Zakupy online zmieniają prawdziwe miasta

0
252

Ciemne sklepy – kiełkujące w dawnych sklepach mięsnych, sklepach ogólnospożywczych, salach gimnastycznych i sklepach z materacami – zajmują przestrzenie kiedyś zaprojektowane jako otwarte dla publiczności. To przejście z odległych magazynów do łatwo dostępnych witryn sklepowych sprawia, że ​​urbaniści są na krawędzi. Ponieważ ciemne sklepy znajdują się na mylącym skrzyżowaniu, które są technicznie zajęte, ale funkcjonalnie puste, ryzykują zakorzenienie najgorszego wpływu, jaki puste nieruchomości mogą mieć na społeczność.

Obawa polega na tym, że ciemne sklepy, podobnie jak puste witryny sklepowe, mogą wyrwać się w społecznym krajobrazie sąsiedztwa. Puste witryny sklepowe są złe dla miast. Kiedy jest ich dużo w ciasnym sąsiedztwie, oznacza to, że mniej ludzi będzie chodzić ulicą i będzie mniej połączeń między sąsiadami. „Posiadanie ludzi na ulicy zwiększa bezpieczeństwo publiczne, ponieważ więcej ludzi widzi rzeczy, które się dzieją” – powiedział Noel Hidalgo, dyrektor wykonawczy BetaNYC. „Ten poziom zaangażowania społecznego sprawia, że ​​miasta są bezpieczniejsze i miejsca stają się bezpieczniejsze”. W związku z tym w dzielnicach z dużą liczbą pustych witryn sklepowych obserwuje się wzrost wskaźników przestępczości, zagrożenia pożarowego i aktywności gryzoni.

Alex Bitterman, profesor architektury i projektowania w Alfred State College, który był współautorem artykułu o ciemnych sklepach, powiedział, że zwraca również uwagę na to, gdzie dokładnie te ciemne sklepy się pojawiają. Chociaż nie widział jeszcze rygorystycznego badania statystycznego, powiedział, że wiele sklepów spożywczych, które „ciemnieją” – zamykając się przed kupującymi w sklepach, aby stać się centrami dostaw – „wydaje się nieproporcjonalnie wpływać na niższe dochody dzielnice”. (Ta obserwacja odnosi się bardziej do istniejących sklepów spożywczych, które ciemnieją niż do wprowadzających się startupów z szybką dostawą).

Bitterman dodał, że zastąpienie publicznego sklepu spożywczego, zwłaszcza w rejonach o niższych dochodach, sklepem tylko z dostawą może zaostrzyć problemy z dostępem do żywności. Osoby, które płacą za artykuły spożywcze kartami żywnościowymi, często nie są w stanie zamówić produktów spożywczych online, nie wspominając o tym, że mogą nie mieć dostępu do smartfona lub nie stać ich na opłatę za dostawę.

Co więcej, ciemne sklepy mogą również wypierać podstawowe sąsiednie firmy, podnosząc czynsze za małe powierzchnie handlowe, które, powiedzmy, kiedyś mogły być zajmowane przez delikatesy. Już teraz właściciele nowojorskich bodega – których biznesy są najbardziej bezpośrednio zagrożone przez firmy zajmujące się szybkimi dostawami – biją na alarm. Twierdzą, że firmy technologiczne zastąpią sklepy na rogu, które pełnią funkcję dobrze prosperujących centrów społeczności, bezosobowymi aplikacjami.

W tym rozumieniu winiarnia czy sklepik na rogu to nie tylko miejsce, w którym można kupić kawę. „To miejsce, gdzie można dostać poranne plotki” – powiedział Hidalgo. „W bodegach, do których wchodzę, delikatesach i sklepach spożywczych, wpadasz na sąsiadów i masz poczucie wspólnoty z osobą, która pracuje za ladą”. Sklepy dają ludziom miejsca, do których można dojść pieszo, spotkać się z przyjaciółmi i uciec przed nagłą ulewą. Bez nich „ten poziom spontaniczności, który ma miejsce w kontakcie z ludźmi, zostaje wymazany” – powiedział.

Ostatnie zmartwienie dotyczy tego, jak ciemne sklepy, z ich stałą rotacją dostaw, zmienią ruch samochodowy i pieszy w ciasnym pejzażu miejskim. Kiedy ciemne sklepy wprowadzają się do miasta, „nagle nie ma ludzi wchodzących i wychodzących, którzy zwykle chodzą do sklepu, ale masz dużo rowerów, być może kilka furgonetek i pojazdów magazynowych, i zmieniłeś przepływ ruchu w strefie bardzo silnie wyłączonej z ruchu kołowego” — powiedziała Lisa Nisenson, urbanistka, która zajmuje się problematyką mobilności w firmie projektowej WGI. Powiedziała, że ​​źle umieszczony ciemny sklep może oznaczać, że piesi konkurują o miejsce na chodniku z dziesiątkami kierowców dostawczych pędzących na spotkanie ze sztywnymi oknami dostawczymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj