Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał w piątek ostateczne dane dotyczące inflacji konsumenckiej za listopad. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim miesiącu wzrosły o 4,7 proc. w porównaniu z listopadem 2023 roku. W stosunku do października ceny wzrosły o 0,5 proc. Dzisiejsze dane są nieco wyższe niż wstępny szacunek inflacji przedstawiony przez GUS pod koniec listopada. Wyniósł on 4,6 proc. Odczyt za październik wyniósł 5 proc., co było najwyższym wynikiem w tym roku.
Z danych przedstawionych przez GUS wynika, że w listopadzie w porównaniu z wcześniejszym miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie łączności (o 1,8 proc.), transportu (o 1,6 proc.), żywności (o 0,8 proc.) oraz mieszkania (o 0,2 proc.).
Inflacja w Polsce. Co wzrosło, co potaniało?
Z kolei w porównaniu z listopadem zeszłego roku największy wzrost odnotowano w kategoriach:
- Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 9,9 proc.),
- Edukacja (o 9,3 proc.),
- Restauracje i hotele (o 7 proc.),
- Rekreacja i kultura (o 6,1 proc.),
- Zdrowie (o 5,3 proc.),
- Żywność i napoje bezalkoholowe (o 4,8 proc.),
- Łączność (o 4,1 proc.),
- Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 3,9 proc.).
Spadek cen nastąpił natomiast w takich kategoriach jak transport (o 4,1 proc.), a także odzież i obuwie (o 1,4 proc.).
Masło w górę, cukier w dół
Analizując dane dotyczące cen poszczególnych produktów spożywczych, zwraca uwagę 20,5 proc. wzrost cen masła. W porównaniu z listopadem zeszłego roku zdrożały również m.in.:
- Soki owocowe i warzywne (o 10,7 proc.),
- Pieczywo (o 6,7 proc.),
- Owoce (o 6,7 proc.),
- Sery i twarogi (o 4,8 proc.),
- Wędliny (o 4,6 proc.),
- Herbata (o 4,6 proc.),
- Warzywa (o 4,2 proc.),
- Mięso (o 4 proc.),
- Mleko (o 3,8 proc.),
- Makarony (o 3,1 proc.),
- Kawa (o 2,5 proc.),
- Jaja (o 2,1 proc.).
Wśród produktów, które potaniały zwraca uwagę imponujący spadek cen cukru (o niemal 34 proc.). Obniżka objęła również mąkę i ryż (odpowiednio o 2,8 i 0,5 proc.).