Do tej pory już z pewnością słyszał wystarczająco dużo szumu wokół Metaverse, aby stwierdzić, że jest na horyzoncie. Ale nie oczekuj, że wiele prawdziwych doświadczeń Metaverse zyska masową popularność w 2023 roku. Zamiast tego, rok 2023 będzie rokiem, w którym staniemy się „gotowi na Metaverse”.
Dostępne są już niesamowite wciągające i interaktywne doświadczenia, w tym gry takie jak Fortnite, Minecraftoraz Roblox. Ale żadna z tych gier tak naprawdę nie spełnia obietnicy metaverse, którą sobie dziś wyobrażamy, wirtualnego świata, w którym możemy spotykać się z przyjaciółmi i nieznajomymi z całego świata, aby grać, odkrywać, robić zakupy i wchodzić w interakcje. Aby urzeczywistnić tę wizję, musimy jeszcze trochę popracować w obszarach takich jak produkcja treści, standardy technologiczne i handel wirtualny.
Jedną z rzeczy, które wiemy o metaverse, jest to, że odniesie sukces tylko wtedy, gdy będzie wypełniony bogatymi, interaktywnymi, spersonalizowanymi i wciągającymi treściami 3D. Wiele firm i twórców już zaczęło przyspieszać tworzenie treści 3D, nie tylko dlatego, że pozwala im to eksperymentować z doświadczeniami Metaverse na przyszłość, ale także dlatego, że pomaga im to teraz rozwiązywać problemy biznesowe. Tworzenie w 3D pozwala firmom tworzyć obrazy marketingowe do stron internetowych, katalogów i reklam w sposób szybszy, tańszy, bardziej skalowalny i bardziej zrównoważony. Na przykład trzy czwarte zdjęć produktów w katalogach IKEA jest już renderowanych w 3D, a nie w formie ujęć. Producent lodów Ben & Jerry’s tworzy tysiące obrazów produktów w ciągu tygodni, a nie miesięcy, renderując je w 3D — i za ułamek kosztów.
Wiele firm wykorzystuje teraz również tworzenie 3D do projektowania nowych produktów. Firma Tommy Hilfiger wykorzystała zasoby 3D, aby skrócić proces weryfikacji projektów o dwa tygodnie. Projektanci marki obuwniczej Salomon odkryli również, że renderowanie nowych projektów butów praktycznie skraca czas produkcji prototypu nawet o 67 procent.
W 2023 r. posiadanie całej zawartości 3D pod ręką daje firmom swobodę eksperymentowania z nowymi koncepcjami Metaverse. Mogą pilotować nowe podejścia, współpracować z innymi firmami i sprawdzać, co się sprawdza, a co nie. Świetnym przykładem jest Amazon, który eksperymentuje z systemem rozszerzonej rzeczywistości, który pozwala kupującym umieszczać wersje AR produktów we własnych domach. Nikt nie wie dokładnie, jak będzie wyglądał metaverse — powstanie go metodą prób i błędów — ale architektami tego nowego medium będą firmy dysponujące bibliotekami treści 3D do eksperymentowania.
Innym istotnym czynnikiem sukcesu Metaverse będą jego standardy technologiczne. Na przykład HTML pomógł rozkwitnąć Internetowi, zapewniając, że strony internetowe wyglądają i zachowują się tak samo we wszystkich przeglądarkach. Podobnie firmy i osoby prywatne nie będą tracić czasu i pieniędzy na tworzenie treści dla Metaverse, jeśli nie będą mogły ich nigdzie publikować i sprawić, by wyglądały — i zachowywały się — tak, jak sobie tego życzą. Wciąż jest tu wiele do zrobienia, ale grupy takie jak Khronos Group, Realtime Conference i Metaverse Standards Forum zrzeszają firmy technologiczne, producentów sprzętu i sprzedawców detalicznych, aby pracować nad otwartymi standardami, które zaczną rządzić treścią metaverse. Wśród opracowywanych standardów jest USD, znany jako HTML metaverse, który umożliwi udostępnianie i renderowanie zasobów 3D w wielu różnych immersyjnych doświadczeniach. Inny standard, glTF, JPEG 3D, umożliwia kompresję zasobów 3D, tak aby były wystarczająco małe, aby można je było wydajnie przesyłać.