Uginamy się pod ciężarem wszystkiego – nakazów, zakazów, dobrych i kiepskich rad, lęków i niepewności. Gonimy za milionem spraw, z których wszystkie wydają się nam tak ważne, że muszą zostać załatwione. Najlepiej od razu i bez zastanawiania się: po co, czy na pewno, czy muszę ja.
Napisałam to i od razu rozbolała mnie głowa. Męczy mnie to ciągłe utyskiwanie na galopującą rzeczywistość, uciekające życie, brak wyboru. Marzy mi się zobaczyć, jak ten Idealny Powód spada z pomnika, który mu postawiliśmy, żeby mieć się do czego odwoływać, kiedy czegoś nie możemy albo nie wiemy. Kiedy orientujemy się, że coś ważnego nam umyka, że czegoś nie dostrzegliśmy, że czegoś nie da się odwrócić.
Nie napiszę, z czego nie potrafimy albo nie chcemy zrezygnować, żeby zostawić trochę wolnego miejsca bez poczucia, że skoro wykroiliśmy kawałek, to trzeba na tej wyspie koniecznie coś posadzić. Wszyscy mamy swoje listy ważnych spraw i zapewne aż tak bardzo się one między sobą nie różnią.
Ale napiszę, co często najłatwiej strącić z listy, jeśli w ogóle na niej było. Pomyślenie. Bez nakazów, zakazów, dobrych i kiepskich rad. Bez lęku przed lękiem i niepewnością. Na takie pomyślenie trzeba znaleźć czas i perspektywę. I Idealny Powód. Na przykład: co jest dla nas najważniejsze w wychowaniu.
Iwona Zabielska-Stadnik, redaktor naczelna
Spis treści:
Dzieci czytają. Autorski wybór lektur
Witamina wzmacniająca. Jakie korzyści przynosi angażowanie dziecka w kulturę?
Temat do rozmowy: Nowe dylematy. O wychowaniu kiedyś i dziś – mówi psycholożka dr Magdalena Śniegulska
Wychowanie i relacje
Niewidzialny ciężar. Jak stawianie dziecka w centrum systemu rodzinnego wpływa na całą rodzinę
Dorosły dorosły. Jeśli jesteśmy „dorośli”, to co „obrażającego” nas może być w słowach czy czynach dziecka
Wychowawcze znaki drogowe. O uniwersalnych i indywidualnych zasadach wychowania – mówi psycholożka i psychoterapeutka Marta Cieśla
Rodzicielstwo środka. Jakie inspiracje do budowania relacji z dziećmi podsuwa nam duński pedagog Jesper Juul
Dobro i zło nie są czarno-białe. Jakie czynniki sprawiają, że stajemy się dobrzy albo źli
Rozmowy jak spotkania. O tym, z jakimi wyzwaniami w komunikacji z dziećmi mierzą się dzisiaj rodzice – mówi psycholożka bliskości Agnieszka Stein
Język serca od serca. Porozumienie bez Przemocy w praktyce
Zbawienna mediacja rodzinna. Kryzys rozwodu – jak zapobiec rodzicielskiej rywalizacji i jak ochronić dziecko przed nadmiernym cierpieniem
To już przemoc. Jakie formy przemocy stosujemy i jak ustrzec się przed tym szkodliwym wyrażaniem wobec dzieci swojej złości
ROZWÓJ I NAUKA
Stan, który w dziecku jest. O tym, jak rozbudzać, utrzymywać albo przynajmniej nie zabić u dziecka entuzjazmu – mówi psycholożka i psychoterapeutka Ewa Ulrich-Załęska
Bez porównań, proszę. Jakie konsekwencje ma porównywanie dziecka z innymi
A po co mi ta asertywność. Dlaczego warto uczyć dzieci asertywności
Współpraca zamiast dyscypliny. Na czym opiera się strategia wychowawcza zwana pozytywną dyscypliną
Optymizm to nie wszystko. O tym, jak wychować optymistę, ale realistycznego – mówi psycholożka dr Aneta Dowgiert
Dziecięcy kapitał. Trening umiejętności miękkich
Szkoła w domu. Jakie korzyści niesie edukacja domowa i przed jakimi wyzwaniami stawia dziecko i jego rodzinę
Drugie życie ucznia. Czy korepetycje i zajęcia dodatkowe organizowane dzieciom to potrzeba, czy plany dorosłych
Zakleszczone. O tym, co szkodzi dziewczynkom – mówi Sylwia Szwed, prezeska i CEO Fundacji Kosmos dla Dziewczynek
ZDROWIE I DOBROSTAN
Uzależnieni od obaw. O tym, jak bezpiecznie bać się o swoje dzieci – mówi psycholog rozwoju dr Konrad Piotrowski
Radar sumienia. O czym nam mówi poczucie winy i jak mądrze z niego korzystać
Gdzie szukać pomocy
Ciężar posłuszeństwa. Czy wpajanie dziecku grzeczności mu służy
Z łatką niewychowanych, krnąbrnych, niecierpliwych. Jak zachowanie dzieci z zaburzeniami w zakresie integracji sensorycznej wiąże się z tym, w jaki sposób odbierają świat