Już teraz w Polsce na otyłość choruje ponad 9 mln dorosłych[1]. Szacuje się, że w 2035 r. chorować będzie ponad 35% dorosłych mężczyzn i ponad 25% kobiet[2]. Ogromny wzrost zachorowalności spowolnić można m.in. dzięki skutecznej edukacji, która trafia wprost do chorych. W odpowiedzi na tę potrzebę Novo Nordisk już od ponad 5 lat prowadzi kampanię społeczną „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”, której siłą stały się praktyczne narzędzia edukacyjne i autentyczne historie chorych, wobec których trudno przejść obojętnie.

Karta Praw Chorego na Otyłość – dokument przeciw dyskryminacji

Karta Praw Chorego na Otyłość była pierwszym narzędziem edukacyjnym, jakie powstało w ramach kampanii „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”.Stała się interwencją w sytuacji, w której chorzy wciąż borykają się z trudnościami w dostępie do lekarzy, ograniczoną infrastrukturą (choćby brakiem dostosowanych wózków czy noszy), aż po negatywne nastawienie, które wciąż zdarza się po stronie pracowników opieki medycznej.

To dokument, który po raz pierwszy prezentuje zebrane i usystematyzowane prawa osoby chorej na otyłość, mi.in. prawo do diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji w pełnej i skoordynowanej opieki w zakresie POZ. Karta wskazuje również listę dobrych praktyk w budowaniu systemu opieki zdrowotnej, który jest przyjazny dla osób z otyłością i traktuje je z należytym poszanowaniem godności. To ważne narzędzie edukacyjne dla wszystkich chorych szukających profesjonalnej pomocy. Dokument powstał we współpracy z Polskim Towarzystwem Leczenia Otyłości oraz Instytutem Praw Pacjent i Edukacji Zdrowotnej.

Jego treść jest dostępna tu: Karta Praw Chorego na Otyłość

Słownik dla dorosłych i audiobajka dla dzieci – empatyczne „klucze” do zrozumienia sytuacji chorych

Dzięki badaniom opinii publicznej zleconym przez Novo Nordisk po raz pierwszy w Polsce zbadano skalę ogromnej stygmatyzacji werbalnej osób z otyłością. Dane te były przyczynkiem do stworzenia opracowania „Jak wspierająco mówić o chorobie otyłościowej. Praktyczny słownik”, które jest kierowane do wszystkich, którzy o otyłości chcą mówić z empatią i w zgodzie z wiedzą medyczną. W jego upowszechnianie włączyło się kilkunastoosobowe grono lekarzy, pacjentów, a także aktorzy: Robert Kudelski, Aneta Zając, Bartłomiej Nowosielski, Kacper Łukasiewicz oraz dziennikarka, Beata Tadla. Słownik spowodował szeroką dyskusję społeczną, skutecznie wprowadzając do przestrzeni publicznej inkluzywną komunikację wokół otyłości.

Można się z nim zapoznać tu: Jak wspierająco mówić o chorobie otyłościowej

Novo Nordisk nie zapomina również o edukacji najmłodszej grupy zagrożonej chorobą otyłościową: dzieci. Audiobajka “Każdy ma superMOCE” powstała pod patronatem Polskiego Towarzystwa Otyłości Dziecięcej i jest kierowana do najmłodszych słuchaczy (6-9 lat). Jej scenariusz to historia inspirowana wspomnieniami z dzieciństwa Roberta Kudelskiego, aktora i ambasadora kampanii. Audiobajka pomaga odczarować negatywne stereotypy na temat choroby otyłościowej i uwrażliwić najmłodszych na empatię. Jest praktycznym materiałem dla rodziców i opiekunów, który ułatwia pierwszy krok w trudnych rozmowach o otyłości.

