Po miesiącach chaosu na Twitterze wiele osób szuka czegoś innego, ale większość nie zdecydowała się jeszcze na jedną platformę, co jest dobrą wiadomością dla Threads. „Zdecydowanie mają szansę walczyć, jeśli wszystkie ich zabezpieczenia dla społeczności i jednostek są mocno na swoim miejscu” – mówi Tama Leaver, profesor studiów internetowych na Uniwersytecie Curtin w Australii. „Jeśli Threads może zastąpić obecną toksyczność Twittera, może równie dobrze ukraść koronę Muska”.
Ma to również znaczenie dla marek, a co za tym idzie, dla reklamodawców, którzy zalali Threads, gdy otwierały się dla użytkowników. Netflix i Spotify były tam od razu, podobnie jak organizacje informacyjne. Instagram od dawna jest przyjazny dla marki, a Twitter coraz bardziej traci zaufanie. „To gra reklamowa” — mówi Matthew Bailey, główny analityk ds. mediów i rozrywki w firmie konsultingowej Omdia, o przedsięwzięciu Meta w Threads. „Chce odebrać exodus reklamodawców Twittera. Rozwój tego środowiska bezpiecznego dla marki ma kluczowe znaczenie”.
Inni konkurenci nie zabili Twittera, pomimo ciągłych problemów technicznych i etycznych w aplikacji dla ptaków. Zdecentralizowany Mastodon odnotował gwałtowny wzrost liczby nowych użytkowników, ale zainteresowanie ostatecznie osłabło, a liczba aktywnych użytkowników miesięcznie wynosiła 1,7 miliona w lipcu. Bluesky zwrócił na siebie uwagę, ale nie jest w pełni otwarty dla nowych użytkowników. Jest też Post.news i Spill, chociaż żaden z nich nie okazał się wyraźnym zwycięzcą, a Twitter nadal potyka się o osiem miesięcy po przejęciu Muska.
Instagram, a co za tym idzie Threads, ma swoje własne wyzwania. Instagram zmagał się z nękaniem i mową nienawiści i wciąż próbuje zachwiać swoją reputacją jako podmiotu, który negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne nastolatków. Ale jego reputacja jest lepsza niż Twittera, który od czasu przejęcia władzy przez Muska odnotował wzrost mowy nienawiści. I wymowne jest to, że Meta zdecydowała się połączyć Threads z Instagramem, a nie Facebookiem, który ma starszą publiczność i gorszą reputację z powodu toksycznych walk politycznych.
Ale Meta ma mieszaną historię, jeśli chodzi o kanibalizację swoich konkurentów. Instagram Reels wykorzystał część popularności TikTok, a Instagram Stories, kopia Snapchata, stała się kluczową częścią aplikacji – chociaż żadna z nich nie zabiła konkurencyjnych sieci, które pozostają dwoma głównymi konkurentami Meta o uwagę wśród młodszych pokoleń.
Wątki mogą być błyszczącym rywalem tygodnia na Twitterze, ale Meta ma zgniłe rekordy z projektami poza jej podstawowymi aplikacjami. Jego zakład all-in na metaverse nie przyniósł wciągającego świata, jaki przewidział Zuckerberg, nawet jeśli dodał nogi. Tylko w zeszłym roku Meta zabiła inne odgałęzienia, w tym Super (kopia Cameo), zakupy na żywo na Facebooku i Neighborhoods (klon z Nextdoor). Push podcastu również spakował sklep na początku 2022 roku. A Meta poszła za Twitterem, ogłaszając płatny poziom subskrypcji, który będzie oferowany z weryfikacją i lepszymi funkcjami na początku tego roku.
A ludzie na ogół nie szukają Twittera i Instagrama, aby zaspokoić te same potrzeby. Twitter pozwala na trochę nagości, podczas gdy Instagram to zakazał. Instagram to czasami kwestia estetyki, pozytywności i osobistych aktualizacji – choć znany jest z toksycznego pozytywności oraz nadmiernie edytowanych i starannie wybranych zdjęć. Marka Twittera opiera się na snark, memach i najświeższych wiadomościach. Wątpliwe, by te dwie energie mogły się płynnie połączyć. „Moim zdaniem mniej chodzi o tekst niż o zdjęcia i filmy, a bardziej o to, jakie publiczne rozmowy chcesz prowadzić” — napisał Mosseri w wątku o celu platformy.
Wątki mogą nigdy nie być Twitterem — ale może to być bardziej przyjazne miejsce do rozmów. Na razie większość postów na Threads dotyczy samej platformy. Ale będzie musiał zwrócić na siebie uwagę po premierze, aby uniknąć wrzucenia na cmentarz Meta nieudanych naśladowców.