W ubiegłym tygodniu odwołano radę nadzorczą Centralnego Portu Komunikacyjnego i jednocześnie powołano nowych członków organu. Ze stanowiskiem pożegnał się też dotychczasowy prezes spółki Mikołaj Wild. Jak poinformował w rozmowie z PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, konkurs na nowego prezesa ma się odbyć w ciągu najbliższych trzech miesięcy, bo tego wymaga ustawa.
Potrzebny ekspert
Zdaniem Macieja Laska funkcję prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego powinien objąć ekspert z branży rynku transportowego, który ma doświadczenie w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych.
„Potrzeba rozsądnej osoby, która zna nasze realia, realizowała podobne albo choćby zbliżone projekty w tej branży” – powiedział.
Audyt działań CPK
Odwołanie i powołanie nowej rady nadzorczej to pierwszy krok do zmian w zarządzie spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Decyzja o tym, jak dalej będzie rozwijany port przesiadkowy w Baranowie – i czy w ogóle będzie – zostanie podjęta po przeprowadzeniu audytu dotychczasowej działalności spółki CPK.
– Ten audyt ma ujawnić informacje, które nie pojawiały się w przestrzeni publicznej, bo dotychczas nawet posłowie na komisjach sejmowych nie mogli uzyskać podstawowych informacji np. o tym, jaki jest szczegółowy harmonogram. Musimy też poznać faktyczne koszty tej inwestycji, dowiedzieć się, jakie są prognozowane potoki pasażerów i towarów na tych liniach kolejowych, bo wiele pomysłów opiera się na bardzo słabych potokach, które – w mojej ocenie i nie tylko – nie uzasadniają budowy nowej infrastruktury. Kiedy poznamy te wszystkie liczby, opinia publiczna zobaczy, jak ten projekt faktycznie wygląda – wyjaśnił w grudniu w rozmowie z serwisem Bankier.pl Piotr Malepszak, ekspert ds. infrastruktury kolejowej.