej niż się opłacił”, umożliwiając uruchomienie w styczniu narzędzia NeevaAI do szybkiego udzielania odpowiedzi.

Bing wciąż nie jest łatwy do obalenia. Podobnie jak Google, Microsoft dysponuje szerokim ekosystemem produktów i usług, które mogą pomóc kierować ludzi do pola wyszukiwania. Niektórzy użytkownicy skarżyli się, że system Windows resetuje Bing jako domyślną wyszukiwarkę z preferowanej alternatywy. (Microsoft twierdzi, że zobowiązuje się do tego, aby użytkownicy mieli kontrolę.) Microsoft wymaga również korzystania z przeglądarki lub aplikacji mobilnej, aby wypróbować chatbota Bing, napędzając wzrost liczby pobrań. Ramaswamy mówi: „Jeśli wejdziemy w świat, w którym jest tylko dwóch dużych graczy z infrastrukturą i doświadczeniem w wyszukiwaniu, jasne jest, że nie będą oni życzliwi dla konkurencji”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj