Recenzja HiPhi Z 2023: szybka, ale wadliwa

0
101

Dekadę temu, liczba chińskich marek samochodów w końcu zdawała się zmniejszać. Potem pojawiły się pojazdy elektryczne i każdy producent zdecydował, że potrzebuje co najmniej dwóch marek elektrycznych, a cały nowy obóz uznał, że istniejący producenci nie mają pojęcia, więc było miejsce, aby wskoczyć na rynek. HiPhi należy do tej drugiej grupy i jest marką samochodową założonego w Szanghaju startupu technologicznego Human Horizons, założonego w 2017 roku.

Postęp HiPhi był ambitny i szybki. Pierwszy samochód marki, HiPhi X, rozpoczął dostawy w Chinach w czerwcu 2021 roku; samochód, który tutaj testujemy, trafił do pierwszych chińskich klientów w lutym 2023 r. i wkrótce trafi na rynek europejski. Trzeci model, celowo bardziej masowy samochód o nazwie Y, został zaprezentowany na kwietniowym salonie samochodowym w Szanghaju.

Sprzedaż HiPhi w Europie, oparta na centrum sprzedaży w Niemczech, które jest obecnie w budowie w Monachium, rozpocznie dostawy prawdopodobnie późnym latem. Do końca roku marka będzie sprzedawana również na Bliskim Wschodzie. I chociaż nie ma planów, aby być w USA w najbliższym czasie, WIRED został wyraźnie poinformowany na zorganizowanej przez markę imprezie medialnej w Monachium, że HiPhi „w pewnym momencie trafi do USA”. Bądźcie pewni, HiPhi spieszy się, aby zaznaczyć swoją obecność.

Pobicie Taycana?

Co prowadzi nas z powrotem do równie szybkiego Z, sztandarowego, naładowanego technologią i gadżetami EV EV, za pomocą którego HiPhi chce zrobić europejską furorę, zbudować rozpoznawalność marki i utorować drogę dla swojego nadchodzącego pojazdu masowego, Y. Być może, aby zabezpieczyć ten przekrój, Z ma nawet centralnie zamontowanego „robotycznego” ruchomego ekranu z cyfrowym asystentem, który „patrzy na ciebie”, kiedy do niego mówisz.

Z z pewnością jest szybki, będąc sportowym elektrycznym GT w stylu w porównaniu z X, który HiPhi nazywa strzelającym krzyżem. Jednak X i Z mają tę samą platformę i wiele takich samych atrybutów. Te smukłe linie są urzekające, a Z jest duży — ma nie tylko 5036 mm (16 stóp, 6 cali) długości, ale także 2018 mm (79,4 cala). Weź pod uwagę rozstaw osi wynoszący 3150 mm (124 cale), a zaczniesz w pełni rozumieć, dlaczego HiPhi Z ma nie tylko napęd na cztery koła, ale sterowniczy również.

Dzięki uprzejmości HiPhi

Jeśli myślisz, że cały ten rozmiar i technologia nie mogą być tanie, masz rację. HiPhi bardzo chce być marką premium. Począwszy od 105 000 EUR (114 652 USD), do wyboru są dwie wersje HiPhi Z: pięciomiejscowa i czteroosobowa. HiPhi reklamuje Z i X jako „bliźniacze samochody halo”, przy czym X jest równie wysokiej klasy, wraz z opcjonalnym znikającym pojemnikiem na szampana z miejscem na butelkę i kieliszki. Rzeczywiście, X zaczyna się od podobnej ceny (109 000 EUR / 119 003 USD) i według firmy przewyższa Porsche Taycan w Chinach pod względem sprzedaży pojazdów elektrycznych premium, które HiPhi definiuje jako pojazdy elektryczne powyżej 70 000–80 000 EUR. WIRED nie mógł znaleźć niezależnych danych potwierdzających takie twierdzenia.

Jak to możliwe, że nowa, nieznana marka może to osiągnąć? Po pierwsze istnieje guochao zjawisko, które z grubsza można przetłumaczyć jako narodową falę, w wyniku której ludność chińska zaczęła faworyzować chińskie produkty. W branży motoryzacyjnej oznaczało to wzrost liczby modeli obciążonych technologią, które przemawiają do nowej generacji nabywców. A teraz, gdy pojazdy elektryczne stanowią ponad jedną czwartą rynku w Chinach, coraz częściej oznacza to przejście na elektryczność. Ostatecznie chińscy producenci samochodów wymyślają pojazdy elektryczne, które przemawiają do chińskich konsumentów znacznie lepiej niż jakikolwiek zagraniczny konkurent, z wyjątkiem Tesli.

Wątpliwości projektowe

Dzięki uprzejmości HiPhi

Czy HiPhi Z jest zwycięzcą? Pomimo tego, że jest znacznie większy i cięższy niż Porsche Taycan GTS, jest tylko o 0,1 sekundy wolniejszy do 100 km/h przy czasie 3,8 sekundy. Weź pod uwagę sterowanie czterema kołami, a być może wygrasz na torze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj