Close Menu
  • Aktualności
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Biznes
  • Polityka
  • Nauka
  • Sport
  • Klimat
  • Zdrowie
  • Wybór Redaktora
  • Komunikat Prasowy
Modne Teraz
Ceny miedzi rosną, akcje KGHM w górę. Prognozy mówią o rekordach notowań – Biznes Wprost

Ceny miedzi rosną, akcje KGHM w górę. Prognozy mówią o rekordach notowań – Biznes Wprost

17 grudnia, 2025
Tajwan: Chiński lotniskowiec Fujian przepłynął Cieśninę Tajwańską. Jest oświadczenie

Tajwan: Chiński lotniskowiec Fujian przepłynął Cieśninę Tajwańską. Jest oświadczenie

17 grudnia, 2025
Kim jest Rozkoszny? W liceum kierował gazetą i jeździł do Strasburga

Kim jest Rozkoszny? W liceum kierował gazetą i jeździł do Strasburga

17 grudnia, 2025
Braun nie jest prymitywnym populistą – Wprost

Braun nie jest prymitywnym populistą – Wprost

17 grudnia, 2025
Alior Bank przypomina o Play Protect. Instrukcja dla użytkowników smartfonów z Androidem – Biznes Wprost

Alior Bank przypomina o Play Protect. Instrukcja dla użytkowników smartfonów z Androidem – Biznes Wprost

17 grudnia, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Popularność
  • Ceny miedzi rosną, akcje KGHM w górę. Prognozy mówią o rekordach notowań – Biznes Wprost
  • Tajwan: Chiński lotniskowiec Fujian przepłynął Cieśninę Tajwańską. Jest oświadczenie
  • Kim jest Rozkoszny? W liceum kierował gazetą i jeździł do Strasburga
  • Braun nie jest prymitywnym populistą – Wprost
  • Alior Bank przypomina o Play Protect. Instrukcja dla użytkowników smartfonów z Androidem – Biznes Wprost
  • Nauczyli koty oswajać się z wodą. Korzyści zaskoczyły nawet naukowców
  • Włochy. Tysiące śladów dinozaurów w Parku Narodowym Stelvio
  • Gdynia. 55. rocznica czarnego czwartku. „Nasza pamięć jest po stronie ofiar”
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Skontaktuj się z nami
Historie Internetowe
Razy DzisiajRazy Dzisiaj
Biuletyn Zaloguj Sie
  • Aktualności
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Biznes
  • Polityka
  • Nauka
  • Sport
  • Klimat
  • Zdrowie
  • Wybór Redaktora
  • Komunikat Prasowy
Razy DzisiajRazy Dzisiaj
Strona Główna » Samoloty trują inaczej, niż myśleliśmy. Niespodziewana rola lotnisk
Samoloty trują inaczej, niż myśleliśmy. Niespodziewana rola lotnisk
Klimat

Samoloty trują inaczej, niż myśleliśmy. Niespodziewana rola lotnisk

Pokój WiadomościPrzez Pokój Wiadomości16 grudnia, 2025
Samoloty trują inaczej, niż myśleliśmy. Niespodziewana rola lotnisk

Lot samolotem kojarzy się z dwiema skrajnościami. Z jednej strony hermetyczna kabina, filtry HEPA i zapewnienia linii lotniczych o „czystym powietrzu”. Z drugiej strony obraz lotniska jako jednego z najbardziej emisyjnych węzłów transportowych. Nowe badanie opisane przez „The Guardian” pokazuje, że oba te obrazy są prawdziwe, ale w różnych momentach podróży.

Zespół francuskich badaczy, w tym naukowcy z Université Paris Cité, postanowił sprawdzić, czym faktycznie oddychają pasażerowie. Nie w symulatorze, nie w hangarze, lecz w trakcie realnych rejsów z lotniska Paris Charles de Gaulle do innych europejskich portów.

W tym celu skonstruowano przenośny zestaw aparatury mierzącej stężenie ultradrobnych cząstek i umieszczono go na pokładzie samolotu, na pustym miejscu w pierwszych rzędach albo w zapleczu kuchennym.

Ultradrobne cząstki to zanieczyszczenia o średnicy znacznie mniejszej niż PM2.5. Są tak małe, że często nie są rejestrowane przez standardowe systemy monitoringu jakości powietrza i nie podlegają bezpośrednim normom prawnym. A jednak coraz więcej badań sugeruje, że mogą mieć poważny wpływ na zdrowie, bo łatwo przenikają głęboko do płuc, a nawet do krwiobiegu.

Już w 2021 r. Światowa Organizacja Zdrowia i Holenderska Rada Zdrowia zwracały uwagę na rosnącą liczbę prac naukowych łączących ekspozycję na ultradrobne cząstki z zapaleniem płuc, zaburzeniami pracy serca, nadciśnieniem oraz ryzykiem dla rozwoju płodu. WHO przyznała jednak, że różnice metodologiczne między badaniami uniemożliwiają na razie ustalenie formalnych norm.


