5 hal, w tym 3 produkcyjne, na których zachodzi ponad 100 różnorodnych procesów. 46 specjalistycznych maszyn. 400 pracowników pracujących w systemie czterobrygadówki. To opis kojarzący się z branżą automotive albo obróbką metali. Tymczasem takie imponujące wyniki dotyczą zakładu poligraficznego.

Colours Factory Sp. z o.o. z Piły to jedna z najszybciej rozwijających się drukarni w kraju i jeden z największych pracodawców w regionie. W tym roku firma obchodzi swoje 20-lecie. Co zadecydowało o jej sukcesie i jakie rzuca on światło na przyszłość branży poligraficznej?

Kliknij i posłuchaj podcastu z cyklu BUSINESS EXPERTS CONTENT

Współczesny świat jest coraz bardziej zdigitalizowany, a jednak Colours Factory nie narzeka na brak zleceń. Co sprawia, że nadal warto drukować? Do druku popycha nas przede wszystkim ludzka natura. Lubimy, aby rzeczy miały fizyczność, a nie były tylko wirtualnymi obrazami na ekranie. Chcemy dotknąć papieru i poczuć jego zapach. Firmy decydujące się na przekazywanie klientom drukowanych materiałów, podkreślają w ten sposób wagę przesłania. Drukowane materiały marketingowe pozwalają się wyróżnić w zalewie treści cyfrowych. Colours Factory ma do dyspozycji różnego rodzaju uszlachetnienia – lakiery strukturalne, folie kolorowe 3D. Dzięki temu obcowanie z materiałem drukowanym daje przyjemność. Ogromny postęp dokonał się również pod względem szybkości. 80% zamówień wychodzi z firmy w ciągu 24 godzin, ponieważ produkcja pracuje na trzy zmiany.

Co się dzieje między momentem złożenia zamówienia przez klienta w Colours Factory a chwilą, gdy otrzyma przesyłkę z gotowym produktem? Proces jest dość skomplikowany. Właściwie trudno mówić nawet o jednym procesie – w zależności od specyfikacji zamówionego produktu, do jego wykonania może być potrzebnych nawet ok. 20 różnorodnych procesów technologicznych. Zamówienia docierają drogą tradycyjną oraz przez stronę internetową. Stworzona przez Colours Factory marka druku internetowego drukomat.pl istnieje na rynku już od 13 lat i cieszy się ogromną popularnością.

W razie wątpliwości pracownicy firmy kontaktują się z klientem aby poznać jego potrzeby, zoptymalizować produkcję pod kątem ekonomicznym i ekologicznym, upewnić się, że jego wyobrażenia są tożsame z treścią zlecenia – w końcu klienci nie są specjalistami w dziedzinie poligrafii i Colours Factory bierze na siebie rolę eksperta i doradcy.

Potwierdzone zamówienie trafia do pionu planowania i pionu technologicznego. Później następuje sam druk. Następnie produkt przechodzi przez procesy introligatorskie – m.in. szycie czy klejenie. Duża waga przykładana jest do zabezpieczenia zamówienia na czas jego wysyłki, aby nie uległo uszkodzeniu w transporcie.

Każdy proces musi być efektywny. Weryfikacji podlega jakość druku, aby nie marnować surowca, ale wykorzystywać go w pełni. Na każdej z 6 maszyn offsetowych znajdujących się na wyposażeniu Colours Factory wykonuje się ok. 4,5 mln odbitek arkuszy miesięcznie, co odpowiada ok. 2000 zleceń dla jednej maszyny. Niezwykle ważną kwestią jest zatem zarządzanie czasem. Na starych maszynach kalibracja do nowego zlecenia trwała nawet do godziny. Nowym maszynom wystarczy 5,5 minuty, ponieważ są one w wysokim stopniu zautomatyzowane, wspierając drukarzy w ich codziennej pracy.

Logistyka to w każdym przedsiębiorstwie produkcyjnym ten dział, od którego zależy płynne funkcjonowania firmy, jak i w dużej mierze zadowolenie klienta. Kluczowa jest dobra, przemyślana organizacja powierzchni. Trzeba wiedzieć, jakie są zasady składowania poszczególnych asortymentów, czy obowiązują daty przydatności do użytku, czy asortyment wydawany jest zgodnie z FIFO czy LIFO (FIFO: z magazynu pierwsze wychodzą towary, które zostały tam umieszczone jako ostatnie; LIFO: z magazynu pierwsze wychodzą towary, które zostały tam umieszczone najdawniej).

To kwestie podstawowe, abecadło logistyki. A jednak w wielu firmach przestrzeń jest zorganizowana nieefektywnie, co przekłada się na utrudnienie przepływów. W Colours Factory jest to nie do pomyślenia – każdego dnia realizowanych jest ok. 3000 zamówień. To oznacza miliony egzemplarzy wydruków. Miesięcznie zadrukowuje się 1600 ton papieru. Oferowanych jest ok. 100 procesów technologicznych. Nie wchodzą w grę żadne przestoje wynikające z nieprzemyślanego układania surowców czy gotowych produktów. Dlatego też firma mocno inwestuje w nowoczesny park maszynowy oraz w dostępne, innowacyjne rozwiązania technologiczne. Dzięki nim możliwe jest zwiększanie wydajności, optymalizacja kosztów i zmniejszanie wpływu na środowisko naturalne, a to wszystko bez utraty jakości.

Colours Factory bardzo dba o to, aby być rzetelnym, odpowiedzialnym pracodawcą. Doskonale zdaje sobie sprawę, że sukces nie byłby możliwy, gdyby nie odpowiedni ludzie. Oczywiście cyfryzacja, automatyzacja, robotyzacja – to procesy, które zmieniają rynek pracy i przemysł, a Colours Factory chętnie wprowadza innowacje tam, gdzie jest to uzasadnione. Stąd bardzo nowoczesny park maszynowy, ergonomiczne i szybkie metody druku.

A jednak sercem Colours Factory pozostają ludzie. Maszyna nie tylko teraz, ale w ogóle nigdy nie zastąpi doświadczonego, wieloletniego pracownika, który posiada wiedzę, umiejętności, jak i serce oraz wyczucie do tego, co robi. Często jest on szybszy od maszyny. Ma bystrzejsze oko. Nie ma też porównania w jakości obsługi klienta świadczonej przez człowieka a przez sztuczną inteligencję. Klienci wracają do Colours Factory również dlatego, że firma wyjątkowo dba o relacje z nimi.

Szczególną wagę Colours Factory przykłada do samopoczucia pracowników. Już na starcie otrzymują oni powitalne podarunki. W ciągu roku organizowane są różnego typu imprezy integracyjne dla pracowników i ich rodzin, takie jak wspólne wyjścia do kina, przedstawienia świąteczne, Dni Dziecka. Duży nacisk kładziony jest na promowanie zdrowego stylu życia, w ramach Dni Zdrowia czy Dni Odporności. Pracownicy mogą bezpłatnie korzystać z platformy szkoleniowej, oferującej m.in. naukę 4 języków obcych. Podstawą każdej z tych inicjatyw są rozmowy z pracownikami – aby benefity stanowiły odpowiedź na ich realne potrzeby.

W 2025 r. Colours Factory obchodzi jubileusz 20-lecia. Wśród kamieni milowych, które miały największy wpływ na losy firmy, warto wymienić druk internetowy, który pozwolił na dotarcie do zupełnie nowej grupy klientów – nie tylko w Polsce, ale i na rynku europejskim. Za pośrednictwem platformy drukomat.pl klient może w ciągu kilkunastu minut zamówić produkt poligraficzny, bez posiadania specjalistycznej wiedzy. W ten sposób Colours Factory wpisuje się w trend sprzedaży internetowej.

Równie istotny jest druk cyfrowy, który jest obecnie równie ważnym elementem oferty co klasyczny druk offsetowy. Wyzwaniem było przekonanie klientów, że druk cyfrowy nie odbiega jakością od offsetowego a przy tym niesie wiele możliwości, zwłaszcza pod względem małej ilości kopii czy częstego wznawiania nakładów, ale też daleko idącej personalizacji produktu. Colours Factory jako pierwsza firma w Polsce zainstalowała w swojej drukarni maszynę do druku cyfrowego HP Indigo, co wymagało wybudowania nowej hali, przygotowania środowiska dla tej technologii a przede wszystkim nauczenia się jej obsługi. Operatorzy odbyli wówczas 2-tygodniowy kurs w Barcelonie a sam rozruch maszyny zajął 3 miesiące. Było to ogromne wyzwanie ale szybko okazało się, że było warto.

W TOP 5 zamawianych w Colours Factory produktów znajdują się ulotki, wizytówki i katalogi. Wolumen ich produkcji wynosi nawet 2-3 mln dziennie. Cały czas są one ważnym nośnikiem informacji. Ale firma nie ogranicza się tylko do tych najpopularniejszych produktów. Oferuje m.in. możliwość druku nie tylko na papierze, ale też na materiałach twardych czy tekstyliach. Dzięki możliwości personalizacji i uszlachetniania, materiały drukowane zyskują dodatkową wartość – znacznie wyższą, niż te same treści przekazane klientowi w pdf.

Eksperci branży drukarskiej i poligraficznej z Colours Factory przewidują dalszy wzrost popularności druku cyfrowego. Spodziewają się również coraz większego zainteresowania uszlachetnieniami i wykończeniami pozwalającymi na wysoką personalizację. Obecnie trwają prace nad tym, aby proces składania zamówienia był dla klienta jak najprostszy, nawet jeśli nie ma on żadnej wiedzy z zakresu poligrafii. Oczywiście rosnące znaczenie ma skracanie czasu, jaki upływa pomiędzy złożeniem zamówienia a dotarciem do klienta gotowego produktu. Dla Colours Factory ważne jest również minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne – to kolejna korzyść, jaką niesie technologia druku cyfrowego.

Marta Nowak – StadlerMedia.pl

Udział

Leave A Reply

Exit mobile version