Monitor jest A kolumna tygodniowa poświęcony wszystkiemu, co dzieje się w świecie kultury WIRED, od filmów po memy, od telewizji po Twittera.
Niewiele było rzeczy bardziej satysfakcjonujących niż Wszystko Wszędzie Wszystko na raz nagrody za wyniki w sezonie. Gwiazda Michelle Yeoh canoodling z Cate Blanchett na czerwonych dywanach, reżyserzy – duet znany jako Daniels – robiący skecze dla Spóźniony program. Jamie Lee Curtis jest najbardziej Jamie Lee Curtis, jaką może być. Tak grożąc pobiciem pianistka, która próbowała zagrać ją poza sceną podczas jej przemówienia o przyjęciu Złotych Globów. James Hong daje lekcję historii na temat Gildii Aktorów Ekranowych Na nagrody SAG. Lista jest zbyt długa, by wymieniać wszystko naraz. Ale co więcej, niesamowite było obserwowanie, jak film tworzy tyle historii.
Mam na myśli dosłownie i w przenośni. W zeszłym miesiącu, kiedy Yeoh zdobyła nagrodę SAG Award za wybitną kreację aktorki grającej główną rolę jako Evelyn Wang, została pierwszą Azjatką, która tego dokonała. Ke Huy Quan, która gra w filmie swojego męża, również przeszła do historii dzięki zwycięstwu w SAG. Kiedy Yeoh była nominowana do Oscara dla najlepszej aktorki, stała się pierwszą kobietą, która identyfikuje się jako Azjatka. Jeśli zdobędzie nagrodę podczas niedzielnej ceremonii, zrobi to jako pierwsza. Ponieważ jest nominowana wraz z Quanem i Stephanie Hsu, która gra ich córkę, i Wieloryb aktorka Hong Chau, w tym roku nominowanych jest więcej aktorów pochodzenia azjatyckiego niż w jakimkolwiek wcześniej.
Jeśli sam film zdobędzie nagrodę dla najlepszego filmu, będzie częścią bardzo małego klubu filmów science-fiction — lub filmów pokrewnych — które zabiorą to trofeum do domu.
Oscary i science fiction mają dziwną historię. W ostatnich latach filmy sci-fi (ish) takie jak Kształt wody I Powaga odnieśli zwycięstwa. Władca Pierścieni: Powrót Króla dokonał inwazji na gatunek fantasy w 2003 roku. Ale nigdy żaden film o kobiecie (Yeoh), która przeskakuje przez kilka alternatywnych wersji swojego życia, próbując ocalić multiwers, nie zdobył głównej nagrody – ani nawet nie był brany pod uwagę.
Film Danielsów jest tak dziwaczny – z paluszkami do hot-dogów i filozoficznymi bułeczkami – że najwyraźniej nigdy nie było takiego filmu, kropka. Nie mówiąc już o jednym, który został nominowany do oszałamiającej 11 Oscarów (poważnie, to liczby Jamesa Camerona). Ale poza tym Wszystko Wszędzie Wszystko na razImponująca passa pokazuje nie tylko długo oczekiwaną zmianę w nominacji do Oscara, ale także styl filmów.
Większość zasług za to należy się Danielsowi i ich gwiazdom. Chociaż jego składniki są zwariowane, Wszystko to genialne dzieło filmowe, wstrząsająca opowieść o rodzinie i przetrwaniu w Ameryce. Ale poziom uwagi, jaką wzbudza Akademia i inne miejsca, sygnalizuje nowe zrozumienie tego, czym jest i czym może być science fiction.
Science fiction jest oczywiście częścią kina od tamtej pory Metropolia w 1927 roku. Przez wiele następnych dziesięcioleci supergatunki – Gwiezdne Wojny, Matryce – były zwykle honorowane za osiągnięcia techniczne, jeśli nie za nic więcej. Ale w ciągu mniej więcej ostatniej dekady odeszli najwięksi kulturowi inicjatorzy rozmów Szaleni ludzie Do Mandalorianinz Stowarzyszenie Umarłych Poetów Do Wydma, nastąpiła szersza akceptacja science fiction jako sztuki. Kibice wiedzą o tym od lat. Teraz łapią innych.
Oczywiście może się zdarzyć, że nic z tego nie wyjdzie. Awatara, na przykład był nominowany do dziewięciu Oscarów — w tym ukłon w stronę najlepszego reżysera dla Jamesa Camerona — ale wygrał tylko w kategoriach zdjęcia, efekty wizualne i kierownictwo artystyczne. (Przypadkowo Wszystko Wszędzie Wszystko na raz jest przeciwko Awatarakontynuacja, Droga wody, za najlepszy film.) Ale jeśli wygra, i to wygra dużą, będzie to oznaczać ważną zmianę. W końcu świat wróciłby na właściwą oś czasu.