23 stycznia 2025 roku odbędzie się wernisaż Anisha Kapoora – jednego z najbardziej cenionych współczesnych artystów.
Ekspozycja „CZERWONY, CZYLI MIŁOŚĆ / RED MEANS LOVE” w Archicom Collection Gallery w Warszawie to prezentacja dzieł z kolekcji apartamentów Grzybowska Flare.
Dla publiczności wystawa będzie dostępna od 25 stycznia.
Anish Kapoor jest uważany za jednego z najbardziej uznanych rzeźbiarzy swojego pokolenia na świecie. Urodził się w 1954 roku w Bombaju (obecnie Mumbaj), w żydowsko-hinduskiej rodzinie. W latach 70. przeniósł się do Londynu, by studiować sztukę. Zdecydował się tam pozostać. Jego prace zyskały uwagę w latach 80. Początkowo tworzył abstrakcyjne rzeźby przy użyciu naturalnych materiałów, takich jak wapień, marmur i gips. Jego instalacje zachwycają bogatą kolorystyką, wyrafinowanymi powierzchniami i efektami optycznymi.
Od połowy lat 90. Kapoor zgłębia ideę pustki, tworząc prace, które wydają się oddalać lub znikać w ścianach lub podłogach. Poprzez wzajemne oddziaływanie przedmiotów i materiałów Kapoor w swoich najnowszych pracach coraz bardziej zaciera granice między architekturą, designem i sztuką. Do jego najbardziej znanych dzieł należą: 110-tonowa rzeźba Cloud Gate wykonana z polerowanej stali nierdzewnej dla chicagowskiego Millennium Park oraz Sky Mirror, wklęsłe lustro o średnicy około 10 metrów, które zostało wystawione przed Rockefeller Center w Nowym Jorku.
Prezentowane na wystawie gwasze Anisha Kapoora z kolekcji Apartamentów Grzybowska FLARE w Archicom Collection Gallery pochodzą z dwóch cyklów: Red Shadow z 2016 oraz Flow Red z 2019. Z jednej strony reprezentują one geometrię a z drugiej organiczność. Prace wykonane są zamaszystymi pociągnięciami końca pędzla.
Artysta używa wielu pigmentów, ale czerwony jest jego ukochanym kolorem, który od lat króluje w jego twórczości. W 2002 roku wypełnił Halę Turbin w Tate Modern w Londynie ogromną czerwoną rzeźbą z rozciągniętej tkaniny, która przypominała naczynia krwionośne. Sam artysta w wielu wywiadach odpowiada, że jest to kolor ziemi symbolizujący miłość i płodność. Czerwony zawiera według Kapoora pierwiastek żeński. Dla niego jest to kolor, który stanowi początek kultury. Zapytany kiedyś przez kuratora Marcello Dantasa o kolor swojej ojczyzny, Kapoor bez namysłu odpowiedział: „Jestem pewien, że jest to czerwony”.
Czerwona barwa ma silny związek z człowiekiem. Jest kolorem krwi i ognia, czyli miłości i życia, ale może też oznaczać zniszczenie. Czerwony jest również podstawowym kolorem, który w połączeniu np. z niebieskim i żółtym może tworzyć wiele innych. Jest on też pierwszą barwą, którą dzieci widzą po bieli i czerni.
Jego historia datuje się niemal od zarania dziejów ludzkich. Ponad 40 000 lat temu myśliwi i zbieracze używali czerwonej gliny do produkcji farb. Paleolityczni ludzie grzebali swoich zmarłych z czerwonym proszkiem dla ochrony przed złymi duchami. Czerwony jest również powszechny w sztuce starożytnej, z malowidłami jaskiniowymi na wszystkich kontynentach stworzonymi przez czerwoną ochrę. Starożytni Rzymianie preferowali cynober do dekoracji, a renesansowi malarze używali farby wermilionowej.
W języku polskim nazwa koloru czerwonego pochodzi od słowa czerw określającego larwę owada, z którego uzyskiwano naturalny barwnik — koszenilę. Czerwony pigment wywodzi się z głęboko czerwonego atramentu zebranego z owadów koszenili. Jest niezwykle cennym barwnikiem, bowiem jeden kilogram koszenili uzyskuje się z około 155 tysięcy owadów. Rolnicy w Ameryce Środkowej i Południowej zbierają te owady z kaktusa opuncji figowej i rozbijają je na ziarnistą czerwoną substancję. Substancja ta jest przetwarzana na proszek lub płyn. Aztekowie wynaleźli tę technikę w XV wieku. Pigment ten uzyskiwano w Polsce od XVI wieku z czerwców polskich (porphyrophora polonica). Jest jednym z nielicznych rozpuszczalnych w wodzie naturalnych barwników, które nie ulegają degradacji z upływem czasu.
Kolor czerwony ma znaczenie w wielu kulturach. W kulturze zachodniej kojarzony jest z miłością, a w kulturach azjatyckich symbolizuje szczęście i radość. Z tego powodu jest to ważny kolor na azjatyckich weselach przynoszący miłość, płodność i szczęście. W chińskiej filozofii czerwień kojarzona jest z ogniem i wiąże się z agresją, pewnością siebie i przywództwem. Wielu światowych władców nosiło czerwony kolor, aby podkreślić swoją potęgę. Już w średniowieczu był to kolor zarezerwowany dla królów, którzy podkreślali w ten sposób swoje boskie prawo do tronu.
Czerwony wywołuje silne, często przeciwstawne emocje, takie jak miłość i pasję. Przekazuje dosłowne niebezpieczeństwo, takie jak znaki stopu i sygnalizacja świetlna, oraz niebezpieczeństwo metaforyczne, takie jak „czerwone flagi” lub bycie „na czerwono”.