Najbardziej skoncentrowane na morzu wydarzenie w GSA było również jednym z najgłośniejszych głosów w refrenie gier pro-amonitowych. Ostatniej nocy konferencji natknąłem się na salę balową Hyatt Regency na długo oczekiwane wydarzenie towarzyskie „Przyjaciele głowonogów”. Pod sklepionym sufitem naukowcy, pracownicy muzeów i ciekawi ośmiornic krążyli wokół flakonu Kraken Rum. Pili za głowonogi i śmiali się, ilekroć w rozmowie pojawiał się kręgowiec. Wśród nich w Sobole-like cloaks, była Olivia Jenkins, odpowiedzialna za grafikę i programowanie Starożytne oceany, amonitowa gra roguelike stworzona przez Ammonite Motility Modeling Lab na Uniwersytecie Utah. Współpracując z adiunktem Kathleen Ritterbush, gra opierała się na badaniach laboratoryjnych dotyczących życia i rywalizacji amonitów o zasoby.
W różnych epokach oceanicznych gracze będą próbować różnych permutacji muszli, próbując przetrwać, równoważąc takie czynniki, jak szybkość, wytrzymałość i głód. Jenkins ma nadzieję Starożytne oceany spodoba się wszystkim — nie tylko przyjaciołom głowonogów. Poświęca trochę dokładności dla rozrywki, ale to nie znaczy, że gracze nie będą się uczyć.
„Dowiedziałem się więcej o zimnej wojnie z Metal Gear Solid 3 niż kiedykolwiek w publicznym systemie edukacji” — mówi Jenkins. „Dzięki temu, że było to przypadkowe w stosunku do informacji, które były bezpośrednio istotne dla mnie jako gracza, mogłem się o nich dowiedzieć i miałem motywację do zapamiętywania szczegółów”. Informacje o bonusach można umieścić w opcjonalnych częściach gry, zainspirowanych przez Bójka Super Smash Bros galeria trofeów. The Komunikacja nauk o Ziemi autorzy artykułu omówili również podobne opcje, takie jak glosariusze lub encyklopedie, jako pomocne przewodniki dla paleo-ciekawych bez zmuszanie kogokolwiek do nauki. „Próbuję zachęcić ludzi do zapoznania się z informacjami dostarczanymi przez grę bez wpychania im ich do gardeł” — mówi Jenkins. „A to trudna równowaga. Mam nadzieję, że trafiłem”.
Wersja rzeczywistości rozszerzonej Starożytne oceany, wykorzystujący silnik Unreal Engine 4 na muzealnych iPadach, ma zostać wydany wiosną 2023 r., a wersje bardziej zorientowane na rozgrywkę pojawią się wkrótce po zbalansowaniu i przetestowaniu rozgrywki. Projekt jest finansowany przez National Science Foundation, a Ritterbush przeznaczył na to budżet Starożytne oceany aktualizowane co roku w miarę dokonywania nowych odkryć w laboratorium i w terenie. Jeśli okaże się, że kształt muszli lub gatunek ma nowe korzyści, zostanie to zaprogramowane w zapleczu gry i znajdzie odzwierciedlenie w nowych strategiach wygrywania.
Paleontologia bada najstarsze organizmy na świecie, podstawę biologii i ekologii, ale to nie znaczy, że technologia udostępniania tych badań utknęła w przeszłości. Plakaty w GSA koncentrowały się na wirtualnych wycieczkach terenowych, interaktywnym oprogramowaniu kopalnym, podcastach budujących społeczność i Minecraft— zarówno do nauczania, jak i do symulowania zjawisk geologicznych. Gry wideo to tylko kolejne narzędzie do zabawy z miliardami lat historii. W tę historię można grać w równie wielu permutacjach, niezależnie od tego, czy są to kooperacyjne symulacje kopania, czy gry polegające na polowaniu na wszystkie zwierzęta.
W wietrznym barze na dachu spotkałem adiunkta na Uniwersytecie Vanderbilt, Neila Kelleya, który to docenił Pokémonyróżnorodnością zwierząt, tak samo jak jego zwolennicy Blathersa, rówieśnicy po drugiej stronie dachu. „Jeśli chodzi o reprezentację naprawdę niejasnych grup, które nigdy nie mają żadnej reprezentacji w popularnych mediach, jest ich wiele w Pokémony– powiedział Kelley. Kiedy rozmawialiśmy, jego dzieciak skulił się pod nim, przyłapując Eevee Pokemon Go. “Dobra ekspozycja na różnorodność biologiczną!” Kelley powiedział, gdy zauważyliśmy, że pod nami odbywa się łapanie żywych potworów. Eevee, wyjaśnił Kelley, był doskonałym przykładem ewolucji adaptacyjnej, ponieważ Eevee może się przekształcić w oparciu o czynniki środowiskowe. Zapytałem, czym jest ewolucja adaptacyjna i zanim mogłem się powstrzymać, po raz kolejny przypadkowo dowiedziałem się o paleontologii.