Centralny Port Komunikacyjny (CPK) złożył wniosek o ponad 1 miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej na trzy kluczowe projekty infrastrukturalne. Wnioski zostały zatwierdzone przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a decyzja Komisji Europejskiej zapadnie latem 2025 roku.

CPK już wcześniej uzyskało 500 mln zł z unijnych funduszy na podobne inwestycje, co potwierdza znaczenie projektów realizowanych w ramach programu „Łącząc Europę”.

Projekty kolejowe pod lupą

Największy wniosek dotyczy budowy odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia, gdzie planuje się budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Kwota dofinansowania wynosi tu 845,5 mln zł. Inwestycja obejmuje przygotowanie terenu, drążenie tunelu oraz wykończenie pięciu komór, w tym Komory Retkinia.

Drugi projekt związany jest z opracowaniem dokumentacji dla węzła kolejowego CPK. Tu wnioskowana kwota to 75,4 mln zł.

Trzecie przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa, będącego częścią sieci TEN-T. Koszt tego wniosku to 79,1 mln zł.

Wyścig o unijne pieniądze

„Nasze projekty będą konkurować z wnioskami innych państw członkowskich. Każde wsparcie z UE będzie dla nas bardzo istotne” – komentuje Filip Czernicki, prezes CPK.

Dofinansowanie z programu CEF Transport umożliwi realizację inwestycji na dużą skalę. Projekty wpisują się w rozwój infrastruktury TEN-T, obejmującej m.in. transport kolejowy i multimodalne terminale przeładunkowe.

Co już wiadomo?

Łączna wartość wniosków to 1,18 mld zł, w tym miliard złotych potencjalnego dofinansowania. Inwestycje obejmują także rozbudowę węzłów kolejowych, budowę miejsc obsługi podróżnych oraz przejść dla zwierząt. Przewiduje się, że pierwsze odcinki trasy zostaną ukończone w 2026 roku, a całość – rok później.

Projekt CPK jest jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, a jego realizacja będzie wymagała współpracy z unijnymi instytucjami oraz pozyskania środków na kontynuację prac.

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version