Kiedy włączyłem reklamy spersonalizowane (wcześniej je wyłączyłem), informacje Apple dotyczące kierowania reklam mówią, że jestem uwzględniony w segmentach na podstawie mojego wieku (od daty urodzenia), mojej płci (co można wywnioskować, jeśli nie powiedziałem Apple ) i lokalizacja (na podstawie mojego zarejestrowanego kodu pocztowego). Apple podzieliło również moje zainteresowania na 10 różnych kategorii aplikacji — w tym produktywność, sport, wiadomości i biznes. Jeśli chodzi o filmy, zaliczam się do kategorii Akcja i Przygoda, a także Sci-Fi i Fantasy.
Dokumentacja firmy mówi również, że „aktywność przeglądania” App Store jest również używana do określania reklam, które mogą być wyświetlane. „Aktywność przeglądania App Store obejmuje treści i aplikacje, które stukasz i przeglądasz podczas przeglądania App Store. Te informacje są agregowane wśród użytkowników, aby nie identyfikowały Cię” – czytamy w dokumentach firmy.
Dane te mogą być obszerne. „Wszystko jest monitorowane i wysyłane do Apple niemal w czasie rzeczywistym”, mówi Tommy Mysk, twórca aplikacji i badacz bezpieczeństwa, który prowadzi firmę programistyczną Mysk wraz z innym programistą Talal Haj Bakry. W listopadzie badacze z Mysk zademonstrowali, w jaki sposób rejestrowane były dotknięcia ekranu za pomocą App Store. Dalsze badania wykazały, że dane analityczne można wykorzystać do identyfikacji osób.
„App Store jest wyjątkowy, ponieważ nie ma innej opcji” — mówi Mysk. „Nie ma innego wyboru. Jeśli nie podoba Ci się oświadczenie o ochronie prywatności Apple Music, w porządku. Możesz użyć Spotify — istnieją alternatywy. W App Store nie ma nic”.
Badania zaowocowały dwoma pozwami zbiorowymi przeciwko Apple. Osobno francuski organ nadzoru danych ukarał Apple grzywną za praktyki reklamowe. Rzecznik Apple, Shane Bauer, powiedział, że firma była „rozczarowana” francuską decyzją i planuje odwołać się. „Apple Search Ads idzie dalej niż jakakolwiek inna znana nam cyfrowa platforma reklamowa, zapewniając użytkownikom jasny wybór, czy chcą spersonalizowanych reklam”, mówi Bauer. „Dodatkowo Apple Search Ads nigdy nie śledzi użytkowników w aplikacjach i witrynach innych firm i wykorzystuje tylko własne dane do personalizacji reklam”.
Bauer dodaje, że zabezpieczenia prywatności są wbudowane we wszystkie jego aplikacje. „Informacje umożliwiające identyfikację nigdy nie są udostępniane stronom trzecim i nie są wykorzystywane do śledzenia użytkowników w aplikacjach i witrynach internetowych” — mówi Bauer. „Wszystkie dane wykorzystywane do celów reklamowych są oddzielone od identyfikatorów osobistych, a Apple Advertising działa w oparciu o dane pozbawione elementów umożliwiających identyfikację”.
Apple twierdzi, że w pierwszym kwartale ubiegłego roku 78 procent wyszukiwań w App Store, w których ludziom mogły zostać wyświetlone reklamy, pochodziło z urządzeń z wyłączonymi reklamami spersonalizowanymi – „współczynnik konwersji” dla reklamodawców jest w zasadzie taki sam dla reklam spersonalizowanych i reklamy kontekstowe, mówi.
Polityka Apple dotycząca Siri mówi, że jeśli korzystasz z tej usługi, Twoje żądania są powiązane z losowym identyfikatorem, a nie z Twoim Apple ID. Apple tworzy również „wygenerowane komputerowo transkrypcje twoich żądań Siri”, aby lepiej cię zrozumieć. Firma twierdzi, że losowy identyfikator, którego używa, nie jest powiązany z żadnymi innymi danymi Apple, nie jest sprzedawany i nie jest używany do tworzenia „profilu marketingowego”.
Jak ograniczyć dane gromadzone przez Apple
Istnieje możliwość rezygnacji z wyświetlania przez Apple spersonalizowanych reklam w aplikacjach App Store, News, TV i Giełda. Jeśli chcesz wyłączyć spersonalizowane reklamy Apple na iOS, możesz to zrobić, przechodząc do Ustawienia > prywatność i bezpieczeństwo > Reklama Apple’a i wyłączanie Reklamy spersonalizowane. W tym menu możliwe jest również, jeśli masz włączoną personalizację, przeglądanie informacji o kierowaniu reklam, których Apple używa do wyświetlania Ci określonych reklam.
Dwa miejsca, w których Apple wykorzystuje Twoje dane do wyświetlania reklam — aplikacje Apple News i Giełda — mogą zmienić swoje indywidualne ustawienia, aby zmienić powiązane z Tobą identyfikatory. W ciągu Ustawienia a następnie szczegóły każdej aplikacji, możesz włączyć opcję resetowania identyfikatorów zgłaszanych wydawcom.
w prywatność i bezpieczeństwo sekcji ustawień Apple, może warto to również rozważyć Analityka i ulepszenia. W ramach tego ustawienia możesz zatrzymać gromadzenie przez Apple danych analitycznych iPhone’a i iCloud, które, jak twierdzi, są wykorzystywane do ulepszania produktów i usług. Jeśli chcesz uzyskać dane, które Apple ma na Twój temat, możesz uzyskać do nich dostęp za pośrednictwem firmowego narzędzia do pobierania.
Albert Fox Cahn, dyrektor wykonawczy grupy Surveillance Technology Oversight Project zajmującej się prawami obywatelskimi i prywatnością, mówi, że Apple powinno zrobić więcej, aby podkreślić niedawno ogłoszone zaszyfrowane kopie zapasowe iCloud. „Wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy, jak wrażliwe są domyślnie dane iCloud (w tym kopie zapasowe urządzeń i wiadomości)” — mówi Cahn.
Podobnie warto poświęcić trochę czasu na przejrzenie uprawnień dla innych aplikacji i czujników urządzeń w prywatność i bezpieczeństwo Sekcja. Można zmienić ustawienia lokalizacji, sprawdzając, które aplikacje mogą zobaczyć Twoją lokalizację i kiedy; uniemożliwić aplikacjom innych firm, takim jak Facebook, śledzenie Cię na Twoim iPhonie; i zobacz, jakie uprawnienia nadałeś poszczególnym aplikacjom.