Audiobajka: Każdy ma superMOCE – darmowa audiobajka

Novo Nordisk stawia na dwa filary: innowacja + edukacja

Novo Nordisk to z jednej strony przełomowe odkrycia naukowe, a z drugiej działania edukacyjne i inicjatywy na rzecz profilaktyki, bo tylko takie kompleksowe podejście stanowi realne wsparcie dla pacjentów:

W Novo Nordisk jesteśmy dumni z naszej ponad 100-letniej historii w leczeniu poważnych chorób przewlekłych. Przez lata nauczyliśmy się, że oprócz dostarczania nowoczesnego leczenia równie istotne jest wspieranie pacjentów i społeczności poprzez edukację. Stanowi ona fundament naszej misji. Dostęp do rzetelnej wiedzy pozwala lepiej zrozumieć złożoność choroby otyłościowej, znaczenia wczesnej interwencji oraz długoterminowych korzyści płynących z leczenia. Jest też kluczowy w obalaniu mitów i stereotypów, które często powstrzymują osoby chore na otyłość przed szukaniem pomocy. Wierzymy, że najlepsze efekty można osiągnąć, łącząc innowacyjne terapie z działaniami edukacyjnymi i profilaktycznymi. Świadomy pacjent, który rozumie swoją chorobę, lepiej współpracuje z lekarzem, co prowadzi do bardziej skutecznego leczenia – dodaje Magdalena Paradzińska, dyrektor generalna Novo Nordisk Pharma sp. z o.o.

Kampania „Porozmawiajmy szczerze o otyłości” trwa od ponad 5 lat i stała się najbardziej rozpoznawalną akcją społeczną, która zmienia optykę tej choroby wśród Polaków. Novo Nordisk jako lider w obszarze leczenia choroby otyłościowej dba, by każda kolejna edycja dostarczała chorym wiedzy o leczeniu, a ich bliskim narzędzi do emocjonalnego oraz werbalnego wsparcia:

Edukacja wpływa na zmianę postrzegania otyłości w społeczeństwie, co ma ogromne znaczenie dla osób zmagających się z tą chorobą. Dlatego w Novo Nordisk staramy się dostarczać narzędzia, które nie tylko wspierają leczenie, ale również przeciwdziałają stygmatyzacji. Nasza ogólnopolska kampania „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”, której celem jest uświadomienie, że otyłość to choroba, która wymaga leczenia i kontaktu ze specjalistą, to jeden z przykładów, jak pomagamy chorym w codziennym życiu –podkreśla Magdalena Paradzińska, dyrektor generalna Novo Nordisk Pharma sp. z o.o.

Celem kampanii „Porozmawiajmy szczerze o otyłości” jest budowanie społecznej świadomości, że otyłość jest chorobą, która może prowadzić do rozwoju ponad 200 powikłań, zagrażających życiu i zdrowiu, ale można i należy ją leczyć przy odpowiednim wsparciu lekarza. Organizatorem kampanii jest firma Novo Nordisk. W czerwcu 2024 r. ruszyła 5. edycja kampanii pod hasłem „Szczerze o otyłości. Z miłości”, która koncentruje się na budowaniu otwartej i empatycznej komunikacji o otyłości i osobach nią dotkniętych. Jej celem jest również zwrócenie uwagi na kluczową rolę wsparcia rodziny w profilaktyce, diagnostyce i kompleksowym leczeniu otyłości: zarówno w pokoleniu dorosłych, jak i młodzieży.

Patronat merytoryczny nad kampanią sprawują Polskie Towarzystwo Leczenia Otyłości oraz Polskie Towarzystwo Otyłości Dziecięcej.

W ramach kampanii powstała też mapa ośrodków i lekarzy specjalizujących się w leczeniu otyłości: https://ootylosci.pl/specjalisci/

Patronat honorowy objęli: Ambasada Królestwa Danii, Rzecznik Praw Dziecka, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Polskie Towarzystwo Lipidologiczne, Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej, Polskie Towarzystwo Medycyny Stylu Życia, a także: Fundacja na Rzecz Leczenia Otyłości FLO, Fundacja „SIŁA”, Fundacja Zdrowie i Edukacja „Ad Meritum”, Socjolożki.pl, portal Zdrowie Zaczyna się w Głowie.

*Materiał prasowy w całości bądź jego fragmenty nie mogą być publikowane przy treściach dotyczących farmakoterapii. Materiał powstał w ramach kampanii „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”, która nie ma na celu promocji produktów, a wyłącznie edukację społeczną.


Bibliografia:

[1]NIK: Profilaktyka i leczenie otyłości u osób dorosłych, 2023.

[2] Szacunki NFZ.

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version