Z badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024″ przeprowadzonego dla Fiserv Polska wynika, że najpopularniejszym miejscem, w którym polscy klienci dokonują płatności bezgotówkowych są supermarkety (74 proc.). Na drugim miejscu znalazły się apteki (58 proc.), nieznacznie wyprzedzając stacje paliw (57 proc.).
Gdzie jeszcze płacimy bezgotówkowo?
Na kolejnych miejscach zestawienia znalazły się drogerie i sklepy kosmetyczne (47 proc.), małe osiedlowe sklepy i piekarnie (45 proc.) oraz restauracje (42 proc.).
Najrzadziej Polacy płacą bezgotówkowo w zakładach szewskich i krawieckich (6 proc.), a także za zajęcia dodatkowe i korepetycje (4 proc.).
– Podobnie jak w pierwszej edycji naszego badania supermarkety są miejscem, gdzie najczęściej rozliczamy się kartą, telefonem czy zegarkiem. Takiej odpowiedzi udzieliło obecnie 74 proc. Polaków. Supermarkety są najbardziej popularne niezależnie od miejsca zamieszkania czy wykształcenia respondentów – komentuje prezes Fiserv Polska Krzysztof Polończyk.
Z badania wynika również, że konsumenci chętnie korzystają również z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych, takich, jak m.in. płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi (25 proc.), wypłata gotówki z kasy sklepu, tzw. cashback (22 proc.) czy też doładowania telefonu (17 proc.).
– Jeśli chodzi o cashback, czyli wypłatę gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu, to skorzystało z niej 22 proc. respondentów i znajduje się ona na trzecim miejscu w naszym badaniu. Co więcej, usługa ta cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych respondentów między 18 a 29 rokiem życia, więc możemy przewidywać, że coraz więcej osób będzie z niej korzystać w przyszłości – podkreśla Polończyk.
Inne usługi dodatkowe, z jakich korzystają Polacy, to m.in. możliwość zostawienia napiwku np. w restauracji (15 proc.), wykupienie okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na karcie płatniczej (10 proc.) czy też wpłata gotówki na kartę w kasie sklepu, tak jak w przypadku wpłatomatu (7 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska – właściciela marki PolCard from Fiserv – metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.