Przemysł lotniczy odpowiada za ok. 3% globalnych emisjiUnsplash


Najczystsze powietrze jest… nad chmurami


Dane z francuskiego badania przynoszą jedną dobrą wiadomość. Gdy samolot osiąga wysokość przelotową i leci w relatywnie czystym powietrzu, stężenia ultradrobnych cząstek w kabinie są bardzo niskie. Filtry i systemy wentylacyjne działają skutecznie, a powietrze, którym oddychają pasażerowie, wypada dobrze na tle wielu środowisk miejskich.

Najwyższe stężenia ultradrobnych cząstek odnotowano podczas boardingu oraz w trakcie kołowania po płycie lotniska. Według danych przytoczonych przez „The Guardian” średnie poziomy były wtedy ponad dwukrotnie wyższe niż te, które WHO określa jako wysokie.

Zanieczyszczone powietrze było stopniowo usuwane z kabiny po starcie, ale sytuacja powtarzała się przy podejściu do lądowania. Badacze wiążą to z wysokimi stężeniami zanieczyszczeń w pobliżu tras podejścia oraz z wiatrem znoszącym emisje z infrastruktury lotniskowej.

Podobny wzorzec zaobserwowano w przypadku sadzy. Jej stężenia również były najwyższe wtedy, gdy samolot znajdował się na lotnisku, a nie w powietrzu.

Dlaczego ultradrobne cząstki są problemem


Ultradrobne cząstki różnią się od lepiej znanych PM2.5 nie tylko wielkością, ale i zachowaniem w organizmie. Ze względu na mikroskopijne rozmiary mogą przenikać przez bariery biologiczne, docierać do układu krążenia i wywoływać reakcje zapalne w różnych narządach. To jeden z powodów, dla których naukowcy podejrzewają, że ich wpływ na zdrowie może być nieproporcjonalnie duży w stosunku do masy.

Nowsze badania epidemiologiczne, m.in. z Holandii, obejmujące populację liczącą niemal 11 mln osób, wykazały związek między długotrwałą ekspozycją na ultradrobne cząstki a przedwczesnymi zgonami, w tym z powodu raka płuca. To ważne, bo sugeruje, że problem nie dotyczy wyłącznie krótkotrwałych epizodów, ale także kumulacji narażenia w czasie.

Ekspozycja nie kończy się jednak na pasażerach. Jednym z najbardziej niepokojących wątków jest zasięg oddziaływania lotnisk. Ultradrobne cząstki emitowane na lotnisku Charles de Gaulle’a były wykrywane nie tylko na płycie, lecz także w okolicznych dzielnicach.

W odległości około 1 km od lotniska ich stężenia były porównywalne z tymi, które notuje się kilka metrów od intensywnie uczęszczanej paryskiej obwodnicy. W Londynie sytuacja wyglądała podobnie. Przy lotnisku Gatwick, ok. 500 m od ogrodzenia, poziomy ultradrobnych cząstek były wyższe niż przy najbardziej ruchliwych ulicach w centrum miasta.


Samoloty pasażerskie emitują wiele szkodliwych substancji

Samoloty pasażerskie emitują wiele szkodliwych substancjissuaphoto123RF/PICSEL


Jeszcze dalej sięgały emisje z Heathrow. Według danych przywoływanych przez „The Guardian” ultradrobne cząstki pochodzące z tego lotniska były wykrywalne w zachodnim i centralnym Londynie. Oznacza to potencjalną ekspozycję dla milionów mieszkańców, którzy nie mają z lotniskiem nic wspólnego poza tym, że mieszkają z wiatrem.

Skala zanieczyszczeń samolotowych będzie rosnąć


Globalna liczba pasażerów lotniczych ma w 2025 r. po raz pierwszy przekroczyć 5 mld. Jednocześnie lotnictwo pozostaje sektorem, w którym kontrola emisji lokalnych jest znacznie słabsza niż w przypadku transportu drogowego czy przemysłu. Samoloty, pojazdy obsługi naziemnej, agregaty prądotwórcze i intensywny ruch na płycie tworzą środowisko o bardzo wysokim natężeniu emisji, często w bezpośrednim sąsiedztwie gęsto zaludnionych obszarów.

Osobnym problemem jest zdrowie pracowników linii lotniczych. „The Guardian” przywołuje przegląd badań wskazujący na poważny niedobór danych dotyczących skutków zdrowotnych zanieczyszczeń wdychanych przez ponad 2 mln cywilnych i wojskowych pracowników lotnisk na świecie. To ludzie narażeni na ekspozycję nie przez kilkadziesiąt minut, lecz przez wiele godzin dziennie, często przez lata.

