Spór handlowy Chin z Unią Europejską pogłębił się, gdy Pekin wprowadził cła w wysokości do 30 proc. na brandy pochodzące z Europy.
Ministerstwo handlu w Pekinie ogłosiło we wtorek wprowadzenie środków „tit-for-tat”, twierdząc, że rozpoczęte w styczniu dochodzenie antydumpingowe wykazało, że import europejskiej brandy stanowił „zagrożenie istotną szkodą” dla krajowych producentów.
Do niedawna chiński przemysł brandy przeżywał rozkwit dzięki silnemu wzrostowi gospodarczemu i rosnącemu apetytowi na alkohole premium. Według raportu GlobalData chiński rynek brandy odnotował 3,7-proc. roczną stopę wzrostu w latach 2017-2022, jednak mniejszy popyt konsumencki w Chinach po pandemii odcisnął swoje piętno. Jak wynika z danych firmy analitycznej IWRS sprzedaż napojów spirytusowych i wina spadła w ubiegłym roku odpowiednio o 9 i 14 proc., podczas gdy sprzedaż piwa wzrosła o 3 proc.