— Jest rodzaj takiego rachunku sumienia, który co jakiś czas powinny przeprowadzać duże instytucje i wspólnoty o takim wymiarze społecznym, publicznym. Niewątpliwie Kościół do takich należy — mówi ks. Kazimierz Sowa, duchowny rzymskokatolicki i dziennikarz. Porusza też temat odpowiedzialności za powódź i reakcji Kościoła na kataklizm.

— Za jakie grzechy ta powódź? — pyta Magdalena Rigamonti.

— Właśnie powódź nie za grzechy. Jeśli ktoś myśli, że za grzechy i akurat właśnie w tym konkretnym miejscu, to znaczy, że szuka sobie prostego usprawiedliwienia dla siebie i prostego wytłumaczenia wszystkiego, co się na świecie dzieje, więc to, co się dzieje, naprawdę nie jest za grzechy. Czasem paradoksalnie jest po coś. Takie nieszczęśliwe sytuacje odkrywają u ludzi nowe pokłady pewnej aktywności, szlachetności, powiedziałbym zauważenia radości z drobnych spraw, o których nie mieli pojęcia wcześniej. Więc myślę, że też tak trzeba popatrzeć na to — mówi ks. Kazimierz Sowa.

— Myślę, że ktoś, kto doświadcza kataklizmu, albo tragedii takiej, że ktoś ginie w tej powodzi, to raczej nie dostrzega szansy na nowe otwarcie, bo zmyło mu dom, albo stracił męża czy żonę — dopowiada Tomasz Sekielski.

Ks. Sowa przywołuje historię jednego z duchownych z terenów, które dotknęła powódź. Mówił o wielkiej mobilizacji ludzi i poczuciu wspólnoty w kościele, który stał się miejscem spotkań w trudnym czasie.

— Ludzie przychodzili i wcale nie przychodzili skarżyć się, a jeśli nawet skarżyć się, to nie na Pana Boga, bo to też jest, tak jak mówię, to jest trochę takie myślenie magiczne — tłumaczy duchowny.

Ks. Kazimierz Sowa, znany duchowny, dziennikarz, współtwórca nieistniejącego już kanału telewizyjnego Religia TV, jest gościem najnowszego odcinka podcastu „Rachunek sumienia” prowadzonego przez Magdalenę Rigamonti i Tomasza Sekielskiego.

Temat powodzi łączy się z kwestią odpowiedzialności za przyrodę. Naukowcy ostrzegają, że zmiany klimatyczne będą powodowały coraz więcej tego typu kataklizmów. To także wyzwanie dla ludzi wierzących, rozumiane jako odpowiedzialność za stworzenie.

— Teologia w Polsce, także ta w takim wymiarze przepowiadania, mówienia ludziom o relacji między człowiekiem i Bogiem, między światem, tą rzeczywistością stworzoną a transcendentną, nadprzyrodzoną, ona w pewnym sensie wciąż — nie tylko w Polsce, ale trzymajmy się naszego przykładu — bazuje trochę na takich bardzo prostych i świętobliwych zaklęciach. Takie słowa klucze, zaklęcia, które świetnie pasują — tłumaczy duchowny.

To pozbawia — zdaniem ks. Sowy — umiejętności dokonywania refleksji, wymagania konkretnego działania od siebie i innych.

— Na palcach jednej ręki policzyć takich polskich teologów, którzy są zaangażowani w taką chrześcijańską czy wręcz katolicką ekologię, ekoteologię, bo często to jest właśnie taka zielona teologia, którzy odwołują się też do tych problemów, które są dzisiaj — problemy klimatyczne itd. Mam wrażenie, że nawet jak się odwołują do papieskiej encykliki „Laudato si”, że to jest jakaś dla wielu, nie tylko wiernych i wierzących, ale także i dla części księży, czarna magia. Nawet jak powiesz: przecież to Franciszek podpisał, to mówią: no nie, ten Franciszek to nie takie rzeczy podpisywał. I trochę tak jest, że to jest za trudne. A jak jest za trudne, to o tym nie mówmy ludziom — uważa ks. Sowa.

— Konsekwencją tego jest to, że mówimy sobie: powódź to kara Boża. No to jest teologia archaiczna i ona nie ma racji bytu dzisiaj.

Czy polski Kościół potrzebuje rachunku sumienia?

— Jest rodzaj takiego rachunku sumienia, który co jakiś czas powinny przeprowadzać duże instytucje i wspólnoty o takim wymiarze społecznym, publicznym. Niewątpliwie Kościół do takich należy i dlatego też powinien, taki rachunek przeprowadzać, a kto jak nie sam Jan Paweł II w roku 2000 pokazał, że można się uderzyć w piersi, bo to był pierwszy moment, kiedy publicznie papież dokonał takiego uderzenia się w piersi za grzechy Kościoła — odpowiada duchowny katolicki.

Kościół. Dla jednych skompromitowana instytucja cynicznie wykorzystująca religię jako narzędzie do zarabiania pieniędzy. Dla drugich opoka oraz źródło wszelkiego dobra i miłości. „Rachunek sumienia” to nie jest podcast tylko o Kościele. To podcast o ludziach, na których kariery, a czasem i na całe życie, wpływ miała (lub nadal ma) instytucja, jaką jest Kościół katolicki. Jeśli nie macie w sobie uczuć religijnych, koniecznie posłuchajcie. Jeśli je w sobie macie — posłuchajcie tym bardziej.

Historia Kobiet
Newsweek.pl – wiadomości z Polski i ze świata. Najnowsze wydarzenia i opinie a także artykuły z kategorii społeczeństwo, biznes, kultura, historia, psychologia, trendy.
Katarzyna Wężyk
Komisja Śledcza
Jakub Korus
, Grzegorz Rzeczkowski
Udział

Leave A Reply

Exit mobile version