Ultradrobne cząstki są trudne do regulowania z prostego powodu: trudno je mierzyć, a jeszcze trudniej jednoznacznie powiązać z konkretnymi skutkami zdrowotnymi w krótkiej perspektywie. Większość obowiązujących norm jakości powietrza skupia się na masie cząstek PM2.5 i PM10, nie na ich liczbie ani wielkości. Tymczasem w przypadku ultradrobnych cząstek kluczowa jest właśnie liczba i zdolność penetracji organizmu, a nie masa.

Efekt jest taki, że lotniska mogą spełniać formalne normy jakości powietrza, a jednocześnie generować środowisko o wysokim ryzyku zdrowotnym, którego nie widać w statystykach.

Co z tego wynika dla pasażerów i miast


Z perspektywy pojedynczego pasażera ryzyko związane z jednym lotem pozostaje niewielkie. Problem pojawia się przy częstych podróżach, pracy na lotnisku lub mieszkaniu w jego sąsiedztwie. Wtedy krótkie, intensywne epizody ekspozycji zaczynają się kumulować.

Dla miast i regulatorów wniosek jest szerszy. Jeśli polityki jakości powietrza mają odpowiadać na realne zagrożenia zdrowotne, lotniska i ultradrobne cząstki nie mogą pozostawać poza radarem. Bez systematycznych pomiarów i jasnych standardów trudno mówić o realnej ochronie zdrowia publicznego.

Paradoks lotnictwa polega na tym, że najczystsze powietrze czeka pasażerów wtedy, gdy są już wysoko nad ziemią. Najbardziej zanieczyszczone oddychają nim wtedy, gdy jeszcze nie oderwali się od pasa startowego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?

Udział Facebook Twitter LinkedIn Telegram WhatsApp Email

Czytaj dalej

Nauczyli koty oswajać się z wodą. Korzyści zaskoczyły nawet naukowców

Nauczyli koty oswajać się z wodą. Korzyści zaskoczyły nawet naukowców

Jaka jest najlepsza choinka na święta? Te drzewka będą zachwycać cały rok

Jaka jest najlepsza choinka na święta? Te drzewka będą zachwycać cały rok

Górnicy dostaną odprawy po 170 tys. zł. Prezydent podpisał ustawę

Górnicy dostaną odprawy po 170 tys. zł. Prezydent podpisał ustawę

Próbowali przenieść i uratować rzadkiego giganta. Skończyło się tragedią

Próbowali przenieść i uratować rzadkiego giganta. Skończyło się tragedią

Ratują rzadkie żółwie zatokowe. Gady niemal zamarzają w wodzie

Ratują rzadkie żółwie zatokowe. Gady niemal zamarzają w wodzie

Afera o „renaturyzację” polskiej rzeki. Zareagował resort klimatu

Afera o „renaturyzację” polskiej rzeki. Zareagował resort klimatu

W Japonii są cenione od lat. Mogą pomóc z częstą przypadłością Polaków

W Japonii są cenione od lat. Mogą pomóc z częstą przypadłością Polaków

Niedźwiedzie marsykańskie zmalały. Przyczyną jest człowiek

Niedźwiedzie marsykańskie zmalały. Przyczyną jest człowiek

Wielka kara dla popularnego serwisu dla turystów. Aż 65 mln euro

Wielka kara dla popularnego serwisu dla turystów. Aż 65 mln euro

Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

Wybór Redaktora

Tajwan: Chiński lotniskowiec Fujian przepłynął Cieśninę Tajwańską. Jest oświadczenie

Tajwan: Chiński lotniskowiec Fujian przepłynął Cieśninę Tajwańską. Jest oświadczenie

17 grudnia, 2025
Kim jest Rozkoszny? W liceum kierował gazetą i jeździł do Strasburga

Kim jest Rozkoszny? W liceum kierował gazetą i jeździł do Strasburga

17 grudnia, 2025
Braun nie jest prymitywnym populistą – Wprost

Braun nie jest prymitywnym populistą – Wprost

17 grudnia, 2025
Alior Bank przypomina o Play Protect. Instrukcja dla użytkowników smartfonów z Androidem – Biznes Wprost

Alior Bank przypomina o Play Protect. Instrukcja dla użytkowników smartfonów z Androidem – Biznes Wprost

17 grudnia, 2025

Najnowsze Wiadomości

Nauczyli koty oswajać się z wodą. Korzyści zaskoczyły nawet naukowców

Nauczyli koty oswajać się z wodą. Korzyści zaskoczyły nawet naukowców

17 grudnia, 2025
Włochy. Tysiące śladów dinozaurów w Parku Narodowym Stelvio

Włochy. Tysiące śladów dinozaurów w Parku Narodowym Stelvio

17 grudnia, 2025
Gdynia. 55. rocznica czarnego czwartku. „Nasza pamięć jest po stronie ofiar”

Gdynia. 55. rocznica czarnego czwartku. „Nasza pamięć jest po stronie ofiar”

17 grudnia, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Razy Dzisiaj. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
  • Skontaktuj się z nami

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.