Rozwój samochodów, które możliwość jazdy bez człowieka jest wyjątkowym wyzwaniem. Istnieje wiele rodzajów zdarzeń, do których w pełni autonomiczne pojazdy muszą być przygotowane w ciągu milisekund, a błędy mogą mieć poważne konsekwencje. Rozwiązanie tych problemów wymaga innowacji w wielu dziedzinach, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, zaawansowane czujniki, oprogramowanie symulacyjne, które może naśladować rzeczywistą jazdę, oraz ramy obliczeniowe do oceny wydajności systemu.
W 2007 roku dołączyłem do Urban Challenge, prowadzonego przez amerykańską Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obronie (Darpa), aby testować i rozwijać pojazdy autonomiczne (AV). Żywo pamiętam pierwszą chwilę, gdy nasz samochód, Junior, jechał sam na parkingu za pomocą oprogramowania, nad którym pracowałem zaledwie kilka godzin wcześniej. To był dla mnie przełomowy moment. Stało się jasne, że był to najbardziej wpływowy i interesujący problem inżynierski naszych czasów, któremu od tamtej pory poświęcam cały swój czas.
W ciągu ostatniej dekady przemysł pojazdów autonomicznych rozwiązał wiele problemów technicznych. Na przykład od 2020 r. mieszkańcy East Valley of Phoenix w Arizonie mogą otworzyć aplikację Waymo One, zamówić przejazd i dotrzeć tam, gdzie chcą, pojazdem bez kierowcy. Trudno przecenić, jak znaczący jest ten przełom. AV wchodzą teraz w nową fazę skalowania i ekspansji – taką, która sprawi, że rok 2023 będzie kluczowym rokiem, w którym AV mogą zacząć przynosić korzyści większej liczbie osób w większej liczbie miejsc.
Postęp, jaki branża osiągnie w 2023 r., będzie wynikiem lat testowania i wdrażania AV w różnych regionach. W rezultacie branża audiowizualna koncentruje się obecnie na opanowaniu uniwersalnej technologii jazdy, zmierzając w kierunku zwiększania skali wdrożeń komercyjnych. Jest to ważne, ponieważ AV nie ma sensu komercyjnego, jeśli nie może łatwo działać w różnych miejscach. W Stanach Zjednoczonych ta sama technologia musi być w stanie obsłużyć natężenie ruchu, wzgórza i mgłę w San Francisco; Upalne temperatury Phoenix i pora monsunowa; Mroźne zimy w Nowym Jorku i duży ruch uliczny; i autostrad Los Angeles. Musi również być w stanie bezpiecznie i spójnie obsługiwać różne typy pojazdów.
W 2023 roku doprowadzi to do wdrożeń AV na wielu rynkach. Przez lata wiele firm audiowizualnych — my w Waymo i inni w Aurora, Cruise, Motional, Nuro i Oxbotica, by wymienić tylko kilka — poczyniło ogromne postępy w miastach tak różnych, jak Las Vegas i San Francisco w Stanach Zjednoczonych i Oksford w Anglii. Biorąc pod uwagę fundamentalną złożoność problemu, konsolidacja w branży AV jest nieunikniona i będzie kontynuowana. Jednakże, opierając się na wspólnym postępie technicznym rdzenia branży, będziemy świadkami również szybkiej i ekscytującej ekspansji. Kierowcy w San Francisco oraz miastach Wuhan i Chongqing w Chinach mogą już przywoływać samochody bez kierowcy na przednim siedzeniu. W nadchodzącym roku i później będziemy świadkami, jak branża wchodzi w nową fazę, ponieważ w pełni autonomiczne usługi typu ride-hailing szybko rozszerzają się na nowe rynki.
Transport samochodowy również odnotuje postęp. Autonomiczne ciężarówki już teraz przewożą tysiące ton towarów dla Wayfair, UPS, FedEx, Coca Cola, a nawet harcerek z północnego Teksasu. W 2023 roku autonomiczne duże platformy staną się bardziej powszechnym widokiem, zwłaszcza w Teksasie i Arizonie. Firmy AV podpiszą więcej umów partnerskich z przewoźnikami, brokerami frachtowymi i głównymi markami konsumenckimi. Wolumeny frachtu wzrosną, pokazując, w jaki sposób AV mogą pomóc w rozwiązaniu łańcuchów dostaw i uzupełnieniu ogromnego niedoboru kierowców ciężarówek. (Według Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego w 2021 roku na świecie brakowało ponad 2,6 mln kierowców ciężarówek). Jeśli mieszkasz w południowo-zachodniej części Stanów Zjednoczonych, istnieje duża szansa, że Twój nowy stolik kawowy, sofa lub zimowy sweter zostaną przetransportowane autonomicznie.
Ostatecznie autonomiczne przemieszczanie ludzi i towarów będzie miało taki sam wpływ na nasze codzienne życie, gospodarkę i społeczeństwa, jak samo wynalezienie samochodu. Wykorzystanie autonomicznej technologii do bezpiecznego transportu ludzi i towarów może przynieść setki miliardów dolarów wartości ekonomicznej i zwiększyć mobilność większej liczby osób, które jej potrzebują. W 2023 r., gdy coraz więcej osób w większej liczbie miejsc będzie jeździć pojazdami AV, zobaczymy zapowiedź tego, jak będzie wyglądać przyszłość z obsługą AV — i jak będzie bliżej, niż mogłoby się wydawać.