Jak się wyróżnić na tle tysięcy innych pizzerii w Polsce? Można to zrobić np. poprzez… wprowadzenie prawdopodobnie pierwszych w kraju wielorazowych opakowań do pizzy na wynos. Tak właśnie jest w przypadku warszawskiej restauracji Pollypizza Neopolitan.
„Chcąc zainspirować naszych gości do świadomego i ekologicznego wyboru, jednocześnie dostarczając ciekawy gadżet, w Pollypizza zdecydowaliśmy się na korzystanie z wielorazowych pudełek na pizzę” – mówi Aleksandra Dojnikowska, założycielka restauracji.
Za pojedyncze opakowanie na pizzę trzeba zapłacić 40 zł kaucji. To dużo, znacznie więcej od dopłaty za jednorazowe opakowanie. Tyle, że w Pollypizza za takie wielorazowe opakowanie płacimy tylko raz. Gdy po raz kolejny przyjdziemy odebrać pizzę z lokalu, możemy ją zabrać właśnie w takim pojemniku.
Wielorazowy „karton” zdecydowanie odbiega od standardowych opakowań na pizzę. Przede wszystkim tak naprawdę nie jest kartonem, tylko został wykonany z tworzywa sztucznego. Ma też klipsy i specjalne otwory, żeby zabezpieczyć pizzę i żeby nie zaparowała w środku.
„Tradycyjne pudełka kartonowe, choć wpisały się na dobre jako symbol gastronomii i popkultury, generują bardzo duże ilości opadów. Zabrudzony papier jest wyjątkowo trudny do recyklingu” – tłumaczy Aleksandra Dojnikowska.
To niejedyny pomysł restauracji na dbanie o planetę. Klienci korzystający z wielorazowych pudełek mogą też otrzymać specjalną kartę lojalnościową i – po zebraniu odpowiedniej liczby pieczątek – darmową pizzę. W lokalu jest też serwowana filtrowana woda z krany, aby ograniczyć liczbę plastikowych butelek, a 1 proc. miesięcznego obrotu jest zawsze przekazywany na organizacje ekologiczne.
Wielorazowe opakowania są coraz powszechniejsze w gastronomii, i to nie tylko w przypadku pojedynczych restauracji, ale także największych światowych sieci. Przykładem może być choćby gigant McDonald’s, który w 2022 r. wprowadził we Francji wielorazowe opakowania.
Ruch ten wynikał z lokalnych przepisów, które zobowiązują francuskie restauracje mieszczące ponad 20 osób do podawania jedzenia wyłącznie w opakowaniach wielorazowych. Fast foody nie miały wyjścia – musiały się dostosować i stworzyły pojemniki, które, zamiast wyrzucać po jednym użyciu, można myć i wykorzystywać wielokrotnie.
W Polsce tak restrykcyjne przepisy jeszcze nie obowiązują. Od 1 stycznia 2024 r. weszły w życie natomiast przepisy związane z unijną dyrektywą o jednorazowych plastikach. Klienci i klientki szczególnie fast foodów i stacji benzynowych byli bardzo zaskoczeni opłatami za kubki z kawą, a nawet pojemniki na sosy.
Cel jest jednak ten sam – ograniczyć ilość jednorazowych odpadów. Wprowadzona opłata ma uświadomić nam, że kubek, pojemnik czy nawet karton na pizzę (ze względu na zatłuszczenie nie da się go poddać recyklingowi) stają się uciążliwym i drogim w zagospodarowaniu problemem. Dlatego konsumenci i sprzedawcy powinni się skłaniać ku rozwiązaniom wielorazowym.