Najnowszy sondaż został zrealizowany przez pracownię SW Research na zlecenie Onetu. Jak podkreśla portal, to zaskakujące dane w porównaniu m.in. do sondaży zaufania do polityków. Oznacza to, że wyborcy nie czują się na razie przytłoczeni planami kandydatów.
W sondażu zapytano Polaków o wiarę w efektywność kandydatów, których zamierzają poprzeć w majowych wyborach.
Wybory prezydenckie. Sondaż. Polacy o obietnicach kandydatów
Ankietowani zostali zapytani przez pracownię SW Research: „Czy uważasz, że twojemu kandydatowi na prezydenta uda się po wygranej zrealizować większość obietnic wyborczych?”.
Jak zaznaczono, Polacy są dość optymistycznie nastawieni i ufają, że kandydaci w dużej mierze zrealizują zapowiedzi z kampanii prezydenckiej. Wiarę w to ma aż 59 proc. wyborców. 31,2 proc. respondentów nie ma przekonania, że obietnice wyborcze zostaną spełnione.
„Nie mam swojego kandydata/nie będę głosował” – to wybór 9,8 proc. ankietowanych.
Wybory prezydenckie 2025. Młodzi najmniej przekonani
Co ciekawe najmniej przekonani do tego, że kandydat, którego wybiorą, spełni swoje oczekiwanie, są wyborcy w przedziale wiekowym między 25 a 34 lat. 42,1 proc. z nich stwierdziło, że realizacja obietnic się nie powiedzie. Nieco więcej, bo 43,4 proc. uważa, że jednak się to uda.
Natomiast osoby powyżej 50. roku życia oceniły, że ich kandydatowi na prezydenta, po tym jak obejmie urząd, uda się spełnić obietnice – tak wskazało aż 67,6 proc. Odmiennego zdania jest 27,7 proc. respondentów w tej grupie.
Jak zaznaczono w sondażu, różnicę w podejściu widać także na podstawie płci. Okazuje się bowiem, że to mężczyźni bardziej optymistycznie patrzą na sprawczość kandydatów (61,2 proc. odpowiedziało „tak”) niż kobiety (57,1 proc.).
Badanie zostało zrealizowane w dniach 10.02-11.02.2025 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI – Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 807 ankiet z ogólnopolską próbą dorosłych. Zastosowano dobór kwotowy – próba była reprezentatywna ze względu na łączny rozkład płci, wieku i klasy wielkości miejscowości zamieszkania.