Z najnowszego badania firmy Inquiry wynika, że w 2024 r. odsetek klientów usatysfakcjonowanych z ostatniej wizyty spadł do 77 proc., czyli o 14 punktów procentowych mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie coraz więcej osób regularnie odwiedza galerie – 44 proc. respondentów pojawia się tam co najmniej raz w tygodniu, a 6 proc. nawet codziennie.
Coraz więcej wizyt, ale mniej zadowolenia
Badanie wykazało znaczący spadek poziomu satysfakcji klientów. W 2023 r. pozytywne doświadczenia deklarowało 91 proc. odwiedzających, natomiast w 2024 r. już tylko 77 proc. Polacy coraz częściej korzystają z różnych centrów – 46 proc. odwiedza dwie galerie, a 24 proc. nawet trzy.
Jak często Polacy odwiedzają centra handlowe?
Aż 44 proc. respondentów zagląda do galerii handlowej przynajmniej raz w tygodniu. W 2024 roku:
- 23 proc. robi to raz na tydzień (wzrost z 19 proc. w 2023 r.),
- 15 proc. przychodzi 2-3 razy w tygodniu (wzrost o 1 p.p.),
- 6 proc. codziennie (wzrost z 4 proc. w 2023 r.).
Większość odwiedzających pokonuje do centrum handlowego trasę dłuższą niż 20 minut (40 proc.), natomiast 29 proc. potrzebuje na dojazd 11-20 minut, 25 proc. – 6-10 minut, a 6 proc. mniej niż 5 minut.
Co zniechęca klientów do zakupów w galeriach?
Najczęściej wskazywaną barierą w odwiedzaniu centrów handlowych jest brak potrzeby zakupów (36 proc. w 2024 r. wobec 51 proc. w 2023 r.). Coraz większy problem stanowią także tłumy – ten czynnik zniechęca już 33 proc. klientów (wzrost z 22 proc.). Rośnie również liczba osób, które wolą robić zakupy online lub w mniejszych sklepach – z 12 proc. w 2023 r. do 19 proc. w 2024 r.
Centra handlowe to nie tylko zakupy
Odwiedzający korzystają z wielu dodatkowych usług dostępnych w galeriach:
- 89 proc. klientów odwiedza restauracje i kawiarnie,
- 75 proc. korzysta z rozrywki, np. kin,
- 57 proc. wybiera usługi, takie jak fryzjer czy poczta,
- 33 proc. odwiedza sale zabaw dla dzieci.
Niestety, jak zauważają autorzy badania, zainteresowanie dodatkowymi usługami stopniowo maleje, a największy spadek odnotowano w kategorii punktów usługowych.
Czego oczekują Polacy od centrów handlowych?
Ankietowani najczęściej wskazują na potrzebę większej liczby promocji i wyprzedaży (46 proc.). Oczekują także:
- więcej tanich sklepów (31 proc.),
- bardziej zróżnicowanej oferty handlowej (26 proc.),
- nowych, nieobecnych dotąd w Polsce marek (24 proc.),
- tańszych restauracji i kawiarni (22 proc.),
- większej liczby sklepów z wysokiej jakości produktami (20 proc.).
Najlepiej oceniane centra handlowe w Polsce
Według respondentów, najwyżej oceniane centra handlowe w 2024 r. to:
- Millenium Hall w Rzeszowie – 49,2 pkt,
- Alfa Centrum w Białymstoku – 38,9 pkt,
- Manufaktura w Łodzi – 38,6 pkt.