Notorycznie dochodzi na tej drodze do kolizji z udziałem dzikich zwierząt. Już informowaliśmy, że tylko w samym październiku zginęło pięć łosi. Jak podkreślają pracownicy Kampinoskiego Parku Narodowego – na drodze wojewódzkiej 579 regularnie giną łosie, sarny, dziki, lisy, borsuki, wilki, nietoperze oraz różne gatunki mniejszych ptaków.
Jeszcze nie było takiej sytuacji, żeby w zaledwie kilka tygodni zginęło aż tyle zwierząt – informowali jesienią pracownicy KPN.
Zwierzęta giną na kampinoskiej “gilotynie”
Droga wojewódzka 579 na odcinku Leszno – Cybulice Małe przecina teren Kampinoskiego Parku Narodowego. Według statystyk prowadzonych przez KPN w 2024 r. śmierć poniosło tam aż 61 zwierząt, w tym pięć łosi.
Główna przyczyna? Nadmierna prędkość. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 70 km/h, ale wielu kierowców je ignoruje. Są tam też progi zwalniające, ale z łatwością można je wyminąć.
Statystyki KPN z lat 2012 – 2022 są jeszcze smutniejsze: jak podaje „Kurier Kampinoski”, w ciągu 10 lat na odcinku niecałych 17 kilometrów zginęło w sumie aż 665 zwierząt. Średnia to 57 rocznie. Najwięcej było saren, łosi i dzików.
Ile jeszcze zwierząt musi zginąć na tej drodze, by kierowcy zaczęli przestrzegać przepisów?
Rozpoznasz zwierzęta żyjące w Polsce? Szybki QUIZ dla przyrodników
Ratunek przed “gilotyną”
Trasą przez KPN w ciągu godziny przejeżdża ok. tysiąc pojazdów, z czego ponad 2/3 kierowców przekracza dozwoloną prędkość. To oznacza wykroczenie średnio co 5 sekund – zauważają pracownicy parku narodowego.
Ratunkiem dla zwierząt ma być wprowadzenie na całej trasie biegnącej przez park odcinkowego pomiaru prędkości. Inwestycja z Budżetu Obywatelskiego Mazowsza została poparta przez mieszkańców, jej koszt oszacowano na 1,15 mln zł.
Jak dowiedziało się TVN Warszawa w Mazowieckim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Warszawie, obecnie trwają przygotowania do przetargu na wykonanie systemu pomiarowego. System ma objąć teren na odcinku Leszno – Cybulice Małe, dodatkowy punkt ma znajdować się w Kiściennem, ok. 7,5 km od radarów w Lesznie.