Plan Europy, aby stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu

0
196

Unia Europejska ma dość mówienia o zmianach klimatycznych; teraz chce działać. Druga co do wielkości gospodarka świata próbuje stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 r., jednocześnie zmniejszając emisje o 55 procent do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. Aby osiągnąć te kamienie milowe, ramię wykonawcze bloku, Komisja Europejska, przedstawiła Zielony Ład w 2019 r. — propozycję radykalnej przebudowy europejskich systemów energetycznych, żywnościowych i transportowych. „To moment, w którym Europa znalazła się na Księżycu” — powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.

Co najważniejsze, Zielony Ład jest nadal propozycją, a nie konkretnym planem. Duże części nie zostały jeszcze uchwalone, a niektóre państwa członkowskie muszą przekonać, że związane z tym koszty będą tego warte. Komisja stwierdziła, że ​​plan będzie wymagał około 1 biliona euro (1,05 biliona dolarów) zrównoważonych inwestycji. Nawet uzgodnione już cele nie są wiążące. Jeden z urzędników UE, Thierry Breton, zasugerował, że niedawno uzgodnione prawo wycofywania samochodów napędzanych paliwami kopalnymi do 2035 r. może zostać opóźnione, jeśli okaże się nierealne.

Lata bitew politycznych dzielą Zielony Ład od urzeczywistnienia jego propozycji. Ale plan oferuje wizję tego, jak można dokonać przeglądu nowoczesnej gospodarki, aby pasowała do świata, który poważnie traktuje zmiany klimatyczne. Jeśli to się powiedzie, tak może wyglądać nowa, bardziej zielona przyszłość Europy.

Siła morska

Zielony Ład planuje przyspieszyć inwestycje w odnawialne źródła energii, zwłaszcza morską energię wiatrową, energię pływów i inne źródła energii, które wykorzystałyby linię brzegową bloku o długości 68 000 km. Ale Zielony Ład to nie tylko odnawialne źródła energii. Oczekuje się również, że wodór będzie kluczowym zamiennikiem gazu ziemnego.

Aleja Elektryczna

Wyobraź sobie przyszłość, w której autostrady są otoczone punktami ładowania, ścieżki rowerowe przecinają miasta, a podróżowanie koleją dużych prędkości jest łatwiejsze. Taka jest wizja Zielonego Ładu dotycząca bezemisyjnej przyszłości transportu. Ale propozycja nie oznacza końca dla innych form transportu. Zamiast tego plan zakłada, że ​​samoloty i statki będą napędzane zrównoważonymi paliwami.

Fala renowacji

Europa słynie z malowniczych budowli; pomyśl o wielobarwnym nabrzeżu Kopenhagi lub kultowych dachach Paryża. Ale Komisja określiła około 75 procent z nich jako nieefektywne energetycznie. Dlatego Zielony Ład proponuje masową renowację istniejących budynków mieszkalnych, komercyjnych i publicznych, aby zapewnić, że wszystkie istniejące budynki będą zeroemisyjne do 2050 roku.

Lasy przyszłości

Lasy i tereny zalesione w Europie są coraz bardziej zagrożone działalnością człowieka, chorobami i pożarami lasów. Jednak zdrowe lasy mają kluczowe znaczenie dla składowania i sekwestracji dwutlenku węgla. Dlatego Zielony Ład ma na celu poprawę zarówno jakości, jak i ilości europejskich lasów, częściowo poprzez sadzenie 3 miliardów drzew do końca dekady.

Od pola do widelca

Unijna strategia „Od pola do stołu” ma na celu zmniejszenie wpływu systemu żywnościowego bloku na środowisko poprzez ograniczenie stosowania pestycydów i zmniejszenie sprzedaży leków przeciwdrobnoustrojowych, takich jak antybiotyki, dla zwierząt hodowlanych o 50 procent. Proponuje również stymulowanie rolnictwa ekologicznego i znalezienie sposobów na zwiększenie liczby pszczół na gruntach rolnych.

Niebieska Gospodarka

Ponad 4 miliony ludzi pracuje w europejskim przemyśle morskim, a Zielony Ład ma na celu zmniejszenie śladu środowiskowego w tej „niebieskiej gospodarce”. Oprócz dekarbonizacji transportu morskiego będzie to oznaczać znalezienie sposobów na zmniejszenie zanieczyszczenia mikroplastikiem, odwrócenie utraty różnorodności biologicznej, usprawnienie recyklingu statków i zachęcenie rybaków do zbierania śmieci i narzędzi połowowych zagubionych na morzu.

Superpotęga nauki

Sukces Europejskiego Zielonego Ładu w dużej mierze będzie zależał od zielonych alternatyw, które mogą zastąpić paliwa kopalne lub rozwiązać problemy przemysłu związane z odpadami. Dlatego UE przeznacza ogromne kwoty na finansowanie nowych pomysłów. Jak dotąd zaproszenie badawcze w ramach Zielonego Ładu o wartości 1 miliarda euro wspierało projekty, których celem jest produkcja ekologicznego wodoru w Niemczech lub przewidywanie pożarów lasów w Hiszpanii.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w brytyjskim magazynie WIRED ze stycznia/lutego 2023 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj