Nasza ciekawość życia swoich dzieci bierze się z miłości. Kiedy młode rosną, nasza miłość też rośnie – od niepokoju, nierozumienia, od pragnienia, by choć trochę pobyć z nimi w ich świecie, by jeszcze przez chwilę móc wchodzić do pokoju bez pukania, by wciąż czuć się kimś ważnym, potrzebnym, jedynym…
Ich niechęć do naszej ciekawości bierze się z pragnienia miłości. Tej rozumiejącej, że świat woła, wolność czeka. Tej, która wie, że serce wyrywa się do nowego, własnego czegoś, choć jeszcze nie wiadomo do czego. Tej, która umie czuwać i zareagować, kiedy trzeba. I jeszcze umie być cierpliwa – czeka, bez pewności, że doczeka się powrotu.
Trudno patrzeć na zamknięte drzwi, słuchać bezrefleksyjnie rzucanych przykrych słów, nie zadawać pytań, nie przerwać milczenia. Ciężko się powstrzymać, policzyć do dziesięciu, odpuścić. Bo miłość tak bardzo boi się zmiany, że woli oślepnąć, niż wytrzymać.
Iwona Zabielska-Stadnik, redaktor naczelna
Spis treści:
Temat do rozmowy. Bliżej obserwowania niż kontroli. O granicach ingerencji w sprawy nastolatka – mówi pedagog, psycholog, interwent kryzysowy Tomasz Bilicki
WYCHOWANIE I RELACJE
Tajemnice i intymność. Czym różnią się tajemnice i intymność, gdzie się spotykają, a gdzie przebiega pomiędzy nimi granica
Moje dziecko nigdy… O tym, dlaczego tak trudno odpuścić sobie przekonania na temat swojego dziecka – mówi psycholożka i psychoterapeutka Marta Cieśla
Bez maski. Dlaczego warto zdjąć rodzicielską maskę i spojrzeć w głąb siebie
Bezpieczne odpuszczanie. Wielu rodziców chciałoby otoczyć dzieci bezpieczną bańką. Czy słusznie?
Kłamstwo z funkcją. Dlaczego nastolatek oszukuje
Na to nas nie stać. O tym, dlaczego robimy dla dzieci rzeczy, na które nas nie stać – mówi psycholożka dr Magdalena Śniegulska
W kółko to samo. Dlaczego nastolatki nie znoszą ciągłego upominania
Uczucia do rozmowy. O czym nastolatkowi trudno mówić
Młode związki bez tajemnic. O tym, jakie funkcje psychologiczne pełni związek w życiu nastolatka – mówi psycholożka kliniczna dr Anna Kobierecka-Dziamska
ROZWÓJ I EDUKACJA
Budowanie „ja” wymaga prywatności. Jak pogodzić szacunek dla prywatności nastoletniego dziecka i troskę o jego bezpieczeństwo
Czy mój pies pójdzie do raju? O tym, jaki nastolatki mają stosunek do religii i duchowości – mówi ksiądz Radek Rakowski
Dlaczego nastolatki pokochały Wednesday Addams. Bo jej (a więc i ich) świat jest całkiem bezpieczny
Czytany świat. O zetkach i alfach – opowiada ekspert od badań motywacji i postaw Michał Kociankowski
Budzenie ze snu. O odkrywaniu tego, co ważne – mówi pisarka Roksana Jędrzejewska-Wróbel
Odległe planety. Dlaczego perspektywy rodziców i nastolatków są tak bardzo od siebie odległe i czy mają szansę się do siebie zbliżyć
Manifest (braku) pewności. Czy moje dziecko jest pewne siebie
Pytania z dojrzewania. Jak sobie radzić z pytaniami o ciało, emocje, tożsamość, orientację seksualną?
Szczerość za szczerość. O czym lepiej wiedzieć, a zwykle dorośli nie wiedzą – mówi twórca warsztatów „Lepiej nie wiedzieć” Jan Niziński
ZDROWIE I DOBROSTAN
SEKCJA SPECJALNA: DYSREGULACJA EMOCJONALNA PROGRAM WSPARCIA DLA RODZIN FAMILY CONNECTIONS
Krok 1. Odzyskać stabilność i porozumienie. Jak zrozumienie cierpienia własnego i naszych bliskich przekłada się na radzenie sobie w trudnych sytuacjach
Krok 2. Wiem, więc rozumiem. Co się dzieje, kiedy ten system emocjonalny jest rozregulowany
Krok 3. Uważność w relacjach. Jak wypracować porozumienie w relacji bez negatywnych emocji
Krok 4. Odmienione relacje. Jak na rzecz dobrych relacji działa radykalna akceptacja
Krok 5. Emocje uprawomocnione. Co pomoże nam poruszać się po nieznanych wodach emocji i przeżyć naszych dzieci
Krok 6. Z konfliktu w bliskość, czyli o rozwiązywaniu problemów. Przy jakim podejściu rozwiążemy problem naprawdę skutecznie