Lotus Eletre zmienia zasady dotyczące elektrycznych SUV-ów

0
101

Co by zrobił Colin Chapman mówi? Nieżyjący już założyciel firmy Lotus był niespokojnym innowatorem, którego słynna mantra brzmiała: „Uprość, a potem dodaj lekkości”. Z pewnością nowy Eletre, skomplikowany i ciężki elektryczny SUV, jest przeciwieństwem wszystkiego, co reprezentował Chapman?

Może, może nie. Na początek Chapman był także pragmatykiem. W 1968 roku wprowadził sponsoring komercyjny do wyścigów F1 za pomocą Gold Leaf Lotus 49. W 1973 roku sprzedał prawa do swojego najtrwalszego dzieła, Lotusa 7, firmie Caterham Cars. Przed Eletre oferta producenta obejmowała wyłącznie dwumiejscowe samochody sportowe. Teraz ma szansę stać się sprzedawaną masowo – i potencjalnie bardzo dochodową – marką premium.

Chociaż 2490-kilogramowemu Eletre może brakować pewnej „lekkości”, jest on pełen sprytnych cech konstrukcyjnych, w tym aktywnej aerodynamiki, systemu informacyjno-rozrywkowego obsługującego 5G i rozkładanych czujników Lidar. Podejrzewamy, że Chapman, który eksperymentował ze wszystkim, od turbin gazowych po efekt przyziemny (aerodynamika stworzona przez wykorzystanie konstrukcji podwozia samochodów) i opracował pierwszy samochód F1 z nadwoziem z włókna węglowego, uznałby tę technologię za intrygującą.

Oferta Electre ma trzy poziomy: Model podstawowy o mocy 603 koni mechanicznych kosztuje w Wielkiej Brytanii 89 500 funtów (to około 114 000 dolarów – ceny w USA są nadal nieznane, ale możesz zarezerwować tutaj). Wyposażony jest w dwusilnikowy napęd na cztery koła i akumulator o pojemności 112 kWh – dobry do 0-62 mil na godzinę w 4,5 sekundy i oficjalnie certyfikowany zasięg 373 mil. Eletre S kosztuje 104 500 funtów (około 133 000 dolarów) i wykorzystuje ten sam układ napędowy, ale dodaje luksusy, takie jak oświetlenie wnętrza, miękkie zamykanie drzwi i 23-głośnikowy system audio KEF.

Na szczycie gamy znajduje się 905-konny Eletre R o wartości 120 000 funtów (około 153 000 dolarów). Zdolny do rozpędzania się od 0 do 100 km/h w 2,95 sekundy i deklarowanego 304 mil na pełnym naładowaniu, zyskuje technologię podwozia, taką jak aktywna kontrola przechyłów i sterowanie tylnymi kołami, a także tryb jazdy Tor z maksymalnym atakiem. Będziemy to później testować.

Eletre to kluczowy samochód dla Lotusa. Zbudowany w Chinach, a nie w Norfolk w Wielkiej Brytanii, wkrótce dołączy do niego mniejszy elektryczny SUV, a także sedan, który będzie rywalizował z Porsche Taycan. Cokolwiek Colin Chapman osiągnął w przeszłości, taka jest przyszłość jego firmy. Jak to się układa?

Rozszczepianie powietrza

WIRED wypróbowuje Eletre na zorganizowanej przez markę imprezie samochodowej w Norwegii, kraju, który przyjął pojazdy elektryczne bardziej niż jakikolwiek inny. W 2022 r. prawie 80 procent sprzedawanych tutaj pojazdów było elektrycznych, do czego zachęcały wszystko, od hojnych zachęt podatkowych po tańsze opłaty parkingowe. Chiński producent pojazdów elektrycznych Nio wykorzystuje Norwegię do testowania swoich stacji wymiany akumulatorów.

Na „porowatą” konstrukcję Eletre wyraźnie wpływa elektryczny hipersamochód Lotus Evija. Jego szeroka kratka zawiera sześć otworów, które otwierają się lub zamykają na żądanie, aby poprawić przepływ powietrza chłodzącego lub zatrzymać ciepło. Wysuwane czujniki Lidar – najwyraźniej pierwsze na świecie w samochodzie produkcyjnym – są ukryte na obu końcach dachu i nad przednimi nadkolami, rzekomo zapewniając Eletre „prawdziwy 360-stopniowy widok otaczającego go świata”.

Zamiast konwencjonalnych lusterek bocznych Lotus oferuje kamery o wysokiej rozdzielczości, które przesyłają obraz z tyłu na dwa 6-calowe wyświetlacze. WIRED nie jest fanem takich systemów, ale zyskujesz niewielką przewagę aerodynamiczną. Aktywny tylny spojler pomaga samochodowi przecinać powietrze i w razie potrzeby może ponad dwukrotnie zwiększyć docisk (do wciąż skromnych 112,5 kg przy maksymalnej prędkości). Ogólny współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26 — nieco wyższy niż w nowym Rolls-Royce Spectre EV — jest imponujący jak na tak imponującego SUV-a.

Nadwozie Eletre jest w ponad 50 procentach wykonane z aluminium, a wszystkie modele jeżdżą na zawieszeniu pneumatycznym, które może zwiększyć prześwit o 25 mm, jeśli wyruszysz w teren. Elektronicznie sterowane amortyzatory mogą regulować amortyzację samochodu 500 razy na sekundę, podczas gdy opcjonalny 48-woltowy aktywny układ przeciwpoślizgowy i tylny układ kierowniczy (oba standardowe w Eletre R) zwiększają zwinność na krętych drogach, a nawet na torze wyścigowym.

Jak widać na ekranach

Jeśli puryści Lotusa zmagają się z ideą SUV-a, wnętrze Eletre może ich zszokować. Zamiast surowości Elise, w obszernej kabinie zastosowano przyjemne w dotyku wykończenia i technologie z Alcantary. „Dzięki pojazdom elektrycznym cyfrowe wrażenia użytkownika stały się najpotężniejszym punktem wyróżniającym”, mówi starszy główny inżynier Serino Angellotti. „To powód, dla którego wiele osób wybiera jeden samochód zamiast drugiego”.

System informacyjno-rozrywkowy koncentruje się na 15,1-calowym ekranie dotykowym OLED z 5G, który wygląda ostro i szybko reaguje. Korzystaj z natywnego systemu nawigacji Lotus, który może obliczać zużycie energii, sugerować bardziej wydajne trasy i wstępnie kondycjonować akumulator przed przybyciem do ładowarki. Bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto pojawią się w ramach bezprzewodowej aktualizacji tej jesieni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj