Jeśli chodzi o inne interwały serwisowe, Tesla sugeruje właścicielom Modelu 3 wymianę filtra powietrza w kabinie i filtra HEPA co trzy lata, sprawdzanie płynu hamulcowego co dwa lata oraz czyszczenie i smarowanie zacisków hamulcowych co roku lub 12 500 mil, ale tylko wtedy, gdy lokalne drogi są zasolone w czasie zimy.
Ich brak wymagań serwisowych sprawia, że pojazdy elektryczne są pożądane przez kierowców, ale producenci – którzy lubią uwzględniać bieżące koszty serwisu i konserwacji w marży zysku pojazdu – wkrótce będą potrzebować alternatywnych źródeł przychodów. „Dlatego teraz widzimy, że BMW, Tesla i im podobne oferują pakiety subskrypcji na dodatki… producenci wiedzą, że stracą dochody z regularnej konserwacji i szukają innych źródeł przychodów”, mówi Cleevely.
Takie subskrypcje obejmują kontrowersyjny plan BMW dotyczący instalowania podgrzewanych siedzeń w standardzie, a następnie nakłaniania kierowców do uiszczania miesięcznej opłaty za ich aktywację.
Silnik i akumulator
Przy tak małej liczbie ruchomych części silniki elektryczne i ich akumulatory wymagają bardzo niewielkiej konserwacji. Otmar Scharrer, szef inżynierii technologii zelektryfikowanych układów napędowych w ZF, producencie skrzyń biegów i silników pojazdów elektrycznych, mówi, że istnieje „wyraźna różnica w zakresie konserwacji” między układami napędowymi EV i ICE.
„Podczas gdy silniki spalinowe wymagają regularnych kontroli w celu wymiany oleju i filtra oleju, napędów łańcuchowych lub pasowych itp., elektryczne układy napędowe są praktycznie bezobsługowe przez cały okres eksploatacji” — mówi. „Jednak w zależności od napędu elektrycznego konstrukcji i użytkowania może zaistnieć konieczność sprawdzenia poziomu oleju w reduktorze lub układzie chłodzenia oleju po wielu latach eksploatacji.”
Jak zauważa RAC, brytyjska firma zajmująca się naprawą i naprawą samochodów, akumulatory pojazdów elektrycznych „mają długie gwarancje — zwykle osiem lat — co zwykle jest dłuższe niż gwarancja na sam samochód”.
Wszystko pięknie, ale w tym roku wygaśnie pierwsza z tych gwarancji. Cleevely mówi, że wraz z wygaśnięciem gwarancji na akumulatory wczesnych samochodów Tesla Model S, jego biznes cieszy się większym popytem. Mówi, że wygasające gwarancje Modelu S to „ogromna szansa” dla niezależnych specjalistów EV.
Jeśli chodzi o niezawodność pojazdów elektrycznych, Cleevely stwierdza, że „ogólnie rzecz biorąc, są one bardzo niezawodne — chociaż niektóre problemy, które widzieliśmy, dotyczyły elektroniki. Ładowarki z usterkami lub przetwornice z usterkami, a to są drogie komponenty do naprawy. Ale to nie jest normalne ani powszechne zjawisko, a rynek wtórny znajduje przystępne cenowo rozwiązanie”.
Problemem, z którym borykają się niezależne warsztaty, jest stosowanie przez producentów kodowanych części, których w przypadku awarii nie można wymienić na gotowe zamienniki, ponieważ komputer samochodu je odrzuca. Ten problem z kodowaniem można przezwyciężyć, ale nie bez rozmów z producentami elektronicznych jednostek sterujących, wielokrotnych prób i błędów z częściami zamiennymi oraz wielu inżynierii odwrotnej.
Hamulce
Zdjęcie: kenneth-cheung/Getty Images
Pojazdy elektryczne używają hamulców rzadziej niż samochody z silnikiem spalinowym, ponieważ większość hamowania odbywa się za pomocą hamowania regeneracyjnego, spowalniającego samochód za pomocą silników zamiast tarcz i klocków hamulcowych oraz dostarczania energii kinetycznej z powrotem do akumulatora. W wielu pojazdach elektrycznych zachęca to kierowców do przyjęcia techniki jazdy jednym pedałem, w której samochód można rozpędzić od prędkości autostradowej do zatrzymania bez dotykania pedału hamulca.