Widmo Rolls-Royce’a, pierwszy produkcyjny pojazd elektryczny firmy, nadchodził bardzo długo. Nie dlatego, że doznał licznych opóźnień i niepowodzeń, które przetrwał Cybertruck Elona, ale z powodu mniej znanego faktu, że zarówno Henry Royce, jak i Charles Rolls mieli udokumentowaną fascynację wszystkim, co elektryczne, na wiele lat przed rozpoczęciem działalności samochodowej w 1906 roku.
Pierwsza firma Royce’a, założona w 1884 roku, stworzyła dynama i silniki elektryczne do dźwigów. i opatentował mocowanie żarówki w stylu bagnetowym. Rolls, po zapoznaniu się z wczesnym samochodem elektrycznym o nazwie Columbia w kwietniu 1900 roku, stwierdził, że jego napęd elektryczny jest „całkowicie bezgłośny i czysty. Nie ma zapachu ani wibracji, a powinny stać się bardzo przydatne, gdy można ustawić stałe stacje ładowania”.
Szybko do przodu o 123 lata i być może nie rozwiązaliśmy jeszcze problemu wystarczającej liczby stałych stacji ładowania, ale Rolls-Royce, po eksperymentach z elektrycznymi układami napędowymi od 2011 roku, jest wreszcie gotowy do wypuszczenia swojego pierwszego pojazdu elektrycznego. Co najważniejsze, nie jest to oczywiście firma Rolls-Royce z początku XX wieku. To poszło pod zarząd komisaryczny w 1971. To jest BMW.
Rolls-Royce Motor Cars Limited została utworzona jako spółka zależna BMW AG w 1998 r., po tym, jak BMW uzyskało licencję na prawa do nazwy i logo Rolls-Royce od firmy lotniczej Rolls-Royce Holdings i nabyło prawa do kaptura Spirit of Ecstasy ornament i kształt osłony chłodnicy Rolls-Royce marki Volkswagen. Grupa BMW produkuje samochody marki Rolls-Royce od 2003 roku, ale ten Spectre, ogromny czteromiejscowe supercoupe, jest prawdopodobnie najlepiej wyglądającym Rollsem, jaki firma wyprodukowała od czasu przejęcia władzy.
Wyróżniający się projekt
Zdjęcie: Rolls-Royce
Jest również najbardziej aerodynamiczny jak dotąd dla marki, z imponująco niskim współczynnikiem oporu powietrza 0,25, częściowo dzięki zwężającemu się ogonowi, mimo że ma prawie 5,5 metra długości i 2 metry szerokości. Spectre jest również ciężki, waży prawie 3 tony z kierowcą na pokładzie. Potężny akumulator o pojemności 102 kWh w połączeniu z dwoma silnikami zapewnia moc 430 kW (584 KM) i moment obrotowy 900 Nm, co daje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Zasięg jest określony jako 329 mil w standardzie WLTP, przy wydajności od 2,6 do 2,8 mil/kWh. Zasadniczo, pomimo ogromnego rozmiaru i wagi, Spectre jest wystarczająco szybki, ale o tym później.
Sam projekt jest mocno zakorzeniony w historii marki. Wygląda jak Rolls-Royce, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Rzeczywiście, tylko brak rur wydechowych ujawniłby jego status EV. Dyrektor generalny Torsten Müller-Ötvös mówi mi na dysku medialnym prowadzonym przez markę, że Spectre musiał być „najpierw Rolls-Royce, a potem elektryczny”. Słyszę tę mantrę Spectre więcej niż kilka razy podczas imprezy. Rolls-Royce mądrze nie chce straszyć wiernych klientów, którzy, jak twierdzi firma, to przeciętny wiek ludzi, głównie mężczyzn, około czterdziestki. Młodsi, niż wielu mogłoby się spodziewać, ale wciąż są to ludzie, których stać na cenę wywoławczą 330 000 GBP (z podatkami) lub 420 000 USD w USA (bez podatków). Po nieuniknionym osobistym stręczycielstwie dla indywidualnych klientów wątpię, by firma sprzedawała cokolwiek po tej początkowej cenie.
Inne godne uwagi elementy stylistyczne nadwozia to osłona chłodnicy – najszersza, jaką kiedykolwiek widziano w Rollsach – która jest skonfigurowana tak, aby zmniejszać opór, a nie chłodzić. Ta maskotka Spirit of Ecstasy została również przeprojektowana, aby była nieco bardziej aerodynamiczna. Wiele z tego zrobił Rolls-Royce, słusznie wyczuwając soczysty smakołyk, który trudno będzie zignorować dziennikarzom motoryzacyjnym. Problem z tymi wysiłkami zmierzającymi do przyrostowych korzyści aerodynamicznych polega na tym, że zastanawiasz się, czy to było takie ważne, dlaczego nie wymienić lusterek bocznych na nowe kamery? Dyrektor projektu Anders Warming mówi, że był rozważany, a następnie odrzucony. Po prostu nie przekonuje go technologia. „Nie widziałem jeszcze dobrego rozwiązania” — mówi. Muszę się zgodzić.
Klasyczna konwencjonalna kabina
Zdjęcie: Rolls-Royce
Wewnątrz jest prawdziwe morze skóry i kunsztu. Dywany z głębokim włosiem są lepsze i głębsze niż jakikolwiek butikowy hotel, w którym kiedykolwiek byłeś. Spectre szczyci się podsufitką marki „światło gwiazd” wewnątrz, ale teraz odbija się to również na drzwiach. To subtelny blask, zdecydowanie teatralny z 4800 pojedynczymi źródłami światła. Ale biorąc pod uwagę plac zabaw, jaki oświetlenie LED dało firmom samochodowym, można się zastanawiać, czy można było zrobić więcej z takim systemem. Toczące się nocne niebo lub znane konstelacje dla właścicieli? Dopasowane wzory?