Święto Bożego Ciała zwane również Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa jest świętem ruchomym wypadającym 60 dni po Wielkanocy w czwartek. W 2024 roku jest ono obchodzone 30 maja. Wzięcie urlopu kolejnego dnia sprawi, że na przełomie maja i czerwca uzyskamy długi weekend, który można wykorzystać na spędzenie czasu z bliskimi np. podczas grillowania. Wiele wierzących osób zastanawia się zatem, czy w piątek 31 maja będzie można jeść mięso.
Czy w piątek po Bożym Ciele można jeść mięso?
Kodeks prawa kanonicznego stanowi, że „wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów, zgodnie z zarządzeniem Konferencji Episkopatu, należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku, chyba że w danym dniu przypada jakaś uroczystość. Natomiast wstrzemięźliwość i post obowiązują w Środę Popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa”. To oznacza, że wierni powinni powstrzymać się tego dnia od spożywania mięsa.
Dyspensa w piątek 31 maja. Kościół opublikował listę. Co należy zrobić?
Jedynym rozwiązaniem, który zwalnia wiernych z powstrzymania się przed spożywaniem mięsa w określone dni, jest dyspensa. Stanowi ona uchylenie obowiązującego przepisu prawa kościelnego przez papieża lub biskupa. W piątek 31 maja 2024 roku będzie ona obowiązywała w:
- archidiecezji gdańskiej pod warunkiem odmówienia dowolnej modlitwy w intencji powołań do kapłaństwa i życia konsekrowanego;
- archidiecezji białostockiej pod warunkiem zadośćuczynienia w formie modlitwy w intencji o pokój na świecie (dziesiątek różańca) lub dowolnej jałmużny na rzecz potrzebujących, lub ubogich;
- archidiecezji warszawskiej, gdzie nie podano warunków do spełnienia;
- diecezji warszawsko-praskiej, osoby korzystające z dyspensy są zobowiązane zrealizować czyn pokutny o charakterze duchowym lub materialnym, ofiarowany w intencji chorych, ubogich, cierpiących lub uchodźców;
- diecezji bydgoskiej, pod warunkiem odmówienia dowolnej modlitwy w intencji Ojca Świętego;
- archidiecezji katowickiej pod warunkiem odmówienia modlitwy w intencji cierpiących przekazania w miarę możliwości jałmużny dla ubogich osób;
- diecezji gliwickiej, gdzie nie podano warunków;
- archidiecezji warmińskiej pod warunkiem modlitwy w intencji nowych powołań kapłańskich;
- archidiecezji przemyskiej pod warunkiem złożenia ofiary (jałmużny) na zakony kontemplacyjne lub na misje święte;
- diecezji opolskiej, gdzie nie podano dodatkowych warunków;
- diecezji kieleckiej: gdzie zachęcono korzystających z dyspensy, aby podjęli dzieła miłosierdzia lub inne czyny pokutne, które zastąpią przepisaną na ten dzień wstrzemięźliwość;
- diecezji łomżyńskiej pod warunkiem zastąpienia wstrzemięźliwości innymi formami pokuty, zwłaszcza uczynkami miłości i pobożności;
- diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej pod warunkiem modlitwy w intencjach Ojca Świętego Franciszka i praktykowania uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia bądź innych czynów pokutnych;
- archidiecezji gnieźnieńskiej pod warunkiem modlitwy w intencji Ojca Świętego i praktykowania uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia;
- diecezji płockiej pod warunkiem innych form pokuty, zwłaszcza uczynków miłości i pobożności.
- diecezji siedleckiej, gdzie zachęcono wiernych korzystających z dyspensy, aby ofiarowali dowolną modlitwę według intencji Ojca Świętego lub zastąpili wstrzemięźliwość innymi formami pokuty, zwłaszcza uczynkami miłości i pobożności.
Kodeks kanoniczny precyzuje, że obowiązkiem wstrzemięźliwości są objęte osoby, które ukończyły czternasty rok życia. Natomiast post dotyczy wszystkich pełnoletnich osób aż do rozpoczęcia sześćdziesiątego roku życia. „Duszpasterze oraz rodzice winni zatroszczyć się o to, ażeby również ci, którzy z racji młodszego wieku niezwiązani jeszcze prawem postu i wstrzemięźliwości, byli wprowadzeni w autentyczny duch pokuty” – napisano.