Wiosną 2025 roku matura i egzamin ósmoklasisty przeprowadzone zostaną na podstawie wymagań podstawy programowej, a nie jak w ostatnich kilku latach na podstawie wymagań egzaminacyjnych wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. Od 1 września 2024 roku w szkołach realizowana jest odchudzona podstawa programowa kształcenia ogólnego, stąd egzaminy próbne.
Dyrektor CKE Robert Zakrzewski w informacji na temat testu diagnostycznego proponuje, by szkoły przeprowadziły je w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu, np. by rozpoczynały je o godz. 9 i o godz. 14.
Próbna matura i egzamin ósmoklasisty. CKE podało szczegóły
Próbne egzaminy ósmoklasisty odbędą się od 2 do 4 grudnia: 2 grudnia – z języka polskiego, 3 grudnia – z matematyki i 4 grudnia – z języka obcego nowożytnego. Z kolei próbna matura odbędzie się od 5 do 17 grudnia.
5 grudnia rano szkoły mogą przeprowadzić egzamin próbny z języka angielskiego (najczęściej wybieranego przez maturzystów język obcy – red.) na poziomie podstawowym, a po południu na poziomie podstawowym z języka francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i z języka włoskiego.
Egzamin próbny z matematyki na poziomie podstawowym odbędzie się 6 grudnia rano, a po południu z języka łacińskiego i kultury antycznej oraz z języków mniejszości narodowych na poziomie podstawowym.
Próbny z języka polskiego na poziomie podstawowym zaplanowano 9 grudnia rano, a po południu z języków mniejszości narodowych na poziomie rozszerzonym.
10 grudnia odbędzie się egzamin z biologii, a po południu z informatyki i z filozofii. Próbny z geografii rozwiązywany będzie 11 grudnia rano, a po południu na poziomie dwujęzycznym z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i z języka włoskiego.
Egzamin z matematyki na poziomie rozszerzonym zaplanowano na 12 grudnia rano, a po południu z historii. 13 grudnia rano będzie egzamin próbny na poziomie rozszerzonym z języka angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i z języka włoskiego, a po południu z fizyki.
Próbny z chemii odbędzie się 16 grudnia rano, a po południu z wiedzy o społeczeństwie. 17 grudnia rano będzie egzamin próbny z języka polskiego na poziomie rozszerzonym, a po południu z historii muzyki i z historii sztuki.
Próbne egzaminy CKE. Kiedy wyniki i kto będzie sprawdzał testy?
Materiały do próbnych egzaminów ósmoklasisty i egzaminów maturalnych na poziomie podstawowym obejmą arkusze w wersji standardowej i te dostosowane do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z niepełnosprawnościami.
Arkusze egzaminacyjne na próbne egzaminy i nagrania CKE udostępni dyrektorom szkół w wersji elektronicznej z wyprzedzeniem umożliwiającym powielenie ich dla uczniów.
Materiały do egzaminów zostaną również zamieszczone na stronie internetowej CKE oraz na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych, w których będzie przeprowadzany test z danego przedmiotu, odpowiednio o godz. 9 lub 14. Ma to na celu umożliwienie wzięcia udziału w próbnym egzaminie także absolwentom i uczniom, którzy z różnych względów nie będą mogli uczestniczyć w nich w szkole.
Arkusze wypełnione przez uczniów sprawdzać będą nauczyciele w ich macierzystych szkołach. Zasady oceniania rozwiązań zadań z egzaminu próbnego ósmoklasisty zostaną zamieszczane 10 grudnia.
Zasady oceniania rozwiązań zadań z próbnych egzaminów maturalnych z języków obcych na poziomie podstawowym i z matematyki na poziomie podstawowym zostaną zamieszczone 11 grudnia, z egzaminu próbnego z języka polskiego na poziomie podstawowym – 13 grudnia, z pozostałych przedmiotów w dniu następującym po dniu, w którym przeprowadzany był test diagnostyczny z danego przedmiotu, o godz. 12, a w przypadku testów przeprowadzanych w piątek – w poniedziałek o godz. 12.
Dyrektor CKE o egzaminach: Wyłącznie w celu informacyjnym
– Przeprowadzenie testu diagnostycznego jest dobrowolne – przypomniał dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Jak zaznaczył Robert Zakrzewski, egzamin próbny powinien być przeprowadzony wyłącznie w celu informacyjnym.
Podkreślił, że CKE za nieuzasadnione uważa „wystawianie ocen wyrażonych liczbą lub literą (w ramach oceniania bieżącego) na podstawie wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów uzyskanych przez danego ucznia”.
Wskazał, że w próbnych egzaminach chodzi o przekazanie każdemu uczniowi wartościowej informacji zwrotnej poprzez wskazanie, co robi dobrze, a co wymaga poprawy.
– Wyniki testów diagnostycznych mogą również służyć nauczycielom do zidentyfikowania zakresu wiadomości i umiejętności, które wymagają szczególnej uwagi. Należy również mieć świadomość, że zadania w arkuszach egzaminacyjnych będą obejmowały całość wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego – poinformował dykektor.
Tym samym przypomniał, że przed przeprowadzeniem diagnozy wskazane jest poinformowanie uczniów, że niektórych zadań mogą nie być w stanie rozwiązać poprawnie, ponieważ dany zakres materiału nie był jeszcze omawiany podczas lekcji.
Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage – polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!