I to działa. Aron Levitz, prezes platformy medialnej i wydawniczej Wattpad WEBTOON Studios, mówi, że dostęp do tego rodzaju danych wzmocnił pozycję pisarzy i artystów platformy. „Jako użytkownik nie tylko widzisz, jak wielka jest historia, ilu ma subskrybentów, ile osób ją skomentowało, ile osób ją polubiła, ale możesz ją porównać z jakąkolwiek inną historią na platformie – mówi Levitz. “[Wattpad’s] Portal twórcy może zrobić jeszcze głębsze nurkowanie”.
Ale Levitz podkreślił, że nic z tego nie zastąpi mentoringu, który często jest kolejnym etapem, w którym autor Wattpad WEBTOON ma hit. Ale dla artystów z innych platform, którym brakuje mentorów i wsparcia, cały proces twórczy został uwolniony w taki sam sposób, jak telewizja kablowa i gazety. Od uczenia się na żądanie zastępującego uniwersytety po szerszą gamę platform oferujących coraz bardziej wyspecjalizowane treści, cały mechanizm produkcji i konsumpcji kultury sam w sobie został zdemontowany. Podobnie jak relacje między artystami a ich publicznością.
Ale sztuka to wysiłek zespołowy. Jedna udana promocja książki, gry, filmu, albumu, restauracji, wystawy muzealnej lub przejażdżki w parku rozrywki może nakarmić setki ludzi. Przeciętny serial telewizyjny zatrudnia zespoły elektryków, stolarzy i cateringu, a także scenarzystów, aktorów i reżyserów. Hollywood jest dalekie od doskonałości. Może być nadużyciem, uprzedzeniem i marnotrawstwem. Ale rozrywka pozostaje branżą, w której ludzie, którzy nie głosują ani nie modlą się razem, nadal pracują razem, aby snuć opowieści, które stają się tkanką społeczną.
Oczywiście cała ta praca zespołowa musiała zostać wstrząśnięta.
Wielkie Zakłócenie
Nie to wszystko zakłóceń będzie pochodzić z algorytmów. „Myślę, że technologia zastępująca produkcję fizyczną przyspieszy, ponieważ zmiany klimatyczne sprawią, że produkcja fizyczna stanie się bardziej nieprzewidywalna” — mówi Rogers. „Kręciliśmy pierwszy sezon serialu Wpływ ponowne uruchomienie, Dźwignia: Odkupienie, w Nowym Orleanie u szczytu Covid. Zamykamy się z powodu pogody znacznie częściej niż z powodu Covid. Mieliśmy pięć huraganów! I zamarznięcie w Teksasie! W tym roku musieliśmy przenieść całą produkcję do pomieszczeń na dwa tygodnie, ponieważ burze kategorii 4 sprawiły, że obsługa maszyn na zewnątrz była fizycznie niebezpieczna”.
Nie jest to nowe doświadczenie w produkcji filmowej. W 2014 roku załogi na Fargo, ZjawaI Nienawistna Ósemka rzucili się na poszukiwanie śniegu. Kiedy nie mogli, płacili do 100 000 $ dziennie za maszyny do śniegu. Te problemy tylko się nasiliły. Zwiadowcy lokalizacji nie mogą już obiecywać zielonych drzew, białych gór ani nawet powietrza do oddychania. Zwrócili się więc ku wirtualnym technologiom produkcyjnym, takim jak The Volume. Sama natura jest teraz efektem specjalnym.
Scenograf Dave Blass, który ostatnio pracował nad Star Trek: Picard, mówi, że te technologie odwracają tradycyjny harmonogram produkcji, wymagając, aby efekty były produkowane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Ogranicza to improwizację i wkład reżyserów na planie. Podobnie jak scenarzyści, z którymi rozmawiałem, Blass widzi mniejsze szanse członków ekipy na spędzenie czasu na planie i obserwowanie sytuacji na miejscu. Kiedy model produkcji just-in-time jest stosowany w filmie i telewizji, zespoły nie uczą się od siebie nawzajem ani nie opracowują skrótów niezbędnych do szybszej pracy. Mówi, że Covid pogłębił ten problem, ponieważ zasady pracy z domu uniemożliwiały synchronizację członków zespołu.
Jak Covid, klimat zmiana zmusi więcej artystów do odejścia od tradycyjnych możliwości tworzenia społeczności i inspiracji. Pandemia sprawiła, że streamer DEERE na Twitchu stał się pełnoetatowym streamerem; jako wizażystka jej występy zniknęły. Skupiła się więc na swoich pasjach: dragach, horrorach i streamingu.