Jak wynika z raportu YouGov Shopper Intelligence, którego szczegóły podaje „Rzeczpospolita”, w 2024 roku Polacy wydali na zakupy w głównych kategoriach spożywczych i chemicznych (FMCG) 244 mld zł. To o ponad 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Lidl i Biedronka na czele

Aż 43 proc. tej kwoty konsumenci wydali w dyskontach. Sieci typu Lidl czy Biedronka zdecydowanie wyprzedzają inne formaty – w lokalnych supermarketach i sklepach małoformatowych zostawiliśmy odpowiednio 14 i 8 proc. wspomnianej kwoty.

W 2024 r. Polacy nie tylko wydali więcej, ale także kupili więcej. Jest to istotna informacja, ponieważ w ciągu ostatnich dwóch lat rynek zmagał się ze spadkiem wolumenu. Obecnie nastroje konsumenckie oraz chęci Polaków do wydawania pieniędzy są ściśle powiązane z krótkoterminowymi zmianami inflacji – komentuje cytowany przez gazetę Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w YouGov Shopper Intelligence. – Dlatego w pierwszej połowie ubiegłego roku obserwowaliśmy ożywienie i wzrost konsumpcji, a w drugiej – spowolnienie – dodaje.

W zeszłym roku wartość zakupów w dyskontach wzrosła o ponad 10 proc. w ujęciu rocznym, podczas gdy w supermarketach i sieciowych sklepach małoformatowych o nieco ponad 8 proc.

Frekwencja nieco spadła

Z drugiej jednak strony niedawny raport Proxi.cloud dotyczący ruchu klientów w handlu wskazuje, że w 2024 roku frekwencja w dyskontach spadła o 1,8 proc. w stosunku do roku 2023. Wyraźnie, bo aż o 14,2 proc. wzrósł ruch w sklepach convenience (takich jak np. Żabka), a także w hipermarketach (wzrost o 7,1 proc.).

Sukces sklepów convenience, to według twórców raportu efekt ekspansji sieci tego formatu. – Dodatkowo część tego wzrostu wyjaśniać może zwiększona potrzeba wygody wśród części konsumentów, którzy preferują szybsze i częstsze zakupy w najbliższym otoczeniu – wyjaśniał Mateusz Chołuj z Proxi.Cloud.

Z kolei wzrost ruchu w hipermarketach tłumaczyć może zmiana preferencji części kupujących do większych zakupów w placówkach oferujących bardziej zróżnicowany asortyment. Poza szerszą ofertą hipermarkety mogą przyciągać również atrakcyjnymi promocjami, a także strategią cenową, która budzi zainteresowanie konsumentów szukających kompleksowych zakupów w jednym miejscu.

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version