Jeśli chce się prowadzić efektywny i nieustannie rozwijający się biznes, trzeba zadbać o niego kompleksowo. Przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę zarówno z mocnych, jak i słabszych stron firmy, by móc nad nimi pracować. Niezwykle pomocna okazuje się analiza SWOT. Czym jest i jak ją przeprowadzić w e-commerce?
Analiza SWOT – co to jest?
Analiza SWOT to metoda, która pozwala zidentyfikować mocne i słabe strony sklepu internetowego (oraz innych przedsiębiorstw), a także szanse i zagrożenia związane z jego działalnością. Dzięki temu właściciel e-sklepu może lepiej zrozumieć swoje miejsce na rynku i opracować skuteczne strategie dalszego rozwoju. Nazwa tego rozwiązania składa się z pierwszych liter angielskich słów:
- Strengths – silne strony;
- Weaknesses – słabe strony;
- Opportunities – szanse;
- Threats – zagrożenia.
Taką analizę powinni przeprowadzić wszyscy przedsiębiorcy wchodzący do branży e-commerce. To ogromna pomoc zarówno dla sprzedawców w modelu dropshippingu ze Sky-Shop, jak i tych dysponujących własną linią produkcyjną i tworzących towary od podstaw. Przyda się wszystkim, którzy nie zamierzają stać w miejscu, lecz nieustannie rozwijać swój biznes.
Jak przeprowadzić analizę SWOT sklepu internetowego?
Aby przeprowadzić skuteczną analizę SWOT, warto w pierwszej kolejności zadbać o zespół osób, które mają się nią zająć. Najlepiej, by byli to decyzyjni pracownicy z różnych działów sklepu – zarówno kadra zarządzająca, jak i marketingowcy czy przedstawiciele obsługi klienta. Następnie trzeba ustalić cel takiego działania. Może to być, np.:
- łatwiejsze wejście na nowy rynek;
- znalezienie powodów dotychczasowych niepowodzeń;
- poszukiwanie sposobów na wyróżnienie się na rynku.
Analizę SWOT najlepiej sporządzić w formie pisemnej. Warto zorganizować np. spotkanie w siedzibie firmy i zapisywać wszystkie spostrzeżenia w pliku online, który później posłuży jako pomoc w podejmowaniu dalszych działań i będzie dostępny dla wszystkich uczestników.
Pierwszym elementem burzy mózgów powinny być mocne strony e-sklepu. Oto kilka przykładowych wyróżników:
- szeroki asortyment produktów;
- intuicyjna i funkcjonalna strona internetowa;
- skuteczna logistyka i szybka dostawa;
- etyczna produkcja w Polsce i ekologiczne opakowania;
- dobra obsługa klienta;
- pozytywne opinie konsumentów.
Następnie trzeba zastanowić się nad słabymi stronami sklepu, do których mogą należeć, m.in.:
- braki w asortymencie;
- długi czas wysyłki towarów;
- problemy z działaniem strony internetowej;
- obszerny formularz zakupowy;
- wysokie koszty dostawy;
- niska rozpoznawalność marki.
Kolejna kwestia to szanse, jakie stoją przed e-sklepem, czyli to, co może sprzyjać rozwojowi i budowaniu przewagi nad konkurencją, np.:
- rosnąca popularność oferowanych produktów;
- ekspansja na nowe rynki;
- różnorodne możliwości marketingowe;
- stworzenie aplikacji mobilnej;
- uruchomienie programu lojalnościowego;
- wdrożenie systemów bazujących na nowych technologiach.
Ostatni aspekt, nad jakim trzeba się pochylić, to zagrożenia dla działalności czy rozwoju sklepu. Mogą do nich należeć, m.in.:
- rosnąca konkurencja;
- zmiany w preferencjach konsumentów;
- negatywne opinie i kryzysy wizerunkowe;
- korekty w przepisach;
- utrudnienia logistyczne;
- wahania cen surowców niezbędnych do produkcji towarów.
Określenie wszystkich tych niuansów wewnątrz firmy pozwala ustalić priorytety i kierunek działania przedsiębiorstwa.
Po co przeprowadzać analizę SWOT?
Analiza SWOT jest bardzo ważna. To jedno z fundamentalnych działań podejmowanych nie tylko w początkowych fazach działalności sklepu internetowego. Pozwala całościowo spojrzeć na sytuację firmy i pomaga zrozumieć, co wpływa na jej rozwój. To sposób na bardziej świadome i usystematyzowane prowadzenie biznesu.
Świadomość mocnych stron w e-commerce pomaga m.in. w prowadzeniu kampanii marketingowych. Wiadomo, co warto komunikować odbiorcom i co może ich zainteresować. Analiza słabych stron pokazuje, nad czym trzeba się pochylić i co wymaga poprawy, by biznes lepiej funkcjonował. W tej kwestii wiele da się wyciągnąć np. z opinii dotychczasowych konsumentów.
Poszukiwanie potencjalnych szans na rynku to okazja do zbudowania przewagi nad konkurencją czy wdrożenie nowych strategii. Obserwacja takich zjawisk jak zmieniające się preferencje konsumentów czy pojawiające się nieustannie nowe technologie to sposób na to, by dopasować ofertę do aktualnych trendów czy znajdować nowe kanały sprzedaży.
Analiza zagrożeń czyhających na sklep internetowy sprawia, że łatwiej ich uniknąć. Dzięki niej wiadomo, czego się spodziewać, a na dodatek można przygotować scenariusze na potencjalne sytuacje kryzysowe. SWOT pomaga w obszernym planowaniu działań w różnych aspektach biznesu, np. finansach, strategii rozwojowej czy nawet komunikacji w zespole. Wspólne spotkania i rozmowy generują szanse na nowe, wartościowe pomysły.
Czy analizę SWOT trzeba powtarzać?
Warto przeprowadzać analizę SWOT regularnie. To pomocne nie tylko w początkowej fazie prowadzenia biznesu, ale także na dalszych etapach. Powtarzalność takich działań pozwala dostosować się do dynamicznie zmieniającego się rynku i nowych wyzwań stawianych przed sprzedawcami.
Rosnąca konkurencja w e-commerce i różne innowacje sprawiają, że mocne strony, które np. rok temu dawały sukces, za chwilę mogą być niewystarczające. Powtarzając analizę SWOT, łatwiej dostrzec, jakie nowe działania wpływają na pozycję w branży, a także odpowiednio reagować. Zalecana częstotliwość zależy od tempa zmian na rynku, ale optymalnie będzie wykonywać procedurę np. co kwartał lub co pół roku.
Analiza SWOT pomaga właścicielom sklepów internetowych działać z myślą o przyszłości, zamiast reagować jedynie na bieżące wyzwania i problemy. Dzięki temu podejmowanie decyzji jest bardziej świadome, a firma może przygotować się na potencjalne zagrożenia i efektywniej dąży do osiągania stawianych sobie